Nikkaluokta - Abisko

Inte ska du behöva bära några skidor!

Bära skidor har vi nog bara gjort när snön smält bort mellen Abiskojaure och Abisko. Eller när vi har kommit fel...Dock ska tilläggas att vi har stighudar som dras på när brantheten och snökvaliten så kräver.

Vi har åkt några gånger från Nikka till Abisko. Just nu bojkottar vi Kebne dock, efter att ha blivit magsjuka i Sälka dagen efter vi varit i Kebne ( gick över Tarfala -Kuopervagge ) trots att vi var där efter att de öppnat igen efter sanering för några år sedan. Vi får se hur länge vi fortsätter med det. När vi gått norrut har vi ofta gått in i Norge via Hukejaure, men då måste man ha hyttenyckel. Om det har snöat mycket kan det bli tungt i Norge, eftersom det är betydligt färre som får åka skoter där.

Jag tycker det är skönt att inte planera för noga hur man ska gå - om vädret är fint går man en högre väg, eller längre. Vägen mellan Alesjaure och Unna Allakas är t.ex. jättefin över högplatån i lugn väder, men om det blåser kan det bli tufft över höjderna närmast Alesjaure. Det är dock inget större fel på att gå raka vägen till Abiskojaure heller, i medvind kan det gå som en dans över sjöarna, och vackert är det där också. Om man kollar långtidsprognosen innan man ger sig av, och uppdaterar sig varje morgon innan man går brukar man komma fram precis det dag man tänkt sig. Det kan också vara värt att höra efter hur många andra som tänkt sig att gå till samma mindre stuga ( i synnerhet om man inte fått egen säng i den stugan man sovit i natten innan...).

Kom också ihåg att det går att gå långt på en dag på skidor. Det året vi fick kabelbrott första dagen i Kironbacken (på väg söderut) var vi i Kebne två och en halv dag senare efter att ha övernattat i Alesjaure och Sälka på vägen. Numera har vi reservkabel!

Go tur!
 
Schysst spännande.

...
Och om man ger sig ut i april typ, visst borde det finnas spår då? Tänker lite på hur lätt det är att följa vart man ska, (vägvisning m.m) om det skulle bli svårt väder.. Sånt är inget orosmoment när det gäller denna etapp av kungsleden i april va?

tack för alla tidigare svar.!

April kan bjuda på allt mellan +10 och solsken till -25 eller snödrev och dimma/låga moln så ni ska absolut inte räkna med att ni kommer att kunna se och följa spår.

/M
 
Det året vi fick kabelbrott första dagen i Kironbacken (på väg söderut) var vi i Kebne två och en halv dag senare efter att ha övernattat i Alesjaure och Sälka på vägen. Numera har vi reservkabel!

Go tur!

Har själv erfarenhet av "läpp" på mina gamla pjäxor vid Alesjaure på väg söderut. Ramlade i en backe och sulan släppte på höger pjäxa under hela framfoten. Det blev nödlagning i Alesjaurestugorna och returfärd tillbaka till Abisko som var närmast. Då detta var i början av maj hade vårvädret satt in på allvar när vi kom ner i Abisko nationalpark igen med socker i Kiron backen, vissa öppna jockar (går bra att vada med skídor på, man sjunker inte så djupt;)) och kortare barmarkssträckor.
Efter den turen övergav jag kabelbindningar och skruvade på Rottefella NNN BC bindningar på mina skidor:)
 
Ja, nått annat man borde/"måste" ,besöka/se som är korta avstickare eller helt enkelt längst vägen?
Läste nått om nån mindre sameby m.m...

Nån som har koll på något av värde längst denna väg vi ska gå.?
Vi går söderifrån, från Nikkaluokta till abisko.
övernattar på kebnekaise , singi, sälkä, tjäktjä, alesjaure, abiskojare, och abisko
 
Nallo

Jag tycker att ni ska åka via och övernatta Nallo istället för Tjätja. Har passerat Sälka när jag åkt söderifrån och gått direkt till Nallo, Häftigaste läget i Kebnekaisefjällen tycker jag. Helt omgivet av mäktiga fjäll. Det bli kanske lite mera uppför men definitivt värt mödan.
 

avslutad210712

Gäst
Har inte läst genom tråden men min erfarenhet efter att ha åkt Abisko-Alesjaure respektive Nikkaluokta-Sälka och båda sträckorna åt båda hållen dvs jag har inte åkt sträckan Sälka-Alesjaure är att det inte spelar någon roll åt vilket håll du åker.

