Nedplockade med helikopter från Kebnekaise

Intressant frågeställning

Helikopterhämtning kan även beställas som ett privat uppdrag till firman som trafikerar Kebnekaise fjällstation.

Nån som har insyn i hur polisen och/eller alarmcentralen resonerar i dylika fall?

Ur turismsynpunkt kanske samhället tjänar på en generös inställning för att få in inkomster till regionen.

Att såna här incidenter inträffar bland alla turister som söker sig till Kebnekaise är OK tycker jag. Skönt att det verkar ha löst sig utan bestående men.

Thure
 
Suck, igen?
Borde de inte rimligen ha lärt sig något av de förra snubbarna som fastnade på kebne? Typ "var beredd på övernattning i minusgrader ett par-tre nätter"...
 
Skönt att allt gick bra!

Äh, klart man ska ta hand om varandra. Solidaritet finns i våra gener!

Nästa gång är det du eller jag som råkat illa ut och behöver hjälp. Jag betalar mer än gärna för dylika insatser då kollektivt ägande och gemensam sjukvård/fjällräddning är billigt och mestadels bra.

Sen kan vi ju diskutera preventiva insatser och vad som kan göras, men den diskussionen kan jag vänta med tills man vet vad som hänt mer exakt.


Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Som jag föreslog förra gången. Alla som går upp till toppstugan tar med sig en näve ved från lämplig hög. Är det bra väder lämnar du veden i stugan, ouppeldad. Är det skitväder eldar du upp din ved och den som andra släpat upp, övernattar tills vädret blir bättre och vandrar hem när det blir bra igen.
 
Det är en ganska seriös vandring att gå från Nikkaluokta upp till Kebnekaise på samma dag. Bör ju bli sisådär 3 mil och rätt många höjdmeter. Undrar om de hade tänkt att övernatta på fjällstationen på tillbakavägen eller om hela bestigningen var tänkt att ske i en stöt.

Under fjällräven Classic så är det ju en del som springer från Nikkaluokta till Abisko på 13 timmar så det är absolut inte omöjligt att gå/springa från Nikkaluokta till toppen och tillbaka på samma stöt om man nu är vältränad. För egen del så behöver jag dock en handfull dagar.
 
"hade bara med sig energikakor och dryck"

i kombination med

"de blev utmattade/orken tog slut"

Rent spontant känns det som att de inte var vana nog (kände inte till sina gränser) och chansade genom att inte ta med sig nödvändig säkerhetsutrustning.

En rejäl vindsäck, tröja och mössa, ett litet toppmonterat gaskök, samt ett par påsar "varma koppen" och ett par extra energikakor väger i sammanhanget ingenting och kan vara skillnaden mellan att orka tillbaka och inte.

Man ska låta bli att uttala sig om saker där man inte vet hela sanningen, men det känns direkt "fel" att försöka springa från Nikka till Kebnes topp i ett sträck och inte ha med sig annat än energikakor.


Vedtipset är inte helt galet tycker jag. Fjällstationen skulle kunna fylla en liten vedbod och uppmana vandrare till att ta med sig varsitt vedträ som de sedan lämnar i toppstugan. Normalt sett när man gör en topptur har man ju bara med sig en liten ryggsäck, och ett eller två vedträn väger ju ingenting.
 
Med kännedom om normalturistens hänsyn skulle veden "myseldas" upp av de som är uppe och vänder...

Under sent åttio- och tidigt nittiotal vill jag minnas att det fanns ved däruppe, jag har tvingats övernatta två gånger i toppstugan och då fanns det gott om ved både i stugan och i en bod utanför.
 
"hade bara med sig energikakor och dryck"
Vedtipset är inte helt galet tycker jag. Fjällstationen skulle kunna fylla en liten vedbod och uppmana vandrare till att ta med sig varsitt vedträ som de sedan lämnar i toppstugan. Normalt sett när man gör en topptur har man ju bara med sig en liten ryggsäck, och ett eller två vedträn väger ju ingenting.

Jag kan bara instämma i ovanstående. Kanske till och med att fjällstationen skulle kunna bistå med en liten soppåse till var och en så att man även skulle få bära lite sopor åt andra hållet.

Vill man vara lite kreativ så kan man lägga in det i priset för topp-bestigningen. Typ med vedträ + sopor ner = 500 kr, utan 750 kr. (har inte den blekaste vad topp-bestigningen kostar men ni förstår principen)

Diffrentierande priser finns ju redan då det garanterat kostar olika för toppbestignen om man är STF-medlem eller ej.
 
Jag kan bara instämma i ovanstående. Kanske till och med att fjällstationen skulle kunna bistå med en liten soppåse till var och en så att man även skulle få bära lite sopor åt andra hållet.

Vill man vara lite kreativ så kan man lägga in det i priset för topp-bestigningen. Typ med vedträ + sopor ner = 500 kr, utan 750 kr. (har inte den blekaste vad topp-bestigningen kostar men ni förstår principen)

Diffrentierande priser finns ju redan då det garanterat kostar olika för toppbestignen om man är STF-medlem eller ej.

Sen när kostar det att bestiga kebne?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.