Detta är fel forum förstår jag men förhoppningsvis kan jag ändå få svar. Jag funderar på att köpa en elcykel men vill inte lägga alltför mycket på den med tanke på att jag troligen inte kommer att använda den mycket, bara cykla till centrum, affären och liknande.. Så finns det någon av de billigare elcyklarna som kan fungera? Nästa fråga, finns det cyklar, förutom Julas billigaste med fotbroms. Sista frågan, kan cykeln stå ute? Vi har ett garage där den kanske kan mosas in under vinterförvaring men det skulle bli extremt krångligt att ha den där jämt. Finns det möjligen något skydd man kan ha på den utomhus?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Några nybörjarfrågor om elcyklar
- Trådstartare EvaR
- Start datum
Elcyklar har jag undvikit då de är dyra, har ett dyrt batteri som måste bytas ut när det har nått gränsen för laddcyklerna det klarar, har fler dyra delar som kan gå sönder.
Skydd för cykel som står ute (cykelöverdrag) finns det många varianter på.
När du köper ett cykelöverdrag kolla vad det är för material och kolla att det är vattentätt.
Undvik cykelöverdrag av lättviktspresenning (plastnät) då livslängden på en sådan är kort.
Låt inte batteriet sitta i cykeln när den står ute, ta alltid med det in.
Förutom att batteriet kan bli stulet så dränerar kyla batteriet.
Skydd för cykel som står ute (cykelöverdrag) finns det många varianter på.
När du köper ett cykelöverdrag kolla vad det är för material och kolla att det är vattentätt.
Undvik cykelöverdrag av lättviktspresenning (plastnät) då livslängden på en sådan är kort.
Låt inte batteriet sitta i cykeln när den står ute, ta alltid med det in.
Förutom att batteriet kan bli stulet så dränerar kyla batteriet.
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Viktigt är att framför allt batteriet är stöldbegärligt. Min fru är mkt nöjd med sin elcykel och har sytt en ryggsäck för att ta med batteriet när hon parkerar cykeln på andra ställen än i låst utrymme.
Cyklar du mkt så är det värt att köpa lite bättre elcykel gärna med en ram som passar din kroppsstorlek och gärna motor vid tramporna för att kunna utnyttja växlar och kunna minimera elanvändningen och få mera motion när man önskar det. Men många är nöjda med navmotor på fram eller bakhjulet.
Alla cyklar mår bäst av inomhusförvaring när de inte används det borde gälla även elcyklar generellt. Mindre underhåll om det är navväxel och helkapslad kedja.
Thure
Cyklar du mkt så är det värt att köpa lite bättre elcykel gärna med en ram som passar din kroppsstorlek och gärna motor vid tramporna för att kunna utnyttja växlar och kunna minimera elanvändningen och få mera motion när man önskar det. Men många är nöjda med navmotor på fram eller bakhjulet.
Alla cyklar mår bäst av inomhusförvaring när de inte används det borde gälla även elcyklar generellt. Mindre underhåll om det är navväxel och helkapslad kedja.
Thure
Stöldbegärligheten sänks dramatiskt om du tar med batteiret då du lämnar cykeln. Få tjuvar vill lägga tid på att leta upp ett nytt batteri som dessutom i finare modelle ska paras ihopa elktroniskt med cykeln.
Jag hade övervägt en begagnad kvalitetselcykel om jag skulle spara pengar vid köp. Det finns en del på blocket men kolla kvitton så du inte av misstag köper stöldgods (köp i god tro har inte lagstöd kvar i Sverige). Svårt att kolla batteristatus som lekman men cykla en provtur före köp och se att kapaciteten inte sjunker för dramatiskt men maximal elassistans. Tänk på att kedja och kassett om du väljer sådan växel slits mera (mer än de flesta vanliga cyklister) på elcykel på grund av kraften från motorn.
/Patrik
Jag hade övervägt en begagnad kvalitetselcykel om jag skulle spara pengar vid köp. Det finns en del på blocket men kolla kvitton så du inte av misstag köper stöldgods (köp i god tro har inte lagstöd kvar i Sverige). Svårt att kolla batteristatus som lekman men cykla en provtur före köp och se att kapaciteten inte sjunker för dramatiskt men maximal elassistans. Tänk på att kedja och kassett om du väljer sådan växel slits mera (mer än de flesta vanliga cyklister) på elcykel på grund av kraften från motorn.
/Patrik
Har kört ellådcykel i ca 4 år.. Den har gått 490mil i nuläget.. Har inte haft några problem med batteriet, motorn etc.. Har bytt kedja+bakkrans och vajrar/bromsbelägg i vanlig ordning..Svarar inte på frågan men ställer en fråga. Ni som har trehjuling elcykel vad har ni för erfarenhet. Batteriräckvidd, hållbarhet och kvalité. Tänker mig som trådskaparen en trehjuling för åka på mindre utflykter, till stan och handla osv.
Har en sån här, modellen är generiskt Kina jox som säljs under olika namn..

Lådcykel El | Öppningsbar låda | 17,5Ah Samsungbatteri | 8 växlar
En stabil lådelcykel med en förvaringslåda med 2 st sittplatser med 3-punktsbälten som gör att passagerarna sitter säkert under färden. Lådans front kan även öppnas för enklare i- och urlastning/urstigning.

Räckvidden när den var ny var väl ca två tre mil? 🤔 Mindre nu när batteriet har några år på nacken..
Till trådskaparen frågor..
Har min utomhus vår sommar o höst, dock under tak.. vintertid står den i kallgarage . Men tänker att en elcykel förmodligen skulle klara sig under nått överdrag vintertid.
Har kollegor som har jula/biltema elcyklar och dom är nöjda. Oftast sitter det samma Baofeng motor/batteri i de flesta cyklar oavsett pris och tillverkare..
Ett tips för att göra elcykeln mindre stöldbegärlig är att göra den "personlig"
Färg,klistermärken etc..
Min är i nuläget typ osäljbar för en potentiell tjuv .
Samma hoj säljs med över 10 000 i prisskillnad beroende på märke, så se upp!
En variant som jag känner folk som har gjort när de inte har haft råd med elcykel är att beställa motor, batteri och styrenhet från kina och bygga den själv.
En bra cykel att bygga på är en som ser ut som den är färdig för att skrotas.
Om kedja, trampor, lager och bromsar är i toppskick så spelar det mindre roll hur resten av cykeln ser ut. Tjuven som är ute efter en cykel kommer välja alla andra cyklar framför en som ser ut som skrot. En kraftig kätting i kombination med ett bygellås som kräver mer än 20 hammarslag för att öppnas gör cykeln extremt oattraktiv. Var uppmärksam på hur cykelstället du tänker parkera cykeln i är fäst i marken. Är det lätt att lossa så finns det cykeltjuvar som tar hela stället med cyklar i, slänger upp allt på en lastbil och kör iväg till ett ställe där de kan få loss cyklarna ostört.
En bra cykel att bygga på är en som ser ut som den är färdig för att skrotas.
Om kedja, trampor, lager och bromsar är i toppskick så spelar det mindre roll hur resten av cykeln ser ut. Tjuven som är ute efter en cykel kommer välja alla andra cyklar framför en som ser ut som skrot. En kraftig kätting i kombination med ett bygellås som kräver mer än 20 hammarslag för att öppnas gör cykeln extremt oattraktiv. Var uppmärksam på hur cykelstället du tänker parkera cykeln i är fäst i marken. Är det lätt att lossa så finns det cykeltjuvar som tar hela stället med cyklar i, slänger upp allt på en lastbil och kör iväg till ett ställe där de kan få loss cyklarna ostört.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg