Nissedal Norge

Hej nu undrar jag om det finns någon som har bra inoformation om Nissedal. Bästa resväg dit? Boede? Förare? Bästa tiden att åka? och så där. Jag kommer att utgå från Göteborg och tänkte åka dit någon gång nu under sommaren.

Tacksam för svar

//Thomas

Ang. Nissedal

Några snabba kommentarer bara:
1) köp tyska föraren, den norska är kass.
2) ta färjan över oslofjorden, sväng upp via Drangedal.
3) det går bra att tälta.
4) juli/augusti kan nog vara bra.

Ha det så kul!

Hälsning Svante

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Massor av info på nätet

Det finns massor av info på nätet om Nissedal, det är bara att söka på lämplig
sökmotor. Kolla t.ex. in Bohusläns Klätterklubbs hemsida:

http://home.swipnet.se/razor/

gå in under "Övrigt av intresse -> Åk till Nissedal".

För övrigt så har jag bara en sak att säga:

Soliga dagar runt sjön Nisser är mer än bara tur.

/ Daniel

Nissedal

Boende: Det går fint att tälta vid foten av Haegefjell, där också många av de finaste lederna går. Annars brukar de flesta utnyttja campingen strax söder om Fjone på västra sidan av sjön Nisservattnet. Där kan du tälta, ställa upp husvagnen eller hyra stuga.

Förare: Den tyska föraren är den bästa och mest informativa. Möjligen finns den hos High Sport i GBG. Föraren heter "Go North! Klettern in syd-Norwegen" och gavs ut 1993.

Det har varit en hel del nytursverksamhet i området under senare år varför det kan vara en bra idé att även köpa den norska guiden. Den är som sagt mindre genomarbetad men fungerar som ett utmärkt komplement till den tyska för nyare leder.

Kolla även med ägaren till campingen om information över de allra nyaste lederna. Dvs de som inte ens finns med i den norska!

Mvh Razor

Ledbeskrivning

Om nån vill ha en (elektronisk) topo på en fin nytur (-96) på Haegefjäll så skickar jag gärna en sån på mejl.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips