Neoprenskor med ordentlig sula?

Hej!

Jag skulle vilja ha ett par neoprenskor/kängor med ordentlig sula för vinterpaddling. De neoprenkängor jag har är vinterkängor med 7 mm neopren, men sulan isolerar inte speciellt bra mot markkyla, tex när man är i land och äter lunch. Den här modellen ser ut som något jag skulle kunna tänka mig, men jag hittar inte något ställe som säljer den i Sverige.

Råkar det vara så att mina vinterkängor har ovanligt tunn sula för att vara neoprenkängor? FInns det neoprenkängor som isolerar bra mot markkyla?
 
Trist svar, eller inget svar på din egentliga fråga, men ändå: kan att gå upp i storlek och få plats med en ullsula och/eller ullsocka vara tillräcklig lösning till den typ av neoprenskor du hittar att köpa på närmare håll?
 
På höst/vinter använder jag torrdräkt och eftersom jag också har kalla fötter använder jag eluppvärmda sulor som jag placerar inne i torrdräkten. Det blir jätteskönt :)
 
Dubbla ullsockor innanför torrdräktssockorna hjälper inte, det blir rätt kallt ändå om marken är kall. Kan ju försöka peta in en sula också och se om det hjälper.

Hålls de eluppvärmda sulorna på plats inne i torrdräkten? Klarar sulorna fukt om det skulle råka komma in små mängder vatten på något sätt? Hur länge håller de sig varma? Jag misstänker att de inte funkar på flerdagarsturer, om man inte kan värma upp dem med powerbank.
 
Elsulorna kan ju klippas till så att det passar de egna fötterna och så att de ryms i torrdräktens fot. Jag har sedan neoprenstövlar där jag tagit bort den lösa sulan.
Jag tror inte att det är så lämpligt om det kommer in vatten i torrdräkten, men aningens fukt är nog inget problem.
De sulor jag har kan laddas med usb-anslutning till powerbank. Och sulorna har tre effektlägen.
Sulorna är från bucken.se
 
Hej!

Jag skulle vilja ha ett par neoprenskor/kängor med ordentlig sula för vinterpaddling. De neoprenkängor jag har är vinterkängor med 7 mm neopren, men sulan isolerar inte speciellt bra mot markkyla, tex när man är i land och äter lunch. Den här modellen ser ut som något jag skulle kunna tänka mig, men jag hittar inte något ställe som säljer den i Sverige.

Råkar det vara så att mina vinterkängor har ovanligt tunn sula för att vara neoprenkängor? FInns det neoprenkängor som isolerar bra mot markkyla?

Point65 verkar sälja "lillebror" till den du söker. Har du frågat dem om de kan ta hem åt dej:

Addanture har den långe kusinen, fråga även dem:

NRS egen lista på återförsäljare:
och det fanns flera i Sverige

/Patrik
 
Nu har jag kontaktat plums.se som tydligen är den svenska agenten. NRS atb wetshoes som jag länkade till ovan säljs inte i Europa. Däremot kan de tydligen importera denna.


Är det månne för mycket extra konstläderdetaljer på dessa?

Det jag funderar på är om inte långa stövlar, typ boundary boots, blir knepiga att få ovanpå torrdräkten, speciellt modellen där man har dubbelt tyg vid vristerna? Därför tänker jag att det vore lättare med kängor, så man kan dra ner yttre laget tyg över kängorna och sedan stänga till med kardborrband. Tänker jag fel? Råkar man hamna lite djupare än man tänkt sig med långa stövlar får man ju in vatten ändå, även om de är tighta upptill.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.