Försvarets Nödlivsmedel

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tändblocken NÖDLIVSMEDEL brukar säljas av diverse överskottbutiker, glöm inte bort att dricka till i tillräckliga mängder ocm ni nu skulle gilla konsistensen.....

sajberjohan; sa:
Någon som vet vart man kan få tag på försvarets nödlivsmedel?

Bl a Maxim används av försvarsmakten som energitillskott och ingår i div nödpackar. Hittas i närmsta sportaffär.

Sen kan man kanske hitta de gamla "tändblocken" på Ö&B (om man har otur ;) ).

//J

"Tändblocken" är det dom kom i grön pappersförpackning?

Är mest ute efter de som var som stenhårda kex och som var förpacakde i silverförpackning. Vad jag vet så används dessa fortfarande idag.

sajberjohan; sa:
Är mest ute efter de som var som stenhårda kex och som var förpacakde i silverförpackning. Vad jag vet så används dessa fortfarande idag.
På farsans tid kallades de pansarkex. Har tyvärr ingen aning om var de finns idag (för finns gör de garanterat, eftersom de är oförstörbara)

Strykarräven; sa:
sajberjohan; sa:
På farsans tid kallades de pansarkex. Har tyvärr ingen aning om var de finns idag (för finns gör de garanterat, eftersom de är oförstörbara)

Inte för att jag är farsa än men de kallades pansarkex även när jag gjorde lumpen:) Fast det är ju inte detsamma som nödlivsmedel.

/mattias

sajberjohan; sa:
"Tändblocken" är det dom kom i grön pappersförpackning?

Hmm, om det är pansarkexen du menar så ingick de i livsmedelsransonerna och utgjorde inte nödproviant dvs de innehåller ingen koncentrerad näring utan är som vilka kex som helst. Fast hårdare ;).

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips