Nedskräpning :(

Ang. återvinning av plast så hade vi Kalix förut en container för hård o en för mjuk plast. Den för hård plast har dom dragit in och nu får vi slänga all plast i samma container.
Jag såg någon sop-/plastsorteringsanläggning på TV, de hade resonerat som att det var bättre att vi som slänger lägger all plast i samma binge, och att vi verkligen slänger all plast där, så sköter anläggningen om sorteringen istället. Eftersom vi kanske gör fel, eller tycker att tröskeln är för hög för att klura på hård- eller mjukplast, och istället struntar i det. Samma sak med plastförpackningar i svart, de verkar ju vara svårare att återvinna, men bättre att vi ändå slänger dem ihop med all annan plast och får in vanan.
 
Jag såg någon sop-/plastsorteringsanläggning på TV, de hade resonerat som att det var bättre att vi som slänger lägger all plast i samma binge, och att vi verkligen slänger all plast där, så sköter anläggningen om sorteringen istället. Eftersom vi kanske gör fel, eller tycker att tröskeln är för hög för att klura på hård- eller mjukplast, och istället struntar i det. Samma sak med plastförpackningar i svart, de verkar ju vara svårare att återvinna, men bättre att vi ändå slänger dem ihop med all annan plast och får in vanan.

Vad jag har hört (jag känner folk på miljökontoret i Kalix) är att dom bränner all plast för den innehåller matrester av alla dess olika slag, m. m.
 
Aha! Det har inte slagit mig - de skiljer inte på mjuk och hård plast längre därför att allt ändå ska brännas kanske? Mitt samtal om detta som jag berättade om var kanske 5-6 år sedan. Nu kanske allt åker in i ugnen.

Men allvarligt, sorteringen sköter de på sopstationen. Det finns maskiner för allt. Men maskinerna klarar inte svart plast, har jag rätt nyligen fått lära mig. Så jag har slutat att diska såna där svarta köttråg och slänger dem direkt i brännbart istället.

Och i den allmänna hysterin att minska plastanvändningen inför City Gross, som ju gärna vill verka vara The Good Guy, nya köttförbackningar. För er som inte vet är de jättestora, enhetlig storlek. 1 kotlett eller 10 spelar ingen roll, samma "bricka". Sen svetsas plast fast på ovansidan. Resultatet är brada, hårda, rakbladsvassa svetskanter som skär sönder plastkassen, om man köper en sån, och paketen skär även sönder varandra så man får blod och slafs i flergångskassen. Men det roligaste är att de från början var tillverkade i SVART PLAST, som alltså inte kan sorteras. De har nog fått en del mail om det, för nu har de bytt till genomskinlig. Det är inte lätt att vara god. 😄

I samma veva slutade Willys förpacka ekopotatisen i papperspåse och försökte införa plast istället, blev också mindre och dyrare förpackningar. Bl.a. jag klagade högljutt. De dumma små plastpåsarna försvann ganska snart. Willys har även rensat bort små plastpåsar (såna man köper på rulle). Så istället för 1-liters att portionsförpacka maten i för frysen, ska man alltså köpa 2-liters och förbruka dubbelt så mycket plast. Jättesmart!
 
När vi ändå är inne på plast så finns det en hyfsat aktuell artikel här på utsidan:
 
I vårt hus finns det 24 lägenheter. Mest ungdom bor numera här. Vi källsorterar i vår förening. Hushållssopor dvs det som blir över efter sorteringen av glas, papp, plast, plåt, tidningspapper är i en grön behållare. Det står en massa text på behållarna om hårdplast, ej glättat papper, färgat och ofärgat glas etc. Det har aldrig någon brytt sig över vad jag vet men antagligen gör inte avfallshanteringen det heller numera. Kanske nya riktlinjer. Nån granne väljer att spara pizzakartonger för att slänga nån meter hög trave, i fel behållare som fylls snabbt. En annan granne har köpt något med en stor kartong som inte bryts sönder utan läggs i rätt behållare men som då tar nästan all plats. Att en större startmotor eller liknande ligger bland konservburkar förvånar inte längre.

Då det mesta slängs osorterat i den gröna behållaren för hushållssopor så fylls den snabbt. Vissa väljer att bo bredvid en a två större sopsäckar där allt förvaras till antagligen stanken blir outhärdlig då slängs allt i hushållsbehållaren som blir full och andra grannar kan inte slänga sina påsar.

Då skriver styrelsen till alla. Berättar att dyraste taxan är för hushållssopor och uppmanar till bättre sortering. Att inte göra si eller så. Självklarheter kan tyckas. Att målarburkar, bilbatterier, möbler är grovsopor och måste fraktas bort då föreningen inte har någon som fixar detta.

Varje lägenhet får en egen information och ett tydligt anslag sätts upp i varje trapp. Vid sopkärlen på väggen finns det även där tydlig information. Mitt framför nosen på locken till kärlen...

Då har har Emelie fått en leverans av från Postnord där den stora kartongen läggs ovikt i fel behållare. Samtidigt kommer Emil ut med traven med Pizzakartonger som nu ligger tillsammans med diverse hushållssopor i en genomskinlig säck och ställer ner i behållaren för plast.

I det läget ger föreningens ordförande upp och åker till Systembolaget och köper ut något nervlugnande. På föreningens bekostnad...
 
Liknande trådar

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...