Nån som har testat Garmont kängor?

avslutad210712

Gäst
avslutad210712; sa:
Har idag köpt två par skor. Ett par syncro åt grabben i huset och ett par Lundhags Professional åt mig själv (orättvist... kanske det*L*) eftersom mina Meindl verkar ha tagit mycket stryk under sista vandringen. Vi kommer att gå upp mot Keb till helgen under exakt samma förhållanden så efter det kan jag uttala mig om vilka som verkar fungera bäst. Förutsätter dock dåligt väder vilket jag hoppas slippa.

Personligen skulle jag dock aldrig sätta regnställer närmast kroppen och skjortan utanpå den vilket är den princip jag anser att goretex-kängor använder sig av.

Tillbaka nu efter en blöt vecka i kebfjällen och jag kan nog säga att garmonten klarade sig lika bra eller dåligt som min kusins gamla meindl island pro (tror att modellen heter så). Och ärligt talat var nog mina nyinköpta lundhagare nästan lika våta invändigt. Dock var de bara insmorda med flytande nikwax en gång innan avfärden så min gissning är att de kommer att bli tätare när jag får tid att smörja sömmarna lite bättre.

Slutsatsen är att Garmont Syncro GTX gott och väl duger till att vandra i och för det priset tycker jag inte att man skall tveka att köpa om man funderar på det. Man skall dock vara medveten om att Garmont är lite smala i lästen så man kan luras att köpa för "långa" skor vilket inte är bra om man går mycket uppför och nerför.
 
Äger ett par Syncro, och de är de skönaste skor som finns så länge man inte har 25 kg+ på ryggen och går orösat. Aningen smal läst och lite låga. Väldigt fina och prisvärda.
 
Bussman; sa:
Äger ett par Syncro, och de är de skönaste skor som finns så länge man inte har 25 kg+ på ryggen och går orösat. Aningen smal läst och lite låga. Väldigt fina och prisvärda.
Håller med fullt ut! Har använt dom som vinterkängor i hemma i stan, till och från jobbet etc, i två vintrar, funkar jättebra. :) Däremot för orösad vandring.... katastrof! :(

MVH ///Claes
http://fjallen.nygardh.net
 

avslutad210712

Gäst
cnygardh; sa:
Bussman; sa:
Äger ett par Syncro, och de är de skönaste skor som finns så länge man inte har 25 kg+ på ryggen och går orösat. Aningen smal läst och lite låga. Väldigt fina och prisvärda.
Håller med fullt ut! Har använt dom som vinterkängor i hemma i stan, till och från jobbet etc, i två vintrar, funkar jättebra. :) Däremot för orösad vandring.... katastrof! :(

MVH ///Claes
http://fjallen.nygardh.net

Glömde att säga att jag mest bedömde vattentåligheten och inte lasttåligheten.

Eftersom han med garmonten bar ca 11 kg i startvikt och jag ca 25 kg så har naturligtvis sånt också en "viss" betydelse.

Man kanske inte skall rekommendera något utan att tala om förutsättningarna......

Dumt av mig.
 
Efter att ha läst igenom denna trâd sâ fâr man känslan av att det ibland generaliseras en hel del vad gäller kängor.

Om nu även jag skulle generalisera lite, sâ ingâr i den allmänna käng-generaliseringen att det finns tvâ typer av kängor: typ Lundhags, och typ de andra. Dessa andra kallas ömsom kontinentala kängor, Meindl, fjoll-tofflor, Gore-Tex-kängor, fodrade kängor etc.

Om vi skulle bli lite mer precisa, och àter styra in mot trâdens epicentrum, sâ finns det ett ganska stort utbud, och framför allt ett brett spektrum pâ olika typer av kängor och anvándningsomrâden inom denna diffusa fjoll-känge-grupp. Det räcker ju med att titta in pâ pâ vilken kontinental tillverkare som helst för att tydligt se hur stora kollektioner dessa har.

Anledningen till detta breda utbud är att kängor kan användas till en mängd aktiviteter, och ju mer precist anpassad kängan är till den speciella aktiviteten, desto báttre. (OBS: Jag är fortfarande pâ väg in mot trâdens kärna)

En grov indelning i käng-typer / aktiviter för fjollisarna kunde exempelvis se ut sâ här:

- Expedition - + 7.000 meter
- Teknisk bergsbestigning - High Mountain technical mountaineering
- Bergsbestigning - High/Mid Mountain advanced trekking and mountaineering
- Vandring med packning över ojämn terräng - Backpacking, Mid Mountain trekking
- Vandring över ojämn terräng - Mid mountain trekking
- Lättare vandring över relativt jämn terräng - Hiking/Light trekking/outdoor
- Diverse lâgskor och kängor för resor, dagligt bruk
- Diverse tekniska lâgskor för Trail Running etc.

Tilläggas ska ju att som man lätt kan se sâ är typ av kängor oftast anpassad efter typ av BERGS-aktivitet och -höjd, eftersom stor del av de aktiviteter man utövar med fjoll-tofflorna sker bland bergen.

Kortfattad kan man säga att ju mer tekniskt avancerad aktiviteten är, desto mer avancerad känga behöver man vad gäller nötstyrka, skydd mot väder och vind, styvhetsgrad, sula etc. En seriös fjoll-kängtillverkare anvánder sig minst av 5-6 styvhetsgrader i bindsulan, och minst lika mânga typer av olika gummisulor. Dessutom spelar typ och tjocklek pâ läder, typ av inre förstärkningar, typ av foder (!) etc viktig roll i kängans prestationer.

När man kommer ned till lite lugnare aktiviteter, typ lättare vandring, skogspromenader, vardagsbruk etc, är komfort, lâgvikt etc det man prioriterar snarare än den robusthet, vriststöd, nötstyrka etc. som kännetecknar mer robusta bergs-kängor.

Dessa lättare kängor brukar istället ha en relativt tunn gummisula, en flexibel bindsula och ganska tunna material i övrigt för att uppnà lâg vikt, bra transpiration, mjukhet och andra "komfort-element".

Om vi nu tar den känga som här diskuteras, sâ ingâr den just i gruppen "Lättare vandring över relativt jämn terräng - Hiking/Light trekking/outdoor" (âtminstonde om man fâr tro Garmont själva), och som det ser ut bland ovan komentarer sâ klarar den sig galant inom just dessa aktiviteter.

Vill man däremot ha en mer stabil känga för lite mer avancerade aktiviteter, bör man nog söka andra alternativ... gillar man exempelvis Garmont sâ kallas familjen över HIKING (där Syncro ingâr), för BACPACKING, och gruppen därovan för APPROACH och högts upp MOUNTAIN.

Summa summarum: man bör skilja pâ fjoll och fjoll.

Mvh / Mats






[Ändrat av Malindo 2004-07-17 kl 16:22]
 
Malindo; sa:
Efter att ha läst igenom denna trâd sâ fâr man känslan av att det ibland generaliseras en hel del vad gäller kängor.

...snip...

Om vi nu tar den känga som här diskuteras, sâ ingâr den just i gruppen "Lättare vandring över relativt jämn terräng - Hiking/Light trekking/outdoor" (âtminstonde om man fâr tro Garmont själva), och som det ser ut bland ovan komentarer sâ klarar den sig galant inom just dessa aktiviteter.

Vill man däremot ha en mer stabil känga för lite mer avancerade aktiviteter, bör man nog söka andra alternativ... gillar man exempelvis Garmont sâ kallas familjen över HIKING (där Syncro ingâr), för BACPACKING, och gruppen därovan för APPROACH och högts upp MOUNTAIN.

Summa summarum: man bör skilja pâ fjoll och fjoll.

Mvh / Mats


Instämmer helt. En mycket bra sammanfattning som man bör vara medveten om.
 
Tack Mats för ett mycket intressant inlägg!

Jag kan för övrigt säga att jag köpte mig ett par Garmont Syncro gtx wmn och är väldigt nöjd med dom!Perfekt att ha ute på fjällen nu när det är plask sommar! :)
 
Hej sofie

köpte ett par garamont känger för cirka tre år sedan.
har använt dem på små turer hemma, på fjällvandring och med stegjärn på glacier. och jätte nöjd. den har bra passform, och bra grepp i sulan.

den ända nackdelen är att de inte tål så mycket vatten, men det finns ju olika modeller.
 
Få se nu om jag kan tillföra något nytt i denna tråd...

Mina Garmont Picos II (Halvhöga, membranlösa) är nu tre år gamla.

På plussidan står starkt komforten. Både uppför och nedför, såväl som på ledad och oledad planmark är de ljuvliga att gå i. På skrå är det inte lika bekvämt, men ändå OK. Om jag tog mig tid att dra åt snörningen lite extra inför sådana partier skulle det förmodligen kännas bättre, men jag tar mig sällan tid att finpyssla.
Fästet i marken är utmärkt och man känner sig säker på foten hela tiden.

De känns välgjorda, även om gummikanten tidigt fick en del sprickor. (förmodligen kunde jag bytt om jag klagat, men jag tog till liquisolen istället)

Flickvännen går också i Garmont (Chitral. liknande modell) och är mycket nöjd.

Beträffande den modellen det frågades om tror jag att det är samma som min syster skaffade i fjol.
Efter två dagars ihållande regn i jotunheimen var det bara hon som hade torra fötter. Både vi i högre men membranlösa kängor och sällskapets Lundhagsvandrare hade inbyggt fotbad.

Hur membrankängorna funkar efter plurrning kan jag inte uttala mig om, men fodrade läderkängor är inget problem. Visserligen tar de en stund på sig att torka, men tar man ut innersulan, tömmer ut vattnet och byter strumpor är det inte något problem.

Slutsats. Vill man ha "kontinentala kängor" så är Garmont en bra tillverkare. Vilken modell på känga (eller för den delen stövel) som är bäst beror på tycke, smak, personlighet och inte minst terräng, så det lägger jag mig inte i.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
ABergstrom Nån som vadat över Leavas och Rautas??? Fjällvandring 20
Kebabnekajse Nån som är sugen på Triangeln? Fjällvandring 2
Linda G Singel i salto i juli - nån mer? Fjällvandring 2
danielia Resa till/från Saltoluokta - nån som vill följa med? Fjällvandring 0
nonsense Spelar det nån roll?? Fjällvandring 2
Staffan Andersson Nån som... Fjällvandring 31
Laura Nån mer classicliknande tur? Fjällvandring 1
rostling Såmmarlappa - Fierrovagge (- Vaimok)? Nån som vet? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.