Nattåget till norrland - ny operatör

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
På vilket sätt är den redan komplicerad? Tycker själv det har varit superenkelt att hoppa på i Stockholm på kvällen och vara framme till lunch dagen efter.
 
På vilket sätt är den redan komplicerad? Tycker själv det har varit superenkelt att hoppa på i Stockholm på kvällen och vara framme till lunch dagen efter.

Nja, bor man i Stockholm där tåget utgår ifrån kanske det inte är så komplicerat, förutsatt att tåget anländer i tid dagen efter för att passa bussförbindelsen vidare till vandringens startpunkt. För många andra är det flera byten mellan olika tåg-bussar där allt måste klaffa för att man skall komma fram den dag man tänkt sig.
Jag förutsätter dock att man som resenär har möjlighet att som idag boka hela resan på samma gång, oavsett operatör på varje delsträcka, så att man får hjälp att komma till sin slutdestination om några förseningar inträffar på en delsträcka.

Ändringarna gäller tydligen från december i år, så då hoppas jag allt klarnat för oss resenärer, och inget som påverkar sommarens planer.
 
Jag förutsätter dock att man som resenär har möjlighet att som idag boka hela resan på samma gång, oavsett operatör på varje delsträcka, så att man får hjälp att komma till sin slutdestination om några förseningar inträffar på en delsträcka.

Ändringarna gäller tydligen från december i år, så då hoppas jag allt klarnat för oss resenärer, och inget som påverkar sommarens planer.

Trafiken har ju varit upphandlad ett flertal gånger och bytt operatör också flera gånger. Så det är inget nytt, och så har det ju fungerat ganska länge.

Just Tågkompaniet var de flesta ganska nöjda med då de vann första gången, och hade sina orientexpressvagnar med i tåget.

christian
 
Nja, bor man i Stockholm där tåget utgår ifrån kanske det inte är så komplicerat, förutsatt att tåget anländer i tid dagen efter för att passa bussförbindelsen vidare till vandringens startpunkt. För många andra är det flera byten mellan olika tåg-bussar där allt måste klaffa för att man skall komma fram den dag man tänkt sig.
Jag förutsätter dock att man som resenär har möjlighet att som idag boka hela resan på samma gång, oavsett operatör på varje delsträcka, så att man får hjälp att komma till sin slutdestination om några förseningar inträffar på en delsträcka.

Ändringarna gäller tydligen från december i år, så då hoppas jag allt klarnat för oss resenärer, och inget som påverkar sommarens planer.

Ahh sorry för mitt snäva Stockholms-perspektiv, tänkte lite kort där 😳
 
Intressant detta
.
Tydligen är det Stockholm. Norrland som upphandlats. Göteborg struntar Trafikverket i ((Skyller på sina instruktioner från regeringen). Och nu när SJ förlorar den upphandlade trafiken så lägger de ner den övriga då de inte kan få det att gå runt med endast denna (dvs alla nattåg norrut från Göteborg).SJ har försökt övertala Trafikverket att inkludera Göteborgstrafiken i upphandlingen, vilket de inte var intresserade av.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nattagen-fran-goteborg-till-norrland-laggs-ner

Christian
 
Har letat efter min vagn i Stockholm och fått svaret att den blivit "felväxlad tidigare". Tack för kaffet, typ, när vi fick tillbringa natten upp till Östersund i restaurang vagnen, alla i de två vagnarna som inte kommit med.

Eller återresa från Kiruna till Stockholm där jag hade platsbiljett hela vägen på nattåget, men delsträckor hade sålts till andra. Jag visade biljetten Kiruna - Stockholm och plats xxx och bad dom prata med tågvärden.

Så nä, litar inte på tågen!
 
Intressant detta
.
Tydligen är det Stockholm. Norrland som upphandlats. Göteborg struntar Trafikverket i ((Skyller på sina instruktioner från regeringen). Och nu när SJ förlorar den upphandlade trafiken så lägger de ner den övriga då de inte kan få det att gå runt med endast denna (dvs alla nattåg norrut från Göteborg).SJ har försökt övertala Trafikverket att inkludera Göteborgstrafiken i upphandlingen, vilket de inte var intresserade av.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nattagen-fran-goteborg-till-norrland-laggs-ner

Christian

Hörde just detta på nyheterna. En rejäl försämring för oss som inte bor i Stockholm:(
 
Kuriosa i sammanhanget, ansvarig minister är vald i Kronobergs län, dvs Småland. Undrar vad hans väljare tycker om detta

Våra politiker har väl en ganska stor vana (oavsett valkrets) att glömma att största delen av landets befolkning bor på större avstånd från Stockholms Central än till Helgeandsholmen. Men det är ingen diskussion att fortsätta på Utsidan;)

Att SJ drar in nattåget från Göteborg både till övre Norrland och Jämtland påverkar ju ganska mycket. Nu blir det ju inte längre möjligt att inkvartera sig i sin liggplatskupé vid avgång från Göteborg och bekvämt följa med norröver utan tågbyten. Jag har några gånger tvingats ta dagtåg från Göteborg till Stockholm för att där (eller i Hudiksvall) byta till nattåget, men det är alltid ett stressmoment som inte sällan resulterar i språngmarch med kängor och tung ryggsäck mellan spåren i Stockholm då X2000 inte alltid är i tid. Och blir det en större försening på anslutande dagtåg gissar jag att man tvingas vänta tills nästa dygn i Stockholm? Med dessa nya beslut blir tyvärr flyget ett alternativ till tåget jag måste överväga oftare.

För sonen som studerar i Umeå, får även detta konsekvenser och nu återstår inte mycket mer än att använda det "miljövänliga" flyget. Att ta dagtåg mellan Umeå och Göteborg innebär sommartid att alla dygnets ljusa timmar tas i anspråk, och flera byten mellan olika tåg som körs av olika bolag som inte alltid väntar in vid förseningar. Inget som rekommenderas för den nervsvaga.
Vi hade även en diskusson om att i framtiden göra en gemensam vandring, men då de har sina vandringsprylar här i Göteborg var tanken att jag skulla ta med våra ryggsäckar färdigpackade på nattåget, och de skulle anluta i Umeå. Nu spricker den tanken helt, då jag knappast kan klara flera packade ryggsäckar vid tågbyte.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips