Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Några nyheter på prylfronten??
- Trådstartare Anders.Appelqvist
- Start datum
Kastlineficka av en Tyvekkarta
Jag har gjort en kastlineficka av en Tyvekkarta.
Läs mer på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35174
Men var är kylan ?. I går var det den varmaste novemberdagen i Västerås sedan man började mäta temperaturen 1849.
/Per Brune
Jag har gjort en kastlineficka av en Tyvekkarta.
Läs mer på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35174

Men var är kylan ?. I går var det den varmaste novemberdagen i Västerås sedan man började mäta temperaturen 1849.
/Per Brune
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Re: Re: NY SÄSONG!!!
Redo för kräftskiva???
Brune; sa:Anders.Appelqvist; sa:2005-10-25 kl 10:58]
![]()
Kommer att prova sy haklapp av en Tyvek karta. Tyngre och dyrare, men roligare att titta på.
Per Brune
Redo för kräftskiva???
Re: Re: Re: NY SÄSONG!!!
Jajamän, bara någon kan skaffa kräftor som inte varit i närheten av dill.
Nu när restaurangerna är rökfria, så fattas bara dillfria kräftor och dillfri gravad lax.
Per
Peifen; sa:Redo för kräftskiva???![]()
Jajamän, bara någon kan skaffa kräftor som inte varit i närheten av dill.
Nu när restaurangerna är rökfria, så fattas bara dillfria kräftor och dillfri gravad lax.
Per
isdubbarnas placering
För ett antal år sedan skulle jag åka lite vid Hellasgården i Stockholm på den plogade banan. Fullt med folk och urtjocka isar. Jag slängde på mig ett par isdubbar då jag tänkte att det ser väl illa ut annars. De var ett gammalt par som hela tiden gled ner på bröstet, men till slut orkade jag inte hissa upp dom hela tiden (borde ha knutit dom). Åkte ett hårt träningspass, dvs snabbt (kanske 30-35 km/h). Tills ena skridskon tog tvärstopp i en spricka i isen och jag föll pladask utan att hinna ta i mot mig. Två – tre knäckta revben som förstörde hela skidsäsongen… (Jag förbannade min klumpighet att ha isdubbar långt ner på bröstet!!!)
Efter detta slaktade jag det gamla paret med isdubbar och satte fast dem högt upp på ryggsäckens axelband. (En på varje sida.) Jag skippade linorna och har istället satt ett par små inrullningsbara linor som man använder till slalomkorten. Dessa är tillräckligt svaga för att isdubbarna inte ska snärtas tillbaka om man skulle råka tappa dem. Jag är mer nöjd med att ha isdubbar på detta sett. Jag kan inte tänka mig någon nackdel med placeringen, men jag har å andra sidan inte plurrat med denna konstruktion. (Synpunkter?) På långturer har jag ibland med mig ett extrapar som jag kan ha vid åkning utan ryggsäck.
[Ändrat av Gidde 2005-11-06 kl 08:23]
För ett antal år sedan skulle jag åka lite vid Hellasgården i Stockholm på den plogade banan. Fullt med folk och urtjocka isar. Jag slängde på mig ett par isdubbar då jag tänkte att det ser väl illa ut annars. De var ett gammalt par som hela tiden gled ner på bröstet, men till slut orkade jag inte hissa upp dom hela tiden (borde ha knutit dom). Åkte ett hårt träningspass, dvs snabbt (kanske 30-35 km/h). Tills ena skridskon tog tvärstopp i en spricka i isen och jag föll pladask utan att hinna ta i mot mig. Två – tre knäckta revben som förstörde hela skidsäsongen… (Jag förbannade min klumpighet att ha isdubbar långt ner på bröstet!!!)
Efter detta slaktade jag det gamla paret med isdubbar och satte fast dem högt upp på ryggsäckens axelband. (En på varje sida.) Jag skippade linorna och har istället satt ett par små inrullningsbara linor som man använder till slalomkorten. Dessa är tillräckligt svaga för att isdubbarna inte ska snärtas tillbaka om man skulle råka tappa dem. Jag är mer nöjd med att ha isdubbar på detta sett. Jag kan inte tänka mig någon nackdel med placeringen, men jag har å andra sidan inte plurrat med denna konstruktion. (Synpunkter?) På långturer har jag ibland med mig ett extrapar som jag kan ha vid åkning utan ryggsäck.
