Nedplockade med helikopter från Kebnekaise

jag blir, precis som många andra här, provocerad av den uppenbara bristen på kunskap och respekt som dessa killar uppvisar. Men om man tänker ett steg till, är inte nästan alla olyckor och sjukdom baserade på folks dumhet eller på korkade och ogenomtänkta val någon gjort? Nästan alla trafikolyckor orsakas ju av att någon kört lite för fort under givna förhållanden eller legat lite för nära. Alla utbrända människor med utmatningsdepressioner som går sjukskrivna långa perioder har ju precis som dessa killar överskattat sin förmåga och tagit sig vatten över huvudet.
Förhoppningsvis har de lärt sig en läxa och kommit ut i andra änden som klokare människor.

+1......................
 
Vi vet inte killarnas motiv, kanske var de drivna av att göra ett car-to-car rekord, och de på grund av detta inte kunde bära med sig någon vettig utrustning, och så gick inte vädret som planerat. Om killarna (var det män?) hade försökt sig på en annan _prestation_ och skadat sig på annat sätt hade det blivit mindre diskussion. Om vi ska kunna testa gränser för vad som är möjligt (energi-kaka+1 liter vatten för nikk-keb-nikk) så måste någon vara först (eller en i mängden) med att prova.
 
Utan sunt förnuft så spelar det ingen roll vad motiv är. Att försöka testa gränser och göra dumma saker är inte samma sak (detta sagt utan att veta vad just dessa killar sysslat med). Att med hänsyn till att man ska sätta rekord, vara först, testa en gräns eller vad det nu månde vara göra en sak som är uppenbart idiotisk är inte Ok. Det är liksom ingen godtagbar ursäkt.

Testa gärna en gräns, men gör det med förnuft, det är väl ganska uppenbart (återigen, allmäntt sagt)
 

avslutad210712

Gäst
Tja frågan har väl aldrig varit uppe på Utsidan förut dvs om man kan ta Nikkaluokta-Keb-Nikkaluokta i ett svep......

Ärligt talat är frågor av typen smash-and-grab fjällvandring uppe då och då på Utsidan och det är nästan alltid någon som svarar att det skall säkert fungera. Dessutom har vi en diskussion om så klena grejor som möjligt i fjällen och det kan fungera för folk med flällvana men många på Utsidan ger dessa råd till totala nybörjare och även om Ni rullar mig i tjära och fjädrar kommer jag ALDRIG att anse att nybörjare i fjällen skall gå med ultralätt utrustning.
 
Vanligt fenomen

Eller
Frågor om en paddeltur till Gotska sandön eller att paddla till London, Och det av personer som knappt suttit i en kajak , men med några månaders träning borde det väl gå.

Fjällen och havet är två helt skilda saker

i fint väder vs dåligt väder
allt OK vs man får ngt problem (utrustning el hälsa tex)



men det är väl utvecklingen, själv tycker jag ganska "enkla" strapatser kan vara de man får ut mest av. Kan faktiskt vara ganska skönt och avkopplande att bara gå ut i svampskogen,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.