Naturkompaniet - Reklamation av Haglöfs Nansen Mountain Pant.

Jag köpte nämnda byxa i Juni, användes under en månad varvid en av gummibandsfästena vid foten lossnade. Alltså det som med vilket man ska dra åt byxan kring kängan. Det som lossnade var en metallbit som satt på insidan av byxan. Gick till Naturkompaniet och de skickade byxan till Haglöfs, skadan var ringa men jag tycker av princip att en byxa som marknadsförs som tuff-tuff ska överleva längre helt intakt än i en månad.

Efter 3 veckor så ringde Naturkompaniet upp, de gav två alternativ:

1. Haglöfs hade inga byxor inne för tillfället men de kunde laga skadan gratis. Tolkade som att jag kunde fått ett nytt par om de haft några?

2. Tillgodokvitto (presentkort) på hela summan hos Naturkompaniet.

Jag valde nr två och köpte ett par Keen sandaler då de Rabot Fjell Pants jag ville ha istället inte fanns på Naturkompaniet.

Så vad vill jag då säga med detta? Jo att jag är nöjd med både Naturkompaniet och Haglöfs agerande. Självklart ska saker hålla, men minst lika viktigt är hur de hanterar de tillfällen då de inte gör det!

Så en liten ros till både Naturkompaniet och Haglöfs. Jag kan garantera er, bra stöd och bemötande efter köp lönar sig! Speciellt för mig som är otrooooligt långsint. :)
 
Haglöfs tycker jag alltid har varit schyssta.

Exempel:
- Jag har frågat dem om hur jag skall sy om deras plagg och fått kvickt svar.

- Jag köpte en gång ett par Nansen Fjell i en outletbutik men fick en testmodell som var sydd annorlunda än de ”riktiga”.
Ett mejl till Haglöfs så fick jag ett par nya...
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Om man ska vara grinig (och det ska man när man köper byxor för tusen spänn) så är 3 veckor för lång tid för att göra något som de är skyldiga till enligt lag. De där alternativen tycker jag att de (Naturkompaniet alltså) skulle ha gett dig direkt när du kom tillbaka med trasiga byxor.

Ur Konsumentverkets kortversion av lagen:

"Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig."


”Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.”


Men om du är nöjd är såklart allt tipptopp. :)
 
Senast ändrad:
njaa..

Om man ska vara grinig (och det ska man när man köper byxor för tusen spänn) så är 3 veckor för lång tid för att göra något som de är skyldiga till enligt lag. De där alternativen tycker jag att de (Naturkompaniet alltså) skulle ha gett dig direkt när du kom tillbaka med trasiga byxor.

Ur Konsumentverkets kortversion av lagen:

"Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig."


”Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.”


Men om du är nöjd är såklart allt tipptopp. :)

Om jag vore ombud i denna imaginära tvist så skulle jag hävda att naturkompaniet har fullgjort genom att erbjuda avhjälpande alt omleverans vid tidpunkten för reklamationen. Det andra är efterkommande händelser som naturkompaniet inte har kontroll över ;).

Fast så har det såklart inte gått, man har gjort detbästa av den situation som uppstått :).

F ö anser jag att om man ska vara gnällig här så är det snarare byxornas brist på kvalité som bör ligga i skottlinjen. 1000 spänn och tre veckor.

Ja säger bara...M59 för 200 spänn...10 år utan minsta spricka i någon söm...;)

//J
 
M59 - två år, hål i två byxfickor... (Mina Nansen kostade för övrigt 500:)

:)

EDIT: Just det, min fru påpekar att hennes (M59) gick sönder i grenen efter några år...

Är det verkligen Ä K T A M59 ni har å inga kopior? ;). Mina håller än...10 år...

MIna Rabot Fjell Pants kostade oxå 500 men: gylfen gav upp efter ett år. Båda benfickorna har lossnat i sömmarna. Kardborrbanden är ett minne blott eller hur man nu ska uttrycka sig...de har inte "kardborrat" sig på länge...

:)

//J
 
Senast ändrad:
Nansen Mountain Byxorna som sådana är av god kvalite, den detalj som gick sönder betraktar jag lite som en akilles häl dock. Kanske kommer någon bättre lösning, vad vet jag? :)

För tillfället så är det Rabot Fjell Pant som blir ersättare, tänkta att användas vid något varmare klimat. Det hindrar dock inte att jag i framtiden är helt öppen för att slå till på Nansen Mountain Pant igen. Jag gillade dom.

Ja kanske de gjorde endast det lagen så att de skulle göra, men jag är nöjd ändå. De frågade inte vad jag gjort eller hur jag behandlat plagget, det var mer -Okej den är trasig, vi skickar den till Haglöfs och hör vad de säger.

För två år sedan köpte jag Fjällrävens Polar jacka (skalplagg), en av dragkedjorna började att släppa efter 5 mån (tror jag det var). Naturkompaniet skickade in den, den var svår att laga, likaså den gången så fick jag ett tillgodokvitto.. och jag valde Tierra Conrad Cains jacka istället.

Det är de två reklamationer jag gjort på Naturkompaniet, och jag måste säga att jag är nöjd med utgången av båda. Hoppas att det håller i sig, om nya problem skulle dyka upp.

Tilläggas bör att den butik jag reklamerade byxorna i inte saluför Haglöfs byxor, endast Fjällräven. Annars så hade de kanske gett mig nya då jag först kom in och visade skadan... who knows? :cool:
 
Är det verkligen Ä K T A M59
Si Si.

De gånger jag haft anledning att lämna tillbaka något (reklamera eller att jag bara ändrat mig) har NK alltid varit snälla. Och Haglöfs och Lundhags har jag inga anledningar att vara missnöjd med vad gäller konsumenthanterande. Hmm, hur kom Lundhags in här?..

PS. Tyget i M59 är förmodligen världens starkaste, man kan tro att Peter Sellers har skapat det.
Men jag skulle numera aldrig välja M59 som”friluftsbyxa”.
Uttrycket ”pansarbyxa” stämmer väldigt bra på dem... (Humor.)
 
Naturkompaniet är ett under av vänlighet och förståelse vid reklamationer jämfört med butiker i andra branscher som t ex SIBA eller OnOff, men de har väl å andra sidan inte betalt för att vara trevliga och fullfölja sina åtaganden heller...
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips