Nallo (GT) - Hur är absiden

Jag är på gång med planering för en cykelresa genom Norge i aug. Jag har nu börjat titta på tält. Vad jag skulle vilja är att få in cykeln i absiden. Jag antar att detta inte är något problem md Nallo 2 GT men fungerar det med Nallo 2? Om man lägger packväskor osv inne i tältet fungerar det då?
Prismässigt är det inte mycket att bråka om utan det är mer vikten som spökar.

/P

cykel i absid

Måste göra dig besviken... Jag tror att du inte får in en cykel i absiden på ett Nallo 2 GT utan att behöva montera ned cykeln. Och sen så ska du ju ta dig in i själva tältet oxå.

Jag kan ju ha fel men det här är min åsikt iaf. Lycka till på turen!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Nammatj 2

Jag tror inte det finns någon som helst möjlighet att få in cykeln i absiden på ett vanligt nammatj. Har ett själv och vid vandring får man preis plats med ryggsäckarna och har lite plats för matlagning. Även i Gt modellerna kan nog bli lite kämpigt att få in cykeln men jag vet inte riktigt hur stora de är. Prova att kolla på hillebergs hemsida för att se storlekar o dyl.

Tja, varför inte?

Det fungerar utmärkt att få in två cyklar med packning i ett Keron 3 GT - en kompis till mig har gjort det flera gånger vid cykelsemestrar i Alperna. Eftersom Nallo 2 GT har samma maxhöjd så borde det nog kunna gå att få in en cykel i absiden. Öppningen verkar också vara tillräckligt stor. Med ett vanligt Nallo 2 lär det dock vara kört.
Stalon GT är ett annat tält som det går bra att köra in cykeln i. Hur det är med Nammatj 2 GT resp. 3 GT vet jag inte men 3 GT är väl lika hög som Keron 3 GT och då borde saken vara biff.

(Mycket svammel blir det... :)

Tveksamt

Slog upp mitt Nallo 2 GT häromdagen. Visst är absiden stor men en cykel blir nog tveksamt. Skall ut och cykla med detta tält om ett par veckor så då kan jag återkomma med facit!

...Johan...

Stalon GT kan rymma cykel i absiden

Enligt Hillebergs hemsida http://www.hilleberg.se/default_sv.HTM skrivs angående Stalon "Den stora absiden rymmer ryggsäckar samt matlagning alt. cyklar eller annat skrymmande."

Detta står inte på Keron 3 GT eller Nallo 3 GT och breddmåttet är nog förklaringen 210 cm på Stalon resp 160 cm på övriga. Keron 4 GT är också 210 brett så det tältet torde kunna ta cyklar.

Höjdmåttet är 110 till absidtaket i samtliga dessa tält.

Thure

Minns inte vilket år men i någon hillebergkatalog har jag sett ett foto på ett Stalon GT (nästan säkert) där det stod en cykel parkerad stående i absiden med en väl reflekterande reflex bakåt. Så det ska gå och som sagt hilleberg brukar ju skriva att det går i just stalon. Keron 4 GT borde också funka utmärkt...

/Andreas

Om Stalon GT till cykelsemester

...och när du fyllt absiden med din cylel (cyklar) och packväskor, så har du en ledig och fri ingång på andra sidan med en egen absid - det talar väl för Stalon GT, eller hur?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips