Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga

Ni som är engagerade i lokala friluftsföreningar, har ni många låginkomsttagare på era aktiviteter?
 
Jag vet inte hur det ser ut idag (eftersom jag inte är aktiv som scoutledare längre), men min bild var länge att de flesta barnen i vår scoutkår kom från övre medelklassen. Trots att scoutkåren ligger väldigt nära ett stort miljonprogramområde hade vi nästan inga scouter alls som bodde i lägenhet. Det var nästan bara villa eller radhus (i alla fall var det min bild).
 
Jag vet inte hur det ser ut idag (eftersom jag inte är aktiv som scoutledare längre), men min bild var länge att de flesta barnen i vår scoutkår kom från övre medelklassen. Trots att scoutkåren ligger väldigt nära ett stort miljonprogramområde hade vi nästan inga scouter alls som bodde i lägenhet. Det var nästan bara villa eller radhus (i alla fall var det min bild).
Så kan verkligheten te sig ur ett stockholmsperspektiv. I den stora, relativt glest befolkade, del av landet där den mesta naturen finns men tjänstemännen är färre, kan det te sig annorlunda.
 
Bor nära naturen och det blir gummistövlar för det mesta.
Sedan får man tänka att efterfrågan på prylar när det gäller friluftsliv har blivit mer kostsamt för den som har lite pengar.
Eller om man ska upp till fjällen några veckor per år så blir de dyrt.
Nu när vi har covid så tycker jag nära naturen är på något sätt bättre än att fara bort och lägga dyra pengar på.
Sedan kan man ju köpa något gott i matväg istället för dessa pengar för att ha i sin närmiljö.
 
Bor på landet med havet knappt 3 km bort, det blir dagligen utflykter med cykel eller till fots. Fika 1/2 vägs runt.
Så här ser det lika ut 2019 som 2021.Ute del av dagen.
 
En bra fråga. Det är svårt att stå emot prylhysteri och all marknadsföring om man inte har en egen åsikt. Och det har man ju inte innan man provat en hel del.

Man kan ju oxå vandra med vanliga kläder och billiga prylar. Köpa tält är trixigt tex -- då är det många som föreslår tält som kostar 8000, och då är det lätt att istället boka en trip till Mallis.

Har alltid tyckt att det gått för långt med prylar i friluftsbutiker.... 17 olika tallrikar, 26 olika bestick --- Där har det gått för långt.
Alla nybörjare blir nog avskräckta om man summerar ihop pris på rekommenderade grejor (kängor + tält + kök + kläder + liggunderlag) osv....
 
" Nästan var femte person (18%) med en hushållsinkomst under 250 000 kr kom aldrig eller mindre än varannan månad ut i naturen, medan endast var tjugonde (5%) med en hushållsinkomst över 750 000 kr svarade likadant. "

Så det fanns ju info om bägge. Men det står ju inte hur länge eller var gränsen för att komma ut i naturen går.
Edit: Visserligen saknas även info om medelinkomsttagarna, vilket kanske är mest intressant att jämföra med.

Det är ju föga förvånade att de med god ekonomi hoppat på covid-trenderna medan de med sämre ekonomi fått mindre handlingsutrymme under covid.

Helt rätt, lite absoluta tal fanns det. Men rubriken tycker jag antyder att höginkomsttagare är ute mer än låginkomsttagare och det verkar inte bevisas av undersökningen. Däremot visas att på sin egen skala så har höginkomsttagare varit mer ute 2020 jämfört med 2019, på sin personliga skala. Det sägs inget om de svarande kunnat eller inte kunnat vara ute så mycket man ville eller inte.
Som man frågar får man svar, men jag tycker rubriken är lite missvisande till innehållet.
Det som jag tolkar in i rubriken kan mycket möjligt också vara sant men tycker inte det sägs otvetydigt i texten.

/Patrik
 
Tror det har otroligt mycket med dagens sociala medier osv. Folk får för sig att man måste ha top-of-the-line-prylar för att det skrivs på nätet osv. när jag var liten på 70-talet såg man inte så mycket mer än de närmsta bekanta som man fiskade och tältade med.

Men jag är ju lite Hilleban och skyldig att jag tycker cry-once om just tält. Men då har jag kvar samma tält sedan 1999 istället för att ha köpt 6 st olika och varit lite missnöjd.
 
Men vänta nu...

Behöver det bli "fel" att människor som har pengar kommer ut i skogen/naturen?

Det kanske just det vi behöver.

Människor med inflytande som kan förstå värdet av vad just vi "vanliga" människor uppskattar.

Dessa människor kanske är såna som kan fatta beslut i rätt riktning för oss, det behöver ju inte vara idioter bara för att dom tjänar pengar, eller köper dyr utrustning..

Vi kanske ska passa på att ta hand om dessa på bästa sätt, och visa dom allt det underbara som är värt att bevara för kommande generationer. Lära dom hur vi ska värna om allt det fina.

Ibland är det så lätt att måla upp allting svart på nätet/media, eller hur?

Även en rik person blir myggbiten, glöm inte det.
Absolut inte. "Felet" uppstår när personer med lägre inkomst känner att friluftslivet inte är för dom, då de inte har råd...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.