Haglöfs Mountain Pants & Lundhags dynamic pants

Jag köpte ett par Haglöfs Mountain Pants i mars i år och efter 4 turer var de redan kraftigt noppiga på de ställen där ryggsäcken nött (dvs. bak och kring fickorna) samt att ena fickans blixtlås håller på att lossna. Det kanske inte är meningen att man skall ha byxorna med ryggsäck? (Lustigt eftersom det är marknadsförda som bergs-turbyxor). Alla stretchbyxor som jag sett är gjorda i samma material (schoeller). Jag har reklamerat byxorna och hoppas att det löser sig.
Är det någon som har erfarenhet av Lundhags dynamic pants? Dessa tycks ha en förstärkning i baken, som verkar helt nödvändig plus snölås. Synd bara att de är ännu dyrare (2500kr).

Susanne
 
streghina; sa:
Jag köpte ett par Haglöfs Mountain Pants i mars i år och efter 4 turer var de redan kraftigt noppiga på de ställen där ryggsäcken nött (dvs. bak och kring fickorna) samt att ena fickans blixtlås håller på att lossna. Det kanske inte är meningen att man skall ha byxorna med ryggsäck? (Lustigt eftersom det är marknadsförda som bergs-turbyxor). Alla stretchbyxor som jag sett är gjorda i samma material (schoeller). Jag har reklamerat byxorna och hoppas att det löser sig.
Är det någon som har erfarenhet av Lundhags dynamic pants? Dessa tycks ha en förstärkning i baken, som verkar helt nödvändig plus snölås. Synd bara att de är ännu dyrare (2500kr).
Har du kollat på alternativen?

- Klättermusen Mithril (Schoeller)
- Tierra Couloir (Schoeller)
- Marmot ATV (Schoeller)
m.fl.
Alla dessa är billigare än Lundhags.
 
Ja, det är sant, men det verkar bara vara Lundhags som har den extra förstärkningen bak. Det tycks tära rätt hårt på tyget att ha ryggsäck (irriterande nog). Tack för tipset ändå. (Var på väg att köpa Klättermusens byxor när försäljaren övertygade mig om förträffligheten hos Haglöfs...)

Susanne
 
streghina; sa:
Ja, det är sant, men det verkar bara vara Lundhags som har den extra förstärkningen bak. Det tycks tära rätt hårt på tyget att ha ryggsäck (irriterande nog). Tack för tipset ändå. (Var på väg att köpa Klättermusens byxor när försäljaren övertygade mig om förträffligheten hos Haglöfs...)

Susanne
:D :)

Jaja, han fick förmodligen större provision
 
haglövs bättre än klätermusen???

jag tycker det låter lite skumt att haglöfs skulle ha bättre kvaliet på sina kläder än vad klättermusen har..
 
Riktiga förstárkningar eller enbart design?

Det gäller att se upp nár det gáller s.k. förstärkningar pà knän och bak: oftast ár det bara en schimär byggd pà olikfärgat tyg pà just dessa ställen.

Kolla därför inuti byxan om "lapparna" pâ knä/bak verkligen är "dubbelt tyg"!

Mvh / Mats
 
Re: haglövs bättre än klätermusen???

tobbebjork; sa:
jag tycker det låter lite skumt att haglöfs skulle ha bättre kvaliet på sina kläder än vad klättermusen har..

Jag vet inte så mkt om kvalitets skillnaden mellan Mithril och haglöfs moutain paints... Men jag har ett par mountain pants och de är minst lika bra som ett par klättermusen mithtril när det gäller funktion till och med tycker jag att haglöfsbyxorna är bättrr när det gäller funktion. Vilka som håller bäst vet jag som sagt inget om... MEN om så där 2-3 år kan jag kommma tillbaka med svaret på den frågan.

/G
 
Försäljare

Förstärkningarna är riktiga förstärkningar med annat och dubbelt tyg. Att försäljaren fick bättre provision från Haglöfs stämmer nog :). Passformen för tjejmodellen var lite bättre för mig i Haglöfs då jag inte har något behov av en dragkedja som går hela vägen runt, det var det tyngsta argumentet.
Själv grämer jag mig mest för att jag inte hade sett Lundhags byxor då jag nu tycker att de har fler finesser (riktiga snölås som går att ta bort osv.). Men det är väl sådana kast man får stå som entusiastisk nybörjare i klorna på försäljare....suck!

