Oj, ingen liten fråga du har där. Räkna med spaltmeter av svar.
Mitt tips vad gäller kläder/ombyte:
ha med dig två "ställ"; det ena stället är det "våta" dvs. det du har på dig när du är ute och rör på dig. Det andra stället är det "torra" som du
bara har under torra förhållanden (inomhus eller i tält).
Alternera
aldrig plaggen hur mycket det än kan bära emot att ta på sig blöta kläder. På så vis
vet du att det finns torra kläder i väskan sen när tältet är uppe eller när man klivit in i fjällstugan.
Se till att promenera i de skor du hade tänkt gå i, minst en halvmil om dagen en eller två veckor innan så att dina föttrer "lär sig" hur de funkar. Inte kul att märka att skorna är fel när man redan hunnit en bra bit på leden...
Ta med pengar också. Keb fjällstation har en massa gott som man "förtjänar". Båtturen sista biten till Nikkaloukta är helt klart värd varenda öre (man missar inget av värde om man väljer att inte knata genom björkskogen- båtturen är mysig).
Ja just det ja, se upp så att du inte hamnar mitt i Fjällräven Classic, dvs. om du har något emot att dela vandringen med 2000 andra....
Sen finns det bara en miljon andra tips men jag lämnar ordet öppet för alla know-it-alls som utsidan kan frambringa
God tur!