Njupeskär inte "längre" Sveriges högsta?

Vad tror ni om vattenfallet i Stállegorsa sydväst om Nikkaluokta? Fallet är säkert över 50 meter högt.

Här är en bild på fallet som jag tog i somras.
 

Bilagor

  • DSC_9278.jpg
    DSC_9278.jpg
    273.1 KB · Visningar: 1,491
Vad tror ni om vattenfallet i Stállegorsa sydväst om Nikkaluokta? Fallet är säkert över 50 meter högt.

Här är en bild på fallet som jag tog i somras.

Oj, vilket fräsigt vattenfall. Utan tvekan borde naturligtvis Stállergorsa också finnas med i en lista över landets mest prominenta (och vackra) vattenfall. Försökte med hjälp av höjdkurvorna uppskatta dess höjd, men det är extremt svårt att avgöra. Nånstans mellan 50-80 meter ser det ut som på fjällkartan.

Är förbluffad över att vi inte har ett ordentligt officiellt register över landets vattenfall. Rent ut sagt en skandal. Hur många svenskar känner till att det finns nåt mer än bara Tännforsen, Ristafallet och Njupeskär? De enda vattenfall som tycks få någon egentlig uppmärksamhet är de som man hjälpligt kan ta sig fram till även om man skulle ha diagnostiserats med pungbrock. Skämt åsido, jag tycker det är rätt uselt att sånt här inte uppmärksammats. Borde inte turistnäringen tjäna på att ta fram en gedigen lista över vad som faktiskt är sevärt? Potentiellt borde kanske fem-tio vattenfall som idag har officiell status som topp tio, helt och hållet trilla ur listan när jättarna i våra nordligare områden kliver fram i rampljuset. Vad kan anledningen vara till denna "diskriminering"? Lobbyister som vill bevara klassikernas status och hålla kvar turisterna i Dalarna? Nog måste väl fler av landets geografer ha insett att det finns mer att hämta än de gamla godingarna?
 
Jag tycker att det borde finnas en ordentlig stig till ett sådant mäktigt vattenfall som det i Stállegorsa, utan tvekan. I dagsläget verkar det vara tämligen omständigt att ta sig dit.
 
Sedan kanske det beror på vilken definition av vattenfall man har, gällande vattenmängd, men utför Nordväggen på Reaiddáčohkka rinner det några bäckar vars vattenfall är flera gånger högre än Njupeskärs.
 

Bilagor

  • vattenfall.jpg
    vattenfall.jpg
    267.7 KB · Visningar: 1,197
I Visttasvággi finns det också några bäckar som har höga vattenfall, exempelvis de som rinner ner ifrån Bálggástakčorru och Reaiddáčohkka.
 

Bilagor

  • _vattenfall2.jpg
    _vattenfall2.jpg
    268.9 KB · Visningar: 720
  • _vattenfall3.jpg
    _vattenfall3.jpg
    282.2 KB · Visningar: 899
I Visttasvággi finns det också några bäckar som har höga vattenfall, exempelvis de som rinner ner ifrån Bálggástakčorru och Reaiddáčohkka.

Jag tror att kommer man nära inpå dessa bäckar är de säkert minst lika breda och vattenrika som Njupeskär eller Fettjeåfallet. Om inte bredare. Jättefina ställen för övrigt. Får en att vilja upptäcka mer :)
 
Året om?

Hur är situationen på fallen i bilderna ovan, rinner det vatten hela barmarksperioden eller är det bara i samband med snösmältning?
 
Hur är situationen på fallen i bilderna ovan, rinner det vatten hela barmarksperioden eller är det bara i samband med snösmältning?

Reaiddáčohkkas bäckar rinner från ett permanent isfält, så det lär vara under hela barmarksperioden. Jag är lite mer osäker på de andra bäckarna. I alla fall lär snön räcka en bit in i augusti/september för de andra bäckarna - åtminstone.
 
Jag tänker att för att kunna klassas som ett vattenfall så bör ju inte flödet avstanna under någon del av året.

Jag tvekar dock på att de i trådstarten omnämnda Tvillingfallen rinner då det är vinter. Detta är dock beroende på om det verkligen är en glaciär som de rinner upp i. Om det är en glaciär så skulle det ändå kunna rinna lite vatten p.g.a. värmen som bildas av friktion mot underlaget. Men i Google Earth kan jag inte se om det skulle vara en glaciär. Möjligtvis en större dödis.
 
Jag tvekar dock på att de i trådstarten omnämnda Tvillingfallen rinner då det är vinter. Detta är dock beroende på om det verkligen är en glaciär som de rinner upp i. Om det är en glaciär så skulle det ändå kunna rinna lite vatten p.g.a. värmen som bildas av friktion mot underlaget. Men i Google Earth kan jag inte se om det skulle vara en glaciär. Möjligtvis en större dödis.

Situationen är liknande för tex Fettjeåfallet, som inte har något egentligt vattendrag som det rinner upp ur. Det är tre till fyra bäckar som bildar fallet, men bäckarnas ursprung är lite svåra att tyda på kartan. Några verkar härstamma från våtmarker. Kanske några bäckar bildas av nederbörd. Men jag har aldrig besökt området, så kan inte uttala mig om huruvida dessa bäckar upphör att rinna vintertid. Angående Tvillingfallen som tråden ursprungligen handlade om är de såpass aktiva vintertid att de bildar stora isfall som är populära bland isklättrare.
 
För att sätta saker och ting lite i perspektiv noterade jag under en vandring i Sarek att det finns en vacker bäck som rinner ned längs Skierfes sydöstra sluttning (precis på östra sidan om det höga stupet). Under sommaren då jag var där i juli månad rann bäcken kraftigt och tycktes ha sitt ursprung i smältvatten och lite våtmark. Bäcken kastade sig slutligen utför Skierfes östra branten i ett vackert vattenfall. Kunde dock inte hitta bäcken på någon karta, varken fjällkarta eller någon annan. Jag tolkar det som att denna bäck upphör att rinna helt eller delvis vissa delar av säsongen och därmed inte räknas som en permanent bäck. Om detta stämmer skulle det innebära att exempelvis Tvillingfallen räkna som såpass aktiva att de rinner mer eller mindre året runt, eftersom de faktiskt är utmärkta i såväl fjällkartan som lantmäteriets grova översiktskarta.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.