Ni är grymma

anton_karlsson_78@yahoo.se; sa:
Hej alla!

Har nog aldrig varit på en sajt där folk varit så tålmodiga och ivrigt besvarat så många frågor från oss som inte har så mycket koll...

Ett stort tack!!!!

Ännu ett fånigt inlägg, förmodligen från nån GTX-klädd Fjollträskare som vanligt!
Orkar inte svara.
Sök i gamla trådar först innan du upptar vår dyrbara tid, det kan finnas ett "tack" där nånstans att återanvända!

(obs att det var ett försök att vara lite rolig, det var ett trevligt inlägg! mvh):)
 
hmmm

Inga problem, humor finns. (Tog däremot ett tag innan jag luskade ut att GTX stod för goretex)

Kanske du kan reda ut en sak åt mig?

Vad räknas som fjollsträsk, jag bor i Uppsala, klarar jag mig?

/
Behöver få veta
 
God Nyhet!

Eftersom du har humor och fr a ödmjukhet nog att erkänna att du inte direkt förstod vad GTX är, så klarar du dej!

mvh!
 
Re: hmmm

anton_karlsson_78@yahoo.se; sa:
Vad räknas som fjollsträsk, jag bor i Uppsala, klarar jag mig?

Uppsala är själva ursprungsbygden för Fjollträsk.
Det är därifrån Fjollträskingarna vandrade söderut till en ö i Mälarens öppning.
Det räknas dessutom som Norrland för alla som bor söder om Lapplands Väsby.

Taskigt läge, med andra ord.
(Om man inte tar med i beräkningarna att de "manliga" männen i Norrland skrämmer iväg alla sina kvinnor till oss som kan ta om hand om dem på rätt sätt)

/Martin
(Från Uppsala och Stockholm)
 
Undrar var "fjollträsk" kommer ifrån?

En tankevärd fråga då jag är född och uppvuxen i norrland och från vad jag minns inte blev presenterad för uttrycket förrän Robert Gustavsson klev upp på scenen på Berns salonger iförd keps osh susp.

Eller kanske är det skräckproganda-rullen "Jägarna" som är skyldig?

Någon som har fler förslag till denna något poänglösa debatt?
 
Siabot; sa:
En tankevärd fråga då jag är född och uppvuxen i norrland och från vad jag minns inte blev presenterad för uttrycket förrän Robert Gustavsson klev upp på scenen på Berns salonger iförd keps osh susp.

Eller kanske är det skräckproganda-rullen "Jägarna" som är skyldig?
Jo, de är Robert Gustafsson's "Apache - Gaypolisen från Överkalix som skulle ränsa upp i fjollträsket" som orsakade att vi "lappjävlar" började kalla stockholmare för "fjollträskare". Detta blev sedemera riksbekant genom Jägarna.

För att utveckla ämnet ytterligare finns även, förutom de vanliga namnen "08:eek:r" och "fiskmåsar", uttrycken "99:eek:r" och "polygripar".
Kärt barn har många namn. :)

/Ulf
 
Re: hmmm

anton_karlsson_78@yahoo.se; sa:
Vad räknas som fjollsträsk, jag bor i Uppsala, klarar jag mig?

/
Behöver få veta

Svaret är NEJ, du klarar dig inte.
Här uppe anser vi att allt söder om Lövånger är Stockholm och när jag bodde i Malmö lärde skåningarna mig att allting norr om Hallandsås är Stockholm. :)
Stockholm är tydligen mycket stort...

/Ulf
 
Re: hmmm

anton_karlsson_78@yahoo.se; sa:
Vad räknas som fjollsträsk, jag bor i Uppsala, klarar jag mig?

/
Behöver få veta

Det där är inget du behöver bekymra dig över. Som Uppsalabo står du över sånt där tarvligt skitsnack - man är helt enkelt lite finare, lite bättre ;-)

Tänk bara på de fantastiska möjligheter till ett rikt friluftsliv som finns kring staden (jag tänker på de enorma bergen, vilda floderna, oceanerna och orörda skogarna... hmmm, glömde jag kanske leråkrarna) så förstår du hur bra Uppsala är... och hur lyckligt lottad du är som bor här... i leran och dimman.
 
Just det...

.. men hur många vet vad en "norr-8:a" är. (Obs: det är ingen klätterterm).

/Erik, fd norr-8:a.
 
Re: Re: hmmm

Nordesjö; sa:
Uppsala är själva ursprungsbygden för Fjollträsk.
Det är därifrån Fjollträskingarna vandrade söderut till en ö i Mälarens öppning.
Det räknas dessutom som Norrland för alla som bor söder om Lapplands Väsby.

Som boende i Twiligth Zone (omfattar bland annat Sigtuna, Lapplands-Väsby och områden omkring), så kan jag meddela att även vi tycker att Uppsala är norrland.

Å andar sidan är ju södermalm Skåne, så det kanske jämnar ut sig:)
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.