Några "måsten" runt Sulitelma?

Jag undrar om någon har gått vår planerade tur: Staloloukta - Sulitelma - Pieskehaure - Vaimok - Kvikkjokk. Har du i såna fall några små tips på ställen man inte bör missa - alternativt sträckor som man bör undvika? Lätt topptur som kan rekommenderas? Knöliga passager?

I år blir det en tur med två nya förutsättningar: start med helikopter över Sarek/Padjelanta och en extrapassagerare som parkerat i kompisens mage.

Tips mottages tacksamt!

/Petra
 
Jag har inte gått turen, men kommer att passera Sulitelma i sommar. I Tore Abrahamssons "Okända Fjäll" tas glaciärporten på Salajekna upp.

I boken citeras Daniel Tillas från en föreläsning 1765 i Vetenskapsakademien: .."hele medföljet af inemot 40 hästar stötte an på et Is-Fjell, hvaröfver ej var möjeligt at slippa utan en stor omväg af flere mil. Lapparne viste oss en väg inunder sjelvfa Is-Fjellet, där en liten grunder Elf lopp fram, som på många hundra famnars längd skurit sig neder til sjelfva gruset, och formerat de präktigaste hvalf, som någonsin i de högsta kyrkor kunna ses...."

Kanske överdrev gode Tillas något:), och porten är mindre idag, men verkar definitivt värd en titt.

Raskesven



[Ändrat av Raskesven 2004-05-26 kl 21:33]
 
Tredje gången gillt

Hej!

Jag har gått nästan den rutt du beskriver ett par gånger. Har dock aldrig gått ända fram till Pieskehaure utan tvärat direkt mot Vaimok, vilket är enkelt, om man tar av vid Varvekstugan (förfallen - vet ej om den finns med på nya kartor).

Tyvärr har jag alltid råkat ut för dåligt väder i de där trakterna och en av gångerna fick vi avbryta pga sönderblåst tält !!! En trött glasfiberstav, som knäcktes som en tändsticka en natt.

Jag har aldrig fått se Sulitelmamassivets toppar, bara anat dem som grå jättar i dimman, regnet och diset.

Mestadels är det lätt vandring. Gör avstickare till Sårjåsjaure. Vacker plats!

Botaniskt intresserade? Det finns massor att se i Jeknaffomassivet.

Min plan är att via Sårjåsjaure gå den högalpina Miettjevagge. Lär inte finnas så gott om tältplatser där, men på nåt sätt skall det väl gå.

Personligen tycker jag att det vattenrika området kring Varvek är rätt trist, men jag har som sagt bara traskat där i gråväder. Att gå ända ner till Pieskehaure har därför inte lockat. Men jag skulle, liksom i tidigare inlägg gärna vilja närma mig Salajekna. Lär vara sevärt, trots att glaciärporten mist mycket av sin uppenbarelse.

Den genväg jag brukar ta, går alltså rakt österut i sluttningen upp från Varvekstugan. Norr om den lilla sjön Skierakjauratj, och sen försöker man hålla höjd för att ansluta mot leden från P-haure mot Vaimok just där den kommer upp på Vaimokpakte.

Vaimok är en liten pärla, för den som gillar avsides civilisation. Vackert belägen vid en bäck. Steniga omgivningar.

Vidare färd mot Kvikkjokk börjar stenigt. Men med mäktiga Staika i blickfånget glömmer man lätt. Kuravagge är fint.

Precis där man går över tröskeln ner mot Tarradalen, innan man passerar trädgränsen, (som förresten är mycket skarp här, det handlar om meter ) har jag en gång pustat ut på en sten, och fått se Järv en bit bort i sluttningen.

Väl nere i Tarradalen handlar det om skog, skog och skog, med ibland tropisk karaktär. Höga Tortor och Stormhattar blandat med frodiga ormbunkar.

Du får nog en trevlig tur.

Mvh Bert

Därför tänker jag ge området en tredje chans i år.
 
Sulitelma

Hej Petra.
Många rekommendationer är väl väderberoende. Men om himmelen är blå och luften hög är någon toppbestigning att rekommendera. Trots allt är väl det så att man minns just dessa bestigningar klarast.
En bestigning av Jeknaffo måste rekommenderas. Det ligger relativt fritt och utsikten är imponerande.
Om du står på tå ser du nästan Firhetsgudinnan långt borta i väster.
Sedan är det ju inte så långt till Sulitelmas
"Störstetopp" på norska sidan.
Tyvärr återvänder ni till Sverige men det är intressant att besöka orten Sulitjelma vid något tillfälle.
Hoppas att ni får en fin tur.
Åke
 
Issjön 878 på söder om Sultelmaglaciärerna.
Att stå där vid sjöns östra del med en flera hundra meter lång om flera meter hög isbräcka som kalvar i vattnet är som att vara förflyttad till Svalbard. Man är då helt omgiven av is, vatten och höga spetsiga toppar. Denna plats är numera betydligt intressantare än Salajeknas sydöstra hörn eftersom den gamla fina glaciärporten var raserad redan -99 när jag var där.
Hur tar man sig dit? Lairojokkens dalgång är en härligt grön gräs- och rished med många fina tältplatser. Där fjällkartan visar fyra-fem parallella armar är det lätt att vada (knädjupt och låg vattenhastighet aug -99). Fortsått på södra sidan av jokken över gränsen en halvkilometer in i Norge. Där, strax nedanför ett vackert vattenfall, lätt vad över samma jokk och sedan en kort bit i NO riktning så är man framme vid isbräckan och isfallet.
Går ni som Bert föreslår mot Sårjåsjaure och sedan söderut genom Miettjevagge så finns det en sevärd plats: platån söder om beget 1369 och väster om berget 1283. Den består av ett gråsvart grus av söndervittrad gabbro med en speciell växtlighet. Här finns den största "isranunkelplantage" som jag har sett, tusentals plantor på ett litet område.
I Miettjevagge finns små plättar här och där med gräs och mossa som går att tälta på.
Hemvägen: När man gått ner från Kuravagge till Tarradalen, besök Tarraälvshyddan som fyller 115 år i år. Att gå miltals på steniga bökiga leriga och hala söndertrampade stigar som i Tarradalen tilltalar