[Ändrat av Gidde 2005-11-06 kl 08:23]
Re: isdubbarnas placering
Många i SSSK föredrar att ha isdubbarna högt upp på ryggsäckens axelremmar. Personligen tycker jag det är överlägset då man inte behöver fixa med dubbarna när man tar av sig jackan etc.
Jag har bägge dubbarna på samma sida för att bättre få plats med andra saker på axelremmarna.
Se bilder http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=16295
http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=16308
Thure
Gidde; sa:Jag kan inte tänka mig någon nackdel med placeringen, men jag har å andra sidan inte plurrat med denna konstruktion. (Synpunkter?) På långturer har jag ibland med mig ett extrapar som jag kan ha vid åkning utan ryggsäck.
[Ändrat av Gidde 2005-11-06 kl 08:23]
Många i SSSK föredrar att ha isdubbarna högt upp på ryggsäckens axelremmar. Personligen tycker jag det är överlägset då man inte behöver fixa med dubbarna när man tar av sig jackan etc.
Jag har bägge dubbarna på samma sida för att bättre få plats med andra saker på axelremmarna.
Se bilder http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=16295
http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=16308
Thure
Re: Re: isdubbarnas placering
thureb; sa:Gidde; sa:Jag kan inte tänka mig någon nackdel med placeringen, men jag har å andra sidan inte plurrat med denna konstruktion. (Synpunkter?) På långturer har jag ibland med mig ett extrapar som jag kan ha vid åkning utan ryggsäck.
[Ändrat av Peifen 2005-11-11 kl 06:26]
Re: Re: isdubbarnas placering
Det blev något knas med mitt förra svar så jag försöker på nytt.
Jag har mina dubbar "under hakan" för att jag vistas en del på isen utan rygga. Skulle vara slött att plurra med isdubbarna på land. Extra dubbar kan vara en lösning men jag är för bekväm/glömsk för den lösningen.
thureb; sa:Gidde; sa:Jag kan inte tänka mig någon nackdel med placeringen, men jag har å andra sidan inte plurrat med denna konstruktion. (Synpunkter?) På långturer har jag ibland med mig ett extrapar som jag kan ha vid åkning utan ryggsäck.
[Ändrat av Gidde 2005-11-06 kl 08:23]
Många i SSSK föredrar att ha isdubbarna högt upp på ryggsäckens axelremmar. Personligen tycker jag det är överlägset då man inte behöver fixa med dubbarna när man tar av sig jackan etc.
Jag har bägge dubbarna på samma sida för att bättre få plats med andra saker på axelremmarna.
Se bilder http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=16295
http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=16308
Thure
Det blev något knas med mitt förra svar så jag försöker på nytt.
Jag har mina dubbar "under hakan" för att jag vistas en del på isen utan rygga. Skulle vara slött att plurra med isdubbarna på land. Extra dubbar kan vara en lösning men jag är för bekväm/glömsk för den lösningen.
Nackdel?
Det är det vanliga argumentet mot dubbar på ryggsäcken. Men egentligen så är det inte så smart att vistas på annat än betryggande stabila isar utan ryggsäck eller annan flythjälp.
Isdubbar ser jag inte som den väsentligaste säkerhetsutrustningen. Ispik, flythjälp, sällskap, räddningslina, det man har mellan öronen och sist och slutligen beteendet är viktigare faktorer.
Thure
Det är det vanliga argumentet mot dubbar på ryggsäcken. Men egentligen så är det inte så smart att vistas på annat än betryggande stabila isar utan ryggsäck eller annan flythjälp.
Isdubbar ser jag inte som den väsentligaste säkerhetsutrustningen. Ispik, flythjälp, sällskap, räddningslina, det man har mellan öronen och sist och slutligen beteendet är viktigare faktorer.
Thure
Liknande trådar
- Svar
- 8
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg