Nödmobil med fysiska knappar?

Vad finns det för nackdelar med denna?
Den verkar ju uppfylla funktion och har ett rätt OK pris, för det tänkta syftet?

En nackdel är väl att det är ett annorlunda operativsystem (KaiOS) och därmed ett rätt begränsat apputbud. Maps finns förinstallerat, men skärmen är väl inte lika skarp som på riktiga telefoner. För mina syften duger den alldeles utmärkt.
 
En nackdel är väl att det är ett annorlunda operativsystem (KaiOS) och därmed ett rätt begränsat apputbud. Maps finns förinstallerat, men skärmen är väl inte lika skarp som på riktiga telefoner. För mina syften duger den alldeles utmärkt.

För mina behov så tror jag inte det spelar någon roll i fall det är begränsat apputbud när det gäller en nödtelefon. Det viktiga är väl att det går att ringa 112 eller sjöräddningen eller nära anhörig. Det resterande gör jag på min vanliga lur.
 
Hur är det med Doro då? Jag har inte testat men de verkar rikta sig mot pensionärer och vissa har funktionen att den kan skicka koordinater med en knapptryckning. Riktiga knappar, ej smartphone.
 
För mina behov så tror jag inte det spelar någon roll i fall det är begränsat apputbud när det gäller en nödtelefon. Det viktiga är väl att det går att ringa 112 eller sjöräddningen eller nära anhörig. Det resterande gör jag på min vanliga lur.

Batteritiden är också viktig men där är Nokia oftast bra. För längre turer får man helt enkelt stänga sv mobilen men det gäller de flesta modellerna man inte bytt batteri på.

Största fördelen med en nödmobil är chansen att en av mobilerna funkar är så mycket, mycket högre än att förlita sig på endast en telefon. Pekskärmar är oftast värdelösa i väta så vill man köpa en specifik mobil är knappar givet.
 
Jag har en sån här som nödmobil/fälttelefon med ett kontantkort i. Lite yxigt användargränssnitt och en aning långsam jämfört med riktiga telefoner, men å andra sidan omöjlig att ha sönder. Fysiska knappar också minsann.
Nokia 800 Tough

En sådan blev det och de har 4G så den dör inte med nedsläckningen av 2G och 3G. kontantkortet blev Telenor rörligt/saldo, se andra tråden.

/Patrik
 
Om jag skulle ha en nödmobil som klarar allt skulle jag ha en som tål lite väta och är enkel att använda. Billigaste mobilen duger.
MEN det som avgör är kanske om man har en nödsändare, som en Garmin InReach 2.
Har inget mer att säga.
 
Om jag skulle ha en nödmobil som klarar allt skulle jag ha en som tål lite väta och är enkel att använda. Billigaste mobilen duger.
MEN det som avgör är kanske om man har en nödsändare, som en Garmin InReach 2.
Har inget mer att säga.

Nokian är IP68klassad så den tål lite väta och med knappar enkel att använda.
Finner nödsändare vra lite öderdrivet fr de turer jag gör.

/Patrik
 
Jag vill tipsa om min Garmin Inreach Explorer+ som finns att hyra.
Då jag ofta är själv på äventyr så kan jag inte lita på mobiltäckning och för mig spelar det ingen större roll om var jag egentligen gör. Ska jag ut med min MC på grusväg så tar jag med den eller om jag bara ska gå ett varv i skogen eller om jag i framtiden tar flerdagas turer så är den oavsett alltid med.

Alltid täckning och med ett aktivt abonnemang (saftey) så är jag alltid garanterad att få kontakt med SOS, såvida man inte skadar sig och blir orörlig så att säga.

Här finns den om man är intresserad.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Billigaste mobilabb/kontantkort för nödmobil? Säkerhet och räddning 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.