Nikkalukta till Kebnekaise med 2-åring

Hej,
vi är några stycken som funderar på att åka till Kebnekaise till sommaren. Vi är fyra vuxna och en lite kille som kommer att vara knappt två år gamal till sommaren. Vi kommer att utgå från Kebnekaise och göra dagsturer därifrån, och då är den lilla inte med jämt, men vi ska alla ta oss in till fjällstationen. Antingen bärs grabben in i sin bärstol (med avbrott för båtresan) alternativt är om man kan dra honom bakom sig i hans chariot carrier som vi har skacklar till (vi åker skidor med honom nu vintertid), se bifogad bild och länk.
Jag har varit vid Keb en gång tidigare, men minns inte riktigt hur stigen in var. Är den någerlunda bred/vältrampad då det går att ta sig fram med vagnen eller blir det för svårt? Det skulle ju underlätta mycket med packningen om man kunde dra vagnen med sig...

Någon som kan ha något tips?

tack på förhand!

http://http://www.addnature.com/xlpicture.asp?img=X_VANDRINGSSETCOUGAR.jpg
 

Bilagor

  • trekking-set_01.jpg
    trekking-set_01.jpg
    104.2 KB · Visningar: 1,359
Ta bärstolen (eller helikoptern). Stigen är bred och vältrampad, men bitvis ganska stenig så jag tror det blir jobbigt med vagnen. (Om inte annat blir det VÄLDIGT skumpigt för tvååringen).
 
Lämna vagnen, ta med ungen, köp Whisky på stationen.

Klart ungen ska med, men som andra skrivit, det är STENIGT. En och annan som gått där.
 
Klart ungen ska med!

Jag har inte vandrat kungsleden så jag har ingen aning om hur stenigt det är.

Vagnen har ju rätt stora hjul så ganska mkt sten borde ju tålas. Har ni inget ställe ni kan provköra där det är rejält stenigt. Både för att se hur det går att köra och för att se vad barnet tycker om skumpandet.

Om det korta sträckor är alldeles för stenigt för att köra hur funkar det då att bära vagnen? Är det något två personer kan göra hyffsat smidigt? Bära vagnen mellan sig med barnet i, ungefär som en bår.
 
Har sett unga barn både i fjällen och på charter. Det är för varmt eller det är för kallt, maten är för det mesta inte vad de är vana vid, myggen jagar dem så att de gråter (sett detta otaliga gånger genom åren) och resultatet blir att föräldrarna också blir oroliga och stressade.

Jag har själv en 2,5 åring och inte en chans att jag skulle utsätta henne för detta. Hon har stannat hemma hos farmor varje semester hittills.
 
Har sett unga barn både i fjällen och på charter. Det är för varmt eller det är för kallt, maten är för det mesta inte vad de är vana vid, myggen jagar dem så att de gråter (sett detta otaliga gånger genom åren) och resultatet blir att föräldrarna också blir oroliga och stressade.
Jag har själv en 2,5 åring och inte en chans att jag skulle utsätta henne för detta. Hon har stannat hemma hos farmor varje semester hittills.
Stackars barn? Eller rättare sagt, stackars föräldrar som kanske inte var/är nog förberedda?

Självklart skall barnen med. Våra flickor har fått följa med till Muddus, Aktse/Skierffe, Akka och nu senast till Keb, från det de var 10 månader - och de har älskat varenda minut:)
Vi hade vår 3-åring i bärstol till Keb och 6-åringen gick själv nu i somras, gick till mellan bron och fjst på 2 dagar, gjorde dagsturer 2 dagar (Elsas bro med bad och klippklättring rekommenderas) och sen tillbaks till Nikka 2 dagar.

JAG skulle inte vilja åka vagn efter leden...
 
Kul med andra foraldrar som INTE bara lamnar bort barnen och ger sej ut sjalva!
Men ta absolut inte vagnen, vagen ar for stenig. Barstol borde funka bra. Vi hade med bagge vara barn, 1.5 och 3 ar (i barstol storre delen av vagen) nar vi besteg Mt Washington i hostas och det var bra mkt varre an Nikkaloukta-Keb strackan. Det enda jag skulle vilja papeka ar att en 2-aring ar ratt tung att bara pa ryggen i flera timmar! De sitter ju ganska 'langt ut' fran ryggen plus att nar de ar lite aldre studsar de runt och vill 'vara med' hela tiden (jfr med sma bebisar som bara hanger dar och sover). 12 kg barn kanns liksom mycket tyngre an 12 kg vanlig ryggsack!
Vara barn formligen alskar att vara ute i skog och mark och man kan aldrig borja nog tidigt tycker jag. Ha det sa kul pa turen!!
 
Det är bra att barnen får lite frustration och motgångar i unga år så de inte bryter ihop av minsta motgång senare i livet. Jag har aldrig ens övervägt att ta semester varken från eller utan mina barn. Tvärtom så tar jag vara på varje tillfälle att vidga deras vyer, och visa att det finns en hel värld att upptäcka utanför vår lilla del av universum.

Då kan man bli både myggbiten, kall och hungrig men det är det som skapar en "djävulsk hårdhet:)" hos människan. Barnen minns fortfarande (med glädje!) vår lunch i Kvikkjokk när det var så kallt att mjölken frös i kåsan medans vi åt. Då var de 4 och 5 år. Vi har varit både i fjällen och på charteresa, i Turkiet skrattade lokalbefolkningen när jag knuffade runt ungarna i en stor tvillingvagn, av minerna att döma så har man inte såna där.

Baxa vagnen så långt det går, när det blir för skumpigt för barnet i vagnen så lägg dit packningen och dra en bit till. Lämna sen vagnen och promenera så långt ni orkar, när ni inte orkar längre så ta en paus och fortsätt med nya krafter.

Whisky har jag ingen erfarenhet av mer än att jag beslutade, baserat på upplevelser i min egen barndom, att mina barn inte ska behöva se sina föräldrar berusade.
 
Hej,
jag har precis som du alltid tyckt att barnen ska med. Har en Babyjogger som tar sig fram överallt, min nu tvååriga son har fått hänga med på mina joggingturer och vandringsturer (i närområdet)över stock och sten. Detta gick bra tills han var 15-16 månader, nu tycker han det är jättetrist att sitta still i vagnen mer än 30 minuter. Samma sak med bärstolen, han var varit med på otaliga skogspromenader med bärstolen men vill inte sitta mer än 45 minuter.....
Samma sak i vintras när han skulle med på turskidorna, när han var ett år gick det hur lätt som helst att sitta i Fjellpulkan (i flera timmar) men nu så blev han rejält less efter en timme och ville bara ut.


Visst alla är olika men vis av efarenhet så vet jag att när man vandrar i fjällen så kan vädret bli dåligt, man måsta kanske vandra en timme extra för att komma fram innan det blir mörkt osv osv. Det bästa är om man kan vara på en fjällstation och ta turer i närområdet och denna fjällstation ska det gå hyffsat lätt att komma fram till.

Jag skulle inte ta en längre fjälltur med min tvååring, detta får vänta tills han är äldre och har lite behållning utav det.
 
Har sett unga barn både i fjällen och på charter. Det är för varmt eller det är för kallt, maten är för det mesta inte vad de är vana vid, myggen jagar dem så att de gråter (sett detta otaliga gånger genom åren) och resultatet blir att föräldrarna också blir oroliga och stressade.

Jag har själv en 2,5 åring och inte en chans att jag skulle utsätta henne för detta. Hon har stannat hemma hos farmor varje semester hittills.

var vid sylarna när jag var 2, vandrar fortfarande 38 år senare
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
Johnny_b Mattor till gasdriven myggapparat Fjällvandring 1
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 178
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 10
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.