Nån som prova nya Alpinist?

Försöker bestämma mig för en ryggsäck i storleken 110L+ och den som jag sneglar mest åt är Bergans Alpinist 1. Provade ifjol den gamla modellen och tyckte då att den var grymt skön, tvekade ett tag att köpa pga att avbärarbältet var i vidaste laget för min något smala kroppsbyggnad, och när jag väl bestämt mig för att ändå slå till så var säcken såld. Undrar nu om någon har provat den nya http://bergans.no/sider/sekker_detalje.asp?sekkID=4495
modellen? Den verkar ha större frontöppning och käckare färger, men är det mer som skiljer??
Tror minsann jag måste be handlaren ta hem en om de inte redan har en för provning.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
som kuriosa; min fjällryggsäck är gammelgamla Bergans Alpinist (köpt 1976). Den rymmer kring 130 liter men är ca två kg lättare än den nu tillverkade modellen som väger hela 4.6 kg. Konstig produktutveckling.

Ja fokus har nog legat på komfort och inte viktbesparing, så man får väl då hoppas att de moderna varianterna är skönare iaf.

Martin, när jag som bäst vände och vred på Alpinist 130L fick jag syn på det du nämnde, 110Liters varianten med rullstängning och tejpade sömmar! Jag blev som såld och slog till då jag länge efterlyst en säck som man inte behöver regnöverdrag till. Längtar efter att få testa den i fjällmiljö. Kan återkomma med en recension sedan vid intresse.

hansthomas; sa:
Martin, när jag som bäst vände och vred på Alpinist 130L fick jag syn på det du nämnde, 110Liters varianten med rullstängning och tejpade sömmar!

Låter ju perfekt! Ryggsäckar ska ha tejpade sömmar, det har jag alltid sagt :)

Men det verkar ju lite halvsmart om de samtidigt har världens största dragkedjeöppning på säckens framsida...

Gamla

Har den gamla modellen och jag håller med om att avbärarbältet är i vidaste laget om man inte är rätt kraftigt byggd. Se därför till att testa så att ryggsäcken inte är för stor.

Något som är trevligt är att topplocket kan användas som daypack vilket är jättesmidigt.

Nya modellen har jag inte sett.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips