Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014

Hallojsen allesammen. Planerar en tripp till nästa sommar Abisko - Nikka, blir min första långtur så att säga då planen är att vara uppe i 7 dagar. Vad ska jag tänka på och vilken utrustning är ovärderlig att ha med sig? Alla tips mottages.... planen är att dra iväg alene.

Hej Jane-Doe!

Roligt att du drar till fjälls och planerar i god tid! Planeringen är ju halva nöjet.

Jag tycker du ska gå till biblioteket och låna lite fjällitteratur. Claes Grundsten har skrivit många bra fjällböcker. Försök få ta i en som bara heter Fjällboken, helt enkelt. Där får du svar på nästan alla frågor!

Du måste förstås bestämma dig om du ska bara bo i stugor eller också ha med eget tält. Tyngre förstås, men roligt att kunna variera. I stugorna längs den här rutten kan man oftast köpa mat så att man slipper släpa på allt.

Vad gäller utrustning så kan man lämna det mesta hemma. Om du bor i stugor ska du inte ha mer än 10 kg på ryggen, vid tälttur kanske 15 kg. Detta som riktvärden. Många släpar på alldeles för mycket! Men du måste förstås träna en del hemma.

Om du har bra ork kan du överväga att från Alesjaure gå till Vistasstugorna, därefter Nallo och sen Sälka. Det är en fin omväg med mindre folk och en fantastisk fjällmiljö, särskilt kring Nallo.

Lycka till önskar Pelle

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Oj, ingen liten fråga du har där. Räkna med spaltmeter av svar.

Mitt tips vad gäller kläder/ombyte:

ha med dig två "ställ"; det ena stället är det "våta" dvs. det du har på dig när du är ute och rör på dig. Det andra stället är det "torra" som du bara har under torra förhållanden (inomhus eller i tält).
Alternera aldrig plaggen hur mycket det än kan bära emot att ta på sig blöta kläder. På så vis vet du att det finns torra kläder i väskan sen när tältet är uppe eller när man klivit in i fjällstugan.

Se till att promenera i de skor du hade tänkt gå i, minst en halvmil om dagen en eller två veckor innan så att dina föttrer "lär sig" hur de funkar. Inte kul att märka att skorna är fel när man redan hunnit en bra bit på leden...

Ta med pengar också. Keb fjällstation har en massa gott som man "förtjänar". Båtturen sista biten till Nikkaloukta är helt klart värd varenda öre (man missar inget av värde om man väljer att inte knata genom björkskogen- båtturen är mysig).

Ja just det ja, se upp så att du inte hamnar mitt i Fjällräven Classic, dvs. om du har något emot att dela vandringen med 2000 andra....

Sen finns det bara en miljon andra tips men jag lämnar ordet öppet för alla know-it-alls som utsidan kan frambringa ;)

God tur! :)

Det är också värt att nämna att det mesta som efterfrågas redan har diskuterats gång på gång på detta forum, och att lägga ned lite tid på att söka och läsa bör producera den eftersökta informationen.

Perfekt sträcka att börja på, vi gav oss ut dit 2011 och får du bra väder är risken stor att du fastnar ordentligt!
Har du tänkt tälta eller först prova på med att bo i stugor? Det andra alternativet är en bra inkörsport för att se om det är din "grej".
Kängor är helt klart det viktigaste. Därefter skulle jag nog personligen ranka en ordentlig skaljacka exempelvis haglöfs eller liknande. Byxor bör du kunna komma billigare undan med i nån jaktbutik eller liknande. Det bästa mot regnet är ordentliga kläder men även dessa kommer bli blöta i timmar med ösregn. Sköna underställ, gärna två som nämnts ovan så att du kan byta om till torrt vid behov. Silvertejp har varit min bästa vän, underställ som går sönder eller allt möjligt som får sig en törn lagas ofta lätt, om än provisoriskt, med silvertejp.
"Gramjakt" kändes löjligt under första turen, men det blir verkligen skillnad (även psykiskt). Så sortera bort en gång extra, men ha såklart med allt du behöver för att känna dig trygg.
Om du vill titta in på lite ledbeskrivning och annat smått och gott så har jag skrivit om vår tur på http://vandringstur.se/reseskildringar/2011-kungsleden/. Under de två sista dagarna sprang vi på allt folk från Fjällräven Classic, området vid Keb är vältrafikerat i vanliga fall har vi hört men de dagarna fick vi hälsa på mycket folk, så undvik det om du inte känner för att se hjorden dra fram!

Du är ute i tid, samla information och inspiration så får du nog med allt!
Må väl

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips