Nödlivsmedel

Hej

Jag kommer fran Estland. Just nu läser jag Ola Skinnarmos bok Ensam mot Sydpolen. Jag ville fraga vad betyder nödlivsmedel? I boken star att Ola har ätit varje dag 200gr nödlivsmedel. Är det nagon som kan beskriva vad det är och vad det innehaller?

God Jul
Rain

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Franz321; sa:
Hej

Jag kommer fran Estland. Just nu läser jag Ola Skinnarmos bok Ensam mot Sydpolen. Jag ville fraga vad betyder nödlivsmedel? I boken star att Ola har ätit varje dag 200gr nödlivsmedel. Är det nagon som kan beskriva vad det är och vad det innehaller?

God Jul
Rain

Det kan vara ungefär vad som helst :). Försvarets nödlivsmedel är t ex allt från äckliga "kakor" av socker och fett till Max energikakor/gel.

Man kan f ö göra sina egna "nödlivsmedel", se receptet under julbak här på Utsidan.

J

Franz321; sa:
Hej

God Jul
Rain

det har ju kommit ut såkallade snackbars i litet format som ska innehålla lika mycket som i en middagslunch. De är också ett alternativ till militärens äckliga kex. Om dom funkar i längden kan man ju fundera på.

Reibel; sa:
det har ju kommit ut såkallade snackbars i litet format som ska innehålla lika mycket som i en middagslunch. De är också ett alternativ till militärens äckliga kex. Om dom funkar i längden kan man ju fundera på.

De som såna där nödlivsmedel oftast innehåller är ju massor av socker, så de innehåller då kanske lika mycket energi som en middagslunch. Men de innehåller knappast lika många näringsämnen.

De man behöver göra i en nödsituation är ju att hålla tarmarna igång och blodsockret uppe (och möjligen få i sig lite protein). Fett har man ju oftast flera kg lagrat på kroppen och det räcker rätt länge.

?

De som såna där nödlivsmedel oftast innehåller är ju massor av socker, så de innehåller då kanske lika mycket energi som en middagslunch. Men de innehåller knappast lika många näringsämnen.

De man behöver göra i en nödsituation är ju att hålla tarmarna igång och blodsockret uppe (och möjligen få i sig lite protein). Fett har man ju oftast flera kg lagrat på kroppen och det räcker rätt länge. [/QUOTE]

Har du deltagit i någon expedition?
lite får man offra om man vill nå toppen.. typ att äta näringsfattiga snackbars eller dylikt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips