NeoAir kommer i April

Hämtade just ett trevligt litet paket med Neoair Small.
Ser fram mot att testa det. Får dock vänta tills nästa vecka.
 
Ett litet

Blåst upp och lagt mej på det;känns rätt varmt att ligga på.smalt,så bredare personer gör nog rätt i att ta en större storlek.För mej lagom längd o tillräcklig bredd.
Lite "klibbigt" så jag får lyfta lite mer på kroppen när jag byter liggläge.
Kommer att passa bra för "korta-lätta"-svängarna,när nu de kan bli av...
 
Det är både smal och kort för mig som är 190cm=OK för sommartur men kylig höst vill jag nog ha lite större marginal så jag inte vaknar utanför då jag tydligen rörö mig en del när jag sover. Prasslar rätt duktigt gör det i alla fall, men just DET stör inte mig.
 
Större alltid bättre!

Använder alltid en 63x192x3,8cm Thermarest Trail-Lite (?) large med chairkit på långpaddlingar Väldigt bekvämt men vikten är nästan tre ggr så mycket som motsvarande NeoAir. Så på vandrings eller cykel turer brukar jag välja ett Regular eller Small som jag köpte innan.
Men då jag sover på sidan och ändrar position flera ggr under natten tycker blir ofta sömnen lidande. Tänkte därför ersätta alla tre med ett NeoAir Large och kanske kan jag då även använda den gamla stolen. Ett halvt kilo NeoAir är trots allt en låg vikt att kånka på om det ger oavbruten sömn även om det inköpspriset är högt initialt

Tycker att problemet med dålig stabilitet i kanterna alltid uppkommer på en tjock och mjuk madrass. Så där är det ingen skillnad mot andra tillverkare men de korta tvärgående kanaler kanske förvärra nog problemet? Idealet vore separata längsgående kanaler i kanten som var aningen högre än madrassens mitt. Man kunde då ha högre tryck i kanten så man lättare höll sig nära madrassens mitt. Kanske skulle sidosovare som jag då slippa behöva gå upp i storlek?

Förstår inte varför det klagas på materialets höga friktion? Är väl toppen att man slipper lägga på strängar med Liquidseam för att liggunderlaget och sovsäck skall hålla sig på plats!

kitty_sleep_radiator.jpg
 
Förstår inte varför det klagas på materialets höga friktion? Är väl toppen att man slipper lägga på strängar med Liquidseam för att liggunderlaget och sovsäck skall hålla sig på plats!

Jag kan inte direkt se att det klagats på den höga friktionen.
Jag hade innan jag fick mitt underlag funderat för mig själv hur jag skulle hindra det från att glida mot cellplastsunderlaget som jag kommer ha under mitt NASmall. Funderingen låg i att måla en siliconsträng som gjorde att det inte skulle glida.

Detta slipper jag göra nu och det ser jag bara som positivt.
Däremot hade jag, om jag själv fått önska det, inte haft en ovansida med denna friktion. Detta för att jag är en medvändare och nu måste jag alltså lyfta hela sovsäcken från liggunderlaget för att det inte skall följa med.
Detta kommer man naturligtvis att vänja sig vid och jag kommer säkert i framtiden att föredra att det även är klibbigt på ovansidan. Om inte annat så är det bara att acceptera eftersom underlaget är som det är.

Hade kanske också sett att det varit längsgående kanaler på sidorna. Det hade löst många problem men det hade också ökat vikten något.

Smaken är ju som baken och jag kan mycket väl tänka mig att det kommer framtida modifieringar på detta underlag.

//Peter
 
Bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla

Bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
kitty_sleep_radiator.jpg

Seriöst! Jag kunde inte koncentrera mig på vad du skrev. Såg bara katten.
Vad gör den där? Bakom elementet? I ditt inlägg?

Grymt kul bild!

/OJ
 
Framme!

Cred till Getout som är så snabba med leveranserna... beställde i onsdags em vid 16 tiden. Idag kl12:36 fick jag ett mess som meddelade att det gick att hämta paketet på Ica.

Btw... bara att hålla med Oscar... kul bild! Men som sagt... vad gör den där?
 
Är jag ensam om att sova i konstiga ställningar?

Bilden är lånad från nät men tack ändå. Undrar dock hur det är med läsförståelsen?
Mitt inlägg var ett svar på vad som skrivits tidigare så kanske ni som inte förstår skulle prova och läsa mitt och andras inlägg innan ni postar era svar! Som om nu bilder på sovande kattungar någonsin behövt en bifogad motivation... ;)
 
Bilden är lånad från nät men tack ändå. Undrar dock hur det är med läsförståelsen?
Mitt inlägg var ett svar på vad som skrivits tidigare så kanske ni som inte förstår skulle prova och läsa mitt och andras inlägg innan ni postar era svar! Som om nu bilder på sovande kattungar någonsin behövt en bifogad motivation... ;)

Jag får skylla på att katten förblindande mig... fast lite skäms jag ju ;)
 
Apropå ingenting...

... jag tycker inte direkt det där med "självuppblåsande" är någon superhit... efter en timme med öppen ventil har det inte hänt speciellt mycket...

Har aldrig ägt ett självuppblåsande förut (tungt och dyrt) och är total rookie i ämnet... vad gör jag för fel? Sökte lite på ämnet och hittade några gamla trådar om "problemet"... men en timme?

Hur har det funkat med uppblåsningen för er andra som har NeoAir?
 
Senast ändrad:
funny-pictures-your-cat-watches-you-sleep.jpg


Förstår precis, har tidigare alltid haft katter men bestämde mig efter att den senaste gick bort att det hämmar mitt resande, friluftsliv mm för mycket då det är svårt att hitta kattvakt. Blir kanske en hund så småningom även om jag nog tycker att katter är coolare!

funny-pictures-kittens-sleeping-bed-pillow.jpg


cats_sleeping_positions.jpg
 
Vadå självuppblåsande???

Mitt är då bara att blåsa upp själv;ytterligare en fördel med ett litet;hinner inte bli så snurrig..
Det blir väl trädgårdstältning igen,om valpen går med på det...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Intryck av NeoAir Lättpackning 11
honkydory Thermarest Neoair - Första intrycken Lättpackning 23
jorgenl33 Pyreneerna i april/maj Lättpackning 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.