Namn på kajak?

Hur många av er har döpt er kajak? Det hör ju till att namnge båtar, men det är ju inte lika spritt bland kajakägare. Men jag tycker det ser ganska trevlig ut när någon har gjort det och skrivit det på sidan. Själv har jag dock inte kommit på något bra namn till min än.
 
Endast på hemmabyggen

Ja, den jag byggt själv har namnet Orca, efter späckhuggare (Orcinus orca). Min egenbyggda kanadensare heter Arctica efter storlom (Gavia arctica). Båda uppkallade efter djur som lever i de vatten respektive båt är gjord för.

Plastbaljan heter dock inget, förutom Baffin Island.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Min första

egna kajak är en Lisa som jag köpte 1982 och dekorerade med alfåglar. Namnet på sidan är Clangula som är en del av alfågelns latinska namn Clangula Hyemalis.

Yoo-a-kimens dekor har jag modifierat lite med en profilbild av en tordmule i fören. Har ingen detaljbild på den just nu men man skymtar fören längst till vänster på den undre bilden.

Thure
 

Bilagor

  • IMG_clangula.jpg
    IMG_clangula.jpg
    31.8 KB · Visningar: 975
  • Gr%C3%A4s%C3%B6+08+075.jpg
    Gr%C3%A4s%C3%B6+08+075.jpg
    77.1 KB · Visningar: 940
Senast ändrad:
Botten Upp

När jag gick en forspaddlingskurs så tejpade vi namnet "botten upp" sent en natt på en av kompisarnas kanadensare. naturligtvis tejpade vi det upp och ner så när de sedan välter i en av forsarna märkte de att vi hade tejpat namnet och då var det ju ;-)
 
Min frus SOF heter "Tinna II" (lite ÅsaNisse). Min black pearl jag byggde i år heter inget mer än så. De köpta heter som de gjorde när vi adopterade dem, wind (505) och Greenland (T).
Men jag har ingen båttradition så varken jag eller båtarna saknar nog egna (unika) namn.
 

Bilagor

  • P1010405.jpg
    P1010405.jpg
    65.6 KB · Visningar: 964

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Sambon och jag är nästan klara med varsitt stripbygge. Efter att ha umgåtts med epoxin en vinter funderar vi på att döpa dem till "Klåda" och "Utslag".
 
Alla mina kajaker döps och har ett namn. Bara den första hade namnet skrivet på sidorna i fören.
Min nuvarande heter "Libellen". Vilket är taget från den lilla vätskefyllda gröngula behållaren med en bubbla i, på ett vattenpass. Alltså bubbla i våg.

thomas
 
Senast ändrad:
En kompis kallade min kajak Separett en gång sen har det delvis fastnat. Kan bero på att den är mörkbrun med gult fördäck...
 
vi har 2 gamla kiwi som bara står å skräpar. en gul å en grön. dom kallar min tjej för gurkan å bananen.

min mangofärgade yukon kallar vi för mongokajaken.

seayak 520ns öknamn är U-båten. den har ju som ett torn där sittbrunnen är. så den ser verkligen ut som en ubåt.

dom övriga kallas ingenting annat än vad dom är. typ röd yukon, röd kodiak osv...
 
Min sambo brukar kalla en av kajakerna för Kom Anders!, men den heter ju egentligen Commander S om man läser innantill...
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.