Nödlivsmedel

Hej

Jag kommer fran Estland. Just nu läser jag Ola Skinnarmos bok Ensam mot Sydpolen. Jag ville fraga vad betyder nödlivsmedel? I boken star att Ola har ätit varje dag 200gr nödlivsmedel. Är det nagon som kan beskriva vad det är och vad det innehaller?

God Jul
Rain
 
Franz321; sa:
Hej

Jag kommer fran Estland. Just nu läser jag Ola Skinnarmos bok Ensam mot Sydpolen. Jag ville fraga vad betyder nödlivsmedel? I boken star att Ola har ätit varje dag 200gr nödlivsmedel. Är det nagon som kan beskriva vad det är och vad det innehaller?

God Jul
Rain

Det kan vara ungefär vad som helst :). Försvarets nödlivsmedel är t ex allt från äckliga "kakor" av socker och fett till Max energikakor/gel.

Man kan f ö göra sina egna "nödlivsmedel", se receptet under julbak här på Utsidan.

J
 
Franz321; sa:
Hej

Jag kommer fran Estland. Just nu läser jag Ola Skinnarmos bok Ensam mot Sydpolen. Jag ville fraga vad betyder nödlivsmedel? I boken star att Ola har ätit varje dag 200gr nödlivsmedel. Är det nagon som kan beskriva vad det är och vad det innehaller?

God Jul
Rain

det har ju kommit ut såkallade snackbars i litet format som ska innehålla lika mycket som i en middagslunch. De är också ett alternativ till militärens äckliga kex. Om dom funkar i längden kan man ju fundera på.
 
Reibel; sa:
det har ju kommit ut såkallade snackbars i litet format som ska innehålla lika mycket som i en middagslunch. De är också ett alternativ till militärens äckliga kex. Om dom funkar i längden kan man ju fundera på.

De som såna där nödlivsmedel oftast innehåller är ju massor av socker, så de innehåller då kanske lika mycket energi som en middagslunch. Men de innehåller knappast lika många näringsämnen.

De man behöver göra i en nödsituation är ju att hålla tarmarna igång och blodsockret uppe (och möjligen få i sig lite protein). Fett har man ju oftast flera kg lagrat på kroppen och det räcker rätt länge.
 
?

De som såna där nödlivsmedel oftast innehåller är ju massor av socker, så de innehåller då kanske lika mycket energi som en middagslunch. Men de innehåller knappast lika många näringsämnen.

De man behöver göra i en nödsituation är ju att hålla tarmarna igång och blodsockret uppe (och möjligen få i sig lite protein). Fett har man ju oftast flera kg lagrat på kroppen och det räcker rätt länge. [/QUOTE]

Har du deltagit i någon expedition?
lite får man offra om man vill nå toppen.. typ att äta näringsfattiga snackbars eller dylikt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sajberjohan Försvarets Nödlivsmedel Friluftsmat 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.