Kuriosa i sammanhanget, ansvarig minister är vald i Kronobergs län, dvs Småland. Undrar vad hans väljare tycker om detta
Våra politiker har väl en ganska stor vana (oavsett valkrets) att glömma att största delen av landets befolkning bor på större avstånd från Stockholms Central än till Helgeandsholmen. Men det är ingen diskussion att fortsätta på Utsidan
Att SJ drar in nattåget från Göteborg både till övre Norrland och Jämtland påverkar ju ganska mycket. Nu blir det ju inte längre möjligt att inkvartera sig i sin liggplatskupé vid avgång från Göteborg och bekvämt följa med norröver utan tågbyten. Jag har några gånger tvingats ta dagtåg från Göteborg till Stockholm för att där (eller i Hudiksvall) byta till nattåget, men det är alltid ett stressmoment som inte sällan resulterar i språngmarch med kängor och tung ryggsäck mellan spåren i Stockholm då X2000 inte alltid är i tid. Och blir det en större försening på anslutande dagtåg gissar jag att man tvingas vänta tills nästa dygn i Stockholm? Med dessa nya beslut blir tyvärr flyget ett alternativ till tåget jag måste överväga oftare.
För sonen som studerar i Umeå, får även detta konsekvenser och nu återstår inte mycket mer än att använda det "miljövänliga" flyget. Att ta dagtåg mellan Umeå och Göteborg innebär sommartid att alla dygnets ljusa timmar tas i anspråk, och flera byten mellan olika tåg som körs av olika bolag som inte alltid väntar in vid förseningar. Inget som rekommenderas för den nervsvaga.
Vi hade även en diskusson om att i framtiden göra en gemensam vandring, men då de har sina vandringsprylar här i Göteborg var tanken att jag skulla ta med våra ryggsäckar färdigpackade på nattåget, och de skulle anluta i Umeå. Nu spricker den tanken helt, då jag knappast kan klara flera packade ryggsäckar vid tågbyte.