Susanne
 
Susanne!
Jag är nyfiken på hur du tycker att dina byxor är att använda, hur vindtäta de är, bekvämlighet, hur de står emot en regnskur etc. Tycker det varkar som ett skönt material, har provat ett par Tierra Culoir, men de kostar ju som sagt en slant, så det vore intressant att få ta del av dina erfarenheter.
Hälsn. BrittMarie
 
Jag tycker att byxorna är väldigt sköna, det är knappt så att jag känner av dem när jag går eller åker skidor. Jag har använt dem på vintern några gånger och tyckte att de fungerade bra och i aktivitet. De är inte vare sig helt vind eller vattentäta. Men de är tillräckligt täta och vattenavvisande för att man inte skall bli nedkyld (jag har inte använt dem i några mer extrema väderlekar än, max var väl 10-12m/s och blötsnö). När byxorna blivit blöta har de torkat snabbt.

När det gäller komforten har jag absolut inget att klaga på, det enda skulle vara att man kanske behöver komplettera dem med ett skärp (som inte följer med) i och med att linningen ibland hasar ned lite av avbärarbältet till ryggsäcken, men det är nog ett generellt problem.

På sommaren är Haglöfs byxorna väldigt varma och jag skulle inte gå med dem i temperaturer som kryper en bit över 10 grader om det är sol och fint väder. Då blir det svettigt!

Jag tycker att det är bra med två stora benfickor som karta och en massa annat ryms i. Förstärkningarna är fiffiga då de är smutsavvisande och de som är längst ned brukar bli leriga hos mig och det leriga borstar man lätt bort.

Alltså: jättesköna men för mig lite ömtåliga eller så har jag fått ett måndagsexemplar.

Susanne
 
Uppdatering

Jag fick tillbaka mina Haglöfs mountain pants efter en evighet på reklamation och till min besvikelse upptäckte jag när jag tagit hem byxorna att en annan söm hade gått upp. De hade inte åtgärdat att tyget blivit noppigt till den grad att trådar i tyget gått av. Jag har ingen lust att lämna in byxorna igen då det tar så lång tid och man kanske har behov av byxorna under tiden.

Susanne (lite sur)
 
Då gjorde Haglöfs (precis som du tyvärr) en dålig affär; det hade rimligen varit klokt att skicka dig ett par nya braller med tanke på att det är många köpstarka eller åtminstone köpbenägna byxkunder som läser dina inlägg.

Har förresten köpt ett par Haglöfs Rabot, tror jag de heter, alldeles nyss, för att klättra i. De har diverse förstärkningar och verkar allmänt bra. Å andra sidan betalade jag bara 400 för det var rea... Jag rapporterar ifall de visar sig vara dåliga (än så länge är jag mycket nöjd).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
100826 Haglöfs ruggad mountain pant. Kläder 5
Tangentbord Haglöfs Rugged Mountain Pant, benlängd osv. Kläder 0
silwerarrow Haglöfs mountain pro Kläder 1
Scout^ Mountain Hardware Tech jacket vs Haglöfs Typhoon Kläder 0
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
Grollen Haglöfs Astral Kläder 3
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
jens_ Haglöfs Grym Jacket Kläder 0
andreas.lindholm.5 Haglöfs Granit HI GT Kläder 1
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
SvEmelia Haglöfs Eclipse GT Kläder 7
Almgren Haglöfs L.I.M Proof Pant , nått att ha? Kläder 15
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
oloeve Haglöfs Ares pant Kläder 0
AnK Haglöfs L.I.M Low/Mid? Kläder 6
Maboz Vaxa/impregnera Haglöfs climatic? Kläder 4
trod Haglöfs byxa, reklamation? Kläder 1
snowdog Salomon cosmic el haglöfs observe mid? Kläder 0
markusbacka Smärta av att gå in Haglöfs-kängor, någon fler? Kläder 19
pythagoras Sommarvandring med Haglöfs Solite Lite? Kläder 5
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Lasse Be Haglöfs stroll GT Kläder 0
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
hannnah Haglöfs LIM-jacka gröna prickar Kläder 2
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
anders_b Haglöfs Barrier + väst? Kläder 3
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
Odi et Amo Haglöfs Bara Jacket Kläder 1
Schneeberger Arcteryx Alpha SV / Haglöfs Cirque Kläder 6
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
PilotOne Haglöfs Mid Flex Pants Kläder 10
G.S Haglöfs Vassi Parka & Pant 2012/2013 Kläder 3
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
FreddeSkåning Erfarenhet av Haglöfs Verte Pants? Kläder 2
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
Jerker86 Haglöfs Glade Q Kläder 0
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.