Navigera efter stads gator i Garmin 60Csx

Koden ligger väl i en separat fil på kortet? Prova att knappa in den i Mapsource och se om den slutar gnälla sen. Jag är inte säker, den behöver kanske vara installerad "på riktigt" också. Jag har inte provat, eftersom jag både har några förinstallerade kort och CN Europe v8 i datorn, så jag har inte haft behovet.

Anders
 
Upplåsningskod

Hittade en UNL-fil på kortet som heter gmapsupp och öppnade den i Notepad. Det var troligen en upplåsningskod då den innehöll 25 tecken utan bindestreck. Provade att öppna den i Mapsource men fick svar ej giltig fil.
 
Nä, du ska knappa in den som kod i Mapsource, inte öppna den som en karta. Fast jag vet som sagt inte om det hjälper. UNL-filerna innehåller koder som passar till kortets ID-nummer, inte till serienumret i en GPS, så det kanske inte beräknas på samma sätt.
Sen är jag inte säker på om det hjälper ändå, för du måste kanske ha kartan installerad ordentligt i alla fall.

Anders
 
Hur gör man för att knappa in en kod i mapsource? Har bara hittat guiden för upplåsning och registrering av enskilda kartor.
 
Jag har redan provat göra detta och när jag ska öppna kartan i Mapsource så får jag ett felmeddelande "gmappsupp.img är ingen giltig Mapsource fil och kan ej öppnas"
 
Finns någon som har CN v8 på microSD och har lyckats föra över kartan till Mapsource? I så fall hur gör man?
 
wicke02; sa:
Finns någon som har CN v8 på microSD och har lyckats föra över kartan till Mapsource? I så fall hur gör man?

Hittade förljande på ett forum på Yahoo (har själv inte koll på detta!);

> Will the mapsource data on the SD card be usable on the other gps?

No, yes and maybe ;-) You need to understand the mechanics.

City Select (you don't say which version & region) came on CD's or a DVD. As such it is locked and only works on units (up to two) for which you've unlocked it. When you write its maps to the microSD (much
smaller than a standard SD) card the unlock code(s) are encrypted in the map file (gmapsupp.img). You can copy that file to another card and/or put it in another unit but it'll only work if there's a second
unlock code encrypted in the file. So the short answer is no your CS maps won't work in another unit.

Garmin's Topo maps are not locked and therefore the above doesn't apply to them. If they're mixed with CS maps on the same card you should still be able to view them. So yes they'll work.

Finally you can now buy many Garmin maps products preloaded on cards.
I believe that these cards *can* be moved between units. That's because the map data is locked to the card itself rather than a specific GPS unit. However you can't just copy the card and have it work. That's because SD ("Secure Digital") cards have copy protection
built-in. If you want to know the details go to this site and scroll down to Copyright Protection.

http://www.sdcard.org/sd_memorycard/index.html
 
Jaha, det förstås. Filen på kortet är i det format som skapas av Mapsource, före överföringen till GPS:n. Men läsa tillbaka det som en kartfil till Mapsource finns det inte stöd för, eftersom det i normalfallet (när man alltså verkligen skapade kartan från Mapsource) inte behövs. Då hjälper det inte att du har koden, inte.

Annars har de rätt i det engelska inlägget ovan. Förladdade kartor är låsta till ett visst kort, inte till en viss GPS. För att hantera detta praktiskt är koden i det fallet inte alls inladdad i kartfilen, utan ligger separat. Hade det inte varit så hade tillverkningen blivit alldeles för tungrodd. Nu kan de kopiera in samma kartfil till alla kort och behöver bara fixa en individuell kod till korten.
Nyare GPS, som klarar sådana kort, klarar dock även den gamla versionen, med koden inbyggd i kartfilen. Själv har jag en iQue 3000 som har den här modellen på karta.

Anders
 
apersson850; sa:
Jaha, det förstås. Filen på kortet är i det format som skapas av Mapsource, före överföringen till GPS:n. Men läsa tillbaka det som en kartfil till Mapsource finns det inte stöd för, eftersom det i normalfallet (när man alltså verkligen skapade kartan från Mapsource) inte behövs. Då hjälper det inte att du har koden, inte.

Så med andra ord är det inte möjligt att se kartan i mapsource på datorn utan endast i gps:en. Om man sparar en rutt i gps:en så kan man inte heller föra över den till mapsource eller?
Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.