Nanoteknik i utegrejor?

Skillnad på Armour All och Armour

johankse; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Snubben; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Lite om nackdelar från ett semininarium på IVA:
http://www.iva.se/upload/Verksamhet/Projekt/Nano/Nanoseminarium060619.pdf

"Tomas Öberg, docent i miljökemi vid Högskolan i Kalmar, talade om riskerna med nanotekniken och vikten av att öppet diskutera dem. I USA och övriga Europa har debatten pågått ett tag och nu verkar den också, så sakteliga, få fäste i Sverige.
Vad vet vi om nanorisker idag? Tomas Öberg menade att vi egentligen inte vet så mycket. Just för att forskningen är i sin begynnelse och användningen hittills ganska begränsad. Därför är det desto viktigare att forskarsamhället skaffar sig mer kunskaper inom området.
Några av de allvarligaste risker som hittills lyfts fram, hänger samman med nanopartiklarnas förmåga att interagera med biologiska system, både i miljön och i den mänskliga kroppen. Lösa nanostrukturer kan nå hela andningssystemet, tas upp i matsmältningssystemet, eventuellt passera blod-hjärnbarriären och eventuellt också tränga genom huden. Fria nanopartiklar ger irriterande effekter på lungvävnad och att de kan vara bärare av giftiga ämnen.
– Fria nanofibrer har jämförts med asbest många gånger, påpekade Öberg."

Jörgen

Jag har en sådan där flaska armour och på den står det miljöANPASSAT. :)

Hmmm, nu vet jag inte om jag vågar använda den. :(



Armour® är baserat på en blandning av vattenburna silaner och innehåller inga lösningsmedel eller andra skadliga substanser. Impregneringen är speciellt framtagen för att skydda miljö och användare. Silanerna består av rent kisel och behöver inte brytas ner av naturen eftersom det är ett grundämne. Silaner har använts i fasadimpregneringar och antiklottermedel sedan 50-talet och är en väl beprövad metod.
[Ändrat av Snubben 2007-03-14 kl 19:50]

Man kan misstänka att det enkla, och svåra, svaret är: Ingen vet för närvarande.

Jörgen

Jag har använt armour all på mina mcsadlar och det är livsfarligt, man riskerar att skicka iväg en förarlös mcmissil genom stan!
Vid ett tillfälle skulle en kamrat pröva på sin mcsadel och jag hann inte varna honom innan hans mc for iväg längs bygatan. Som tur var stannande den en bit in i vetet utan större skador.
Silurerer är görfarliga. Nog stor varningstext rymms inte på flaskan!


Hej,

Tänkte bara reda ut ett par saker.

- Det som du använt på din MC-Sadel är Armour All och inte Armour. Det är två helt olika varumärken. Huruvida Armour All innehåller någon form av nanoteknik har jag ingen aning om.

- Angående beteckningen "miljöanpassad", som står på Armour, så innebär det att impregneringen inte på något sätt är skadlig för miljön. Begreppet "miljövänlig" kan endast användas om produkter som faktiskt förbättrar miljön.

Om ni har fler frågor eller funderingar kring Armour så får ni gärna höra av er till oss. Er feedback betyder mycket för oss.

Mikael
Armour
 
burk_logga.gif

Finns i de flesta friluftsbutiker.

http://www.armour.nu/

Nån som har testat i praktiken och bildat sig en uppfattning om ifall det bara handlar om lite nya modeord och säljargument eller verkligen fungerar bättre än andra produkter i praktiken? Eller lika bra men miljövänligare? Jag brukar köra med Nikwax själv för jag tycker att varianten som man kör i tvättmaskinen ger bra effekt.

För Gore-Tex-plagg har jag å andra sidan hört argumentet att de är ju vattentäta ändå, så vad skall man med impregnering till där? Och det ligger ju mycket i det, även om jag måste erkänna att jag impregnerat om inför höstens tur ändå (helgardering och vanans makt... =) ).

Jag har i a f köpt en flaska och tänkt prova lite själv på sovsäck och ryggsäck. =)
 
Senast ändrad:
När jag flugfiskade i Kiruna i somras var det en kille som på prov behandlat två av sina linor med nanovax avsett för bil. Linorna blev så glatta så han kunde skjuta ut hela längden på båda linorna (gick inte i vanliga fall). Imponerande.
 
Vad lär vi oss av historien egentligen?

Det finns kanske något i människans natur som gör att vi vill lita mer på nymodigheterna än våra fäder och förfäder. Kanske handlar det om ett behov av självständighet, om vuxligheten, som Alfons Åberg skulle säga. PCB, DDT, Asbest och kärnvapen... allt lika ofarligt när det lanserades. Är det NÅGOT vi kan lära av historien, så är det att vi gör samma misstag om och om igen. Jag diskuterade häromdan nanoteknik med en bekant, som för övrigt är fysiker. Hans åsikt var att, av hälsoskäl, avstå från att använda nano-produkter som man lätt kan få in i kroppen, typ sprayer och hudkrämer. Om nano-grejset finns i ytor, ansåg han det vara troligen mindre farligt. Men vad vet man? Problemet är väl just det att man inte vet ännu. Och det gjorde man ju inte när PCB, DDT, Asbest och kärnvapen introducerades heller. Trots att nanopartiklar finns i naturen, naturligt, till exempel på fjärilsvingar, är risken liten att vi får dessa partiklar i oss (fjärilar är ju rätt små), men kanske blir det som en teori inom kaosteorin, att en fjärils vingslag, till slut har genererat en storm, som piskar ut de sista resterna av mänskligheten ur världshistoriens matta vävnad.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.