Kieronbacken är jobbig uppför och troligen "skojig" nerför. Att man inte skulle behöva bära skidorna i någon nerförsbacke är lite beroende på vad man har för skidor och vad man har för erfarenhet av att åka nerför med turskidor. Misstänker att Tjäktjapasset också kan vara betydligt enklare att åka nerför om man går söderifrån.
 
halv 2 försent?

Ja , undrar nu om någon börjat att åka från Nikka? Vi kommer nog inte att vara där fär än ca halv 2, o kommer väl iväg tidigast två kanske. Erfarenhet av hur mörkt det blir? hur långt tid kan de ta mellan nikka o kebnekaise fjällstation? (om man åker i normal takt, lite mer än gång) 4 timmar?
Borde väl inte bli bäcksvart?

/Robin
 
Nautisk skymning

Det blir nog inte beckmörkt förrän sent på kvällen där framme i april. Det finns ju gott om tabeller på det här internet som beskriver solens upp- och nedgång vid olika horisonter i landet vid olika datum.

Det här med att det går fortare att åka skidor än att vandra (avser vandring på barmark och skidåkning på snö) är nog ingen allmängiltig sanning - skidvana, terräng, väder och före avgör ju det.
 
Vatten?

Ja, igen här nu, hur är det med vatten vintertid?
Jag antar att det inte finns vatten i stugorna och inga duschar m.m?

Hur är det vintertid, finns vatten på de ställen där det finns bastu ?

Nån som har koll?

MVH Robin
 
STF:s stugor har vatten

Du får själv bära in från mer eller mindre avlägsna vattenhål.
Dusch finns inte, där det finns bastu finns också varmvatten och tvättrum i anslutning.
Där det inte finns bastu är du hänvisad till handfat i sovrummet för rengöring.
Norska obemannade hytter har normalt inte vatten, där får man smälta snö.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cloyanz Snöläge Abisko/nikkaluokta Turskidåkning 5
ponbur Abisko - Nikkaluokta 9-16 april Turskidåkning 0
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
bridges Abisko-Nikkaluokta under icke-säsongen Turskidåkning 3
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
vandrafjäll Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta? Turskidåkning 25
Lisa_LH Nikkaluokta-Singi 19-20/3 Turskidåkning 0
oskarlin Vinterleden Nikkaluokta - Kebnekaise Turskidåkning 2
thureb April och maj mellan Nikkaluokta och Katterat Turskidåkning 3
Totalkaos Nikkaluokta-Kvikkjokk i mars Turskidåkning 4
Nikkaluokta-Singi på baksidan om Skárttoaivi Turskidåkning 4
fiskpralin Hyra av turskidor i Nikkaluokta Turskidåkning 1
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
fonkymon Abisko/Riksgränsen nybörjare Turskidåkning 17
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
Mrahvin Vägval Abisko-Nikka: Vistas-Keb bl.a. Turskidåkning 4
sdebarra Abisko-Vakkotvarre in the last week of April? Turskidåkning 5
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
Huggehug Abisko Vakkotavare december/januari Turskidåkning 5
dalekant Skidtur Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka-Björkliden Turskidåkning 7
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
Jonnas Vakkotavare-Abisko Turskidåkning 2
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
Robox För sent att skida mitten april? Abisko. Turskidåkning 13
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
wisher Abisko lätta turer? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
undvall Från Muddus till Abisko Turskidåkning 9
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
petterskt Valborgstur Abisko Turskidåkning 3
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6
lena87 Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka? Turskidåkning 1
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
polarhund Abisko till Kårsavagge - Skick på vinterleden? Turskidåkning 4
amme66 Dagstur med hund från Abisko Turskidåkning 4
Binka Turskidor Abisko-Nikka vecka 11 någon? Turskidåkning 12
mindful Alternativ till abisko/jämtlandsfjällen i påsk Turskidåkning 6
lillsnuffsa Abisko -Keb i början av April Turskidåkning 11
tumpelo Låktatjåkka till Abisko via Kårsastugan Turskidåkning 2
Petri Niemelä treriksrøset - abisko slutet av april/maj Turskidåkning 0
BeatriceK Tur och utrustningstips för skiddagar i Abisko Turskidåkning 0
skogsvakt Tips inför Abisko resa 2010 Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.