Naked and marooned

Jag har inte sett nån tråd om Ed Staffords senaste äventyr som just nu sänds på Discovery, fler än jag som följer det?

För er som inte har hört talas om det.

Ed Stafford har gjort sig känd för att vandra hela vägen längs Amazonas. Det tog två år.

Nu gör han en äkta "Robinson". Ensam, utan kläder och utrustning, 60 dagar på en öde ö. Han har tre kameror med sig (två vanliga och en GoPro tror jag) och filmar själv (byte av minnskort och batterier sker i en "gömma" på andra sidan ön, han har alltså ingen mänsklig kontakt). Han har ett kit med nödutrustning och en nödsändare för säkerhets skull.

http://www.discoverychannel.se/naked-and-marooned

Såg precis att han tydligen var på Vildmarksmässan och varit hos Skavlan, det missade jag totalt...


Intressanta observationer jämfört med Expedition Robinson:

Det tog honom nästan två veckor att lyckas göra upp eld...

Hans jakt på vatten tar en enorm tid, de som är med i Robinson inser nog inte hur bra de har det som får vatten.


Sen slås jag av hur överambitiös han är med vissa projekt (t.ex. sin hydda), men samtidigt att är han väldigt slarvig med vissa saker (han äter det mesta även om han inte är helt säker på att det är bra att äta). Men det är väl å andra sidan så en konsekvens av svälten.

Man undrar ju också hur han hade klarat sig utan alla uppspolade PET-flaskor... Utan allt skräp han hittat hade situationen nog varit väldigt annorlunda.
 
Ja det är faktiskt en mycket intressant serie. Man märker som sagt att omdömet blir tilltufsat av näringsbrist och uttorkningen.
Tyckte också att han var väldigt ambitiös med hyddan, vilket kan verka lite märkligt men det kanske krävs i en sådan situation.
Stark och envis kille måste jag säga.
 
Jag tror att hans poäng med hyddan var att han vill när de där 60 dagarna har gått ha ordnat så att han skulle kunna vara kvar "hur länge som helst".

Jag satt och småskrattade lite när jag såg andra avsnittet igår, nästa varenda gång han sa nåt tjatade han om hur uttorkat och utmattad han är. Men det visar ju på hur tufft det är.

Men som sagt var, hur skulle han klarat sig utan allt skräp? PET-flaskor, repstumpar etc. Det känns ju nästan som lite "fusk":) Fast å andra sidan gick han iland näck, blir man skeppsbruten på riktigt har man nog kanske lite kläder på sig i alla fall och det flyter kanske iland lite grejer från skeppet efter hand.

Nu har de väl valt årstiden lite planerat också, precis innan regnperioden. Det är väl kanske delvis därför han har bråttom med hyddan, men det innebär ju också att det blir enklare med dricksvatten.
 
En frisk fläkt i den annars ganska trista och enformiga tv-tablån.
Kul att se något annat än en dampande Bear som ena sekunden säger att man ska undvika olyckor för att sen kasta sig handlöst rusande ut för en brant sluttning.

Stafford gör ett riktigt bra jobb med denna dokumentär, jag och tjejen följer den med spänning. Dom svallande känslorna över en kluven pinne säger mer än tusen ord!! Grottmansvrålet när elden äntligen tar fyr är underbart att höra.
 
Blev lite besviken på sista avsnittet, gick lite väl fort tyckte jag. Men samtidigt var hans dagar kanske väldigt lika... hade kanske blivit för segt för folk som inte är överlevnadsintresserade.

Lite trist att han behövde kalla på hjälp en gång också, men tufft gjort att ta emot antibiotika och sen bara stanna kvar.

Nåt som slog mig i sista avsnittet var ju varför han inte började fiska tidigare? Ok, visst gav geten en massa larver att agna med, men hans tidvattenfällor borde ju kunnat ge nån enstaka fisk väldigt tidigt?

Spontant tycker jag ju inte att hans "nya" läger med hyddan där var så himla stor skillnad mot grottan? Och det kändes som det "vände" lite väl snabbt på slutet, från att ha varit "åh, jag är så hungrig och matt, har ingen mat och inget vatten" till "haha, här skulle jag kunna stanna hur länge som helst".

Vet iofs inte om det var geten som blev hans vändpunkt, när han fick så mycket mat på en gång?
 
Jag gillade också den här serien, lite seriösare.
Bästa var den lycka man kunde se på honom när han tillslut lyckades få eld.
Även getköttet verkade göra honom enormt glad, det förstår jag iofs efter den snigeldiet han haft.
Visar att viljan är viktig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nermander Naked and afraid, reflektioner Överlevnad 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.