Nikkalukta - Kebnekaise med en två-åring

Hej,
vi är några stycken som funderar på att åka till Kebnekaise till sommaren. Vi är fyra vuxna och en lite kille som kommer att vara knappt två år gamal till sommaren. Vi kommer att utgå från Kebnekaise och göra dagsturer därifrån, och då är den lilla inte med jämt, men vi ska alla ta oss in till fjällstationen. Antingen bärs grabben in i sin bärstol (med avbrott för båtresan) alternativt är om man kan dra honom bakom sig i hans chariot carrier som vi har skacklar till (vi åker skidor med honom nu vintertid). Jag har varit vid Keb en gång tidigare, men minns inte riktigt hur stigen in var. Är den hyfsat bred/vältrampad då det går att ta sig fram med vagnen eller blir det för svårt? Det skulle ju underlätta mycket med packningen om man kunde dra vagnen med sig...
Någon som kan ha något tips?

tack på förhand

Stenigt

Hej!

jag har gått den några gånger och första biten är det nog inga problem, men ungefär där båten släpper av er (på till kebne) blir det stenigt.

/Linda

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Skippa kärran, eller ...

...... han borde kunna åka kärra till kaffestugan varifrån ni sedan fortsätter med båt några kilometer. Köp en renburgare där av Sarris och prata med dem så borde de kunna magasinera kärran tills ni kommer tillbaka.
De sista 8 km till Kebnekaise är stigen inte bara vältrampad, den är söndertrampad, alltså så stenig att pojken kommer att skaka sönder om han tvingas åka kärra. Men ta absolut med honom om ni själv tycket det och orkar bära honom. Väl framme i Kebnekaise finns det mycket även för en tvååring.

Hej,
vi är några stycken som funderar på att åka till Kebnekaise till sommaren. Vi är fyra vuxna och en lite kille som kommer att vara knappt två år gamal till sommaren. Vi kommer att utgå från Kebnekaise och göra dagsturer därifrån, och då är den lilla inte med jämt, men vi ska alla ta oss in till fjällstationen. Antingen bärs grabben in i sin bärstol (med avbrott för båtresan) alternativt är om man kan dra honom bakom sig i hans chariot carrier som vi har skacklar till (vi åker skidor med honom nu vintertid). Jag har varit vid Keb en gång tidigare, men minns inte riktigt hur stigen in var. Är den hyfsat bred/vältrampad då det går att ta sig fram med vagnen eller blir det för svårt? Det skulle ju underlätta mycket med packningen om man kunde dra vagnen med sig...
Någon som kan ha något tips?

tack på förhand

Men snälla du, du har ju redan frågat om detta i en annan tråd. Suck. Hur många forum ska du fråga om detta. Se: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54368

Jag ber om ursäkt,
la först in inlägget här under barn och friluftsliv men insåg att det inte är en så välbesökt rubrik utan de flesta kebnekaisevandrarna hittar man under den vanliga vandringstråden. Därav två lika inlägg. Sorry!

Som svar till föregående talare först och främst- hur jobbigt kan det vara att man har lagt ut en fråga på två ställen??? Allvarligt talat, skärp sig - fokusera på värre världsproblem!

Angående själva frågan om 2 -åringen så skulle jag själv ha skippat eventuell vagn eller vad ni hade tänkt. Jag och sambo gick själva med 1,5 åring förra sommaren (ca 10 kg) + packning, fast i Norge och det gick bra. Om ni är 4 pers kan ni ju dela upp extrapackningen för barnet mellan er.

PÅ vägen mellan Nikka & Keb så finns ca halvvägs (om man inte tar båten) en tältplats vid en bäck som jag kan rekommendera om man behöver pausa/natta med barn. Har gått denna sträcka alltför många gånger och vill minnas att den är stundtals som en fyrfilig väg, men håller med om att det blir väl stenigt bitvis.

Hälsn Sara :)

sent svar..

hejsan,

nu kanske ni redan har givit er av mot Keb och jag är för sent ute... men jag kunde inte låta bli att göra ett litet tillägg i frågan om vagn eller inte vagn. Vi var två familjer förra sommaren som gjorde precis den turen du beskriver - MED en Chariot dubbel och med en två-åring och en ett-åring i den. Som tidigare skribenter antytt så funkade det bra innan det började stena till sig. Värst var dock alla spångarna (och det är faktiskt en hel del sådana på vägen) där hjulen på vagnen var alldeles för brett isär för att kunna åka på plankorna. Det slutade med att de båda männen i sällskapet mer eller mindre fick bära kärra + barn hela vägen.. : D vagn är alltså inte att rekommendera.

Däremot var vagnen trevig att ha väl uppe vid Keb, där det var betydligt färre stenar och spångar :)

lycka till
/johanna

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips