natttemperaturer i juli runt Abisko...

Undrar var det brukar vara för temperaturer där runt Abisko, Riksgränsen ner mot Unna-Allagas under nätterna i slutet på juli?

Det genomsnittliga värdet: http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7628&a=21654&l=sv
Infallandet av första höstfrost: http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7628&a=21704&l=sv

Av detta förstår man att i genomsnitt är det +5-7 grader om natten men att det föreligger risk för nattfrost, då det genomsnittliga datumet för första höstfrost i Kebnekaisefjällen är 1:a Augusti.

Det är ändå ingen kan bra ide att ligga och svettas i några vintersovsäckar, jag har med sommarsovsäck aldrig fryst i ett torrt tält .

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det genomsnittliga värdet: http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7628&a=21654&l=sv
Infallandet av första höstfrost: http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7628&a=21704&l=sv

Av detta förstår man att i genomsnitt är det +5-7 grader om natten men att det föreligger risk för nattfrost, då det genomsnittliga datumet för första höstfrost i Kebnekaisefjällen är 1:a Augusti.

Det är ändå ingen kan bra ide att ligga och svettas i några vintersovsäckar, jag har med sommarsovsäck aldrig fryst i ett torrt tält .

Du slår huvudet på spiken, behöver jag ny säck?
Den jag har nu klarar nollan, har legat ute i ca -5-7 då frös jag, men då låg jag utan förstärkningskläder i säcken...
Kanske inte behöver en ny säck i år!

Din fråga är svår att svara på. Har du legat ute då det har varit 0 grader ? Du kanske fryser även då i din säck., om inte, så kanske du klarar dig med din nuvarande säck.
Det är sällan det är så kallt att det kryper ner under 0, men det händer.

Jag vet inte hur det funkar med förstärkningsplagg i en sovsäck, har aldrig själv behövt ha det, men jag har för mig att jag hört någonstans att man skall undvika detta pga att man isolerar kroppsvärmen som behövs för att värma upp säcken. Du kommer förmodligen att få klarhet i detta, då säkert någon kommer att kommentera mitt påstående.

Jag har själv en Caravan Arctic årsmodell 70 någonting. I bland har jag fått svettas ordentligt, men jag har aldrig fryst. Gillar inte alls att frysa då JAG skall sova....;-) Om du är som jag, skulle jag nog rekommendera dig att köpa en ny säck trots allt.

Jag vet inte hur det funkar med förstärkningsplagg i en sovsäck, har aldrig själv behövt ha det, men jag har för mig att jag hört någonstans att man skall undvika detta pga att man isolerar kroppsvärmen som behövs för att värma upp säcken.

Man skall undvika för mycket kläder i sovsäcken men ett underställ och ett par strumpor är snarare bara att föredra eftersom det skyddar sovsäcken.
Men det är inte alla som föredrar det, inklusive mig själv.
//Peter

avslutad210712

Gäst
Jag vet inte hur det funkar med förstärkningsplagg i en sovsäck, har aldrig själv behövt ha det, men jag har för mig att jag hört någonstans att man skall undvika detta pga att man isolerar kroppsvärmen som behövs för att värma upp säcken. Du kommer förmodligen att få klarhet i detta, då säkert någon kommer att kommentera mitt påstående.

Nu är jag ingen expert men det känns väldigt bakvänt att man skall värma upp sovsäcken med kroppsvärmen för att få en vamare säck. Ju mer isolering som finns mellan kroppen och ytterluften desto bättre isolering, dvs varmare säck, borde det bli i mina ögon. Självklart med reservationen att man inte skall klä på sig så mycket att säcken blir för liten.

Nu är jag ingen expert men det känns väldigt bakvänt att man skall värma upp sovsäcken med kroppsvärmen för att få en vamare säck.

Nja, kroppvärmen är väl den värmekälla man normalt sett har att tillgå. Sovsäcken värmer inte, den isolerar.

Själv tycker jag det ofta är ett större problem med att jag svettas än att jag fryser. Föredrar att ha en säck som är åt det något svalare hållet (har en Marmot Atom för sommarbruk). Några nätter har jag vaknat och frusit, det har oftast varit på grund av att jag kurat ihop mig och pressat ihop isoleringen över knäna som då blivit kalla. Jag resonerar som så att om det blir alltför kallt så kan jag alltid hjälpa kroppsvärmen på traven med en varmvattenflaska.

Du slår huvudet på spiken, behöver jag ny säck?
Den jag har nu klarar nollan, har legat ute i ca -5-7 då frös jag, men då låg jag utan förstärkningskläder i säcken...
Kanske inte behöver en ny säck i år!
Tycker nog inte du behöver en ny sovsäck, satsa på ett underställ om det kniper. Om du däremot vill köpa ny sovsäck för att det ska bli bekvämare, lättare osv så står det dig fritt :) , men något måste är det säkerligen inte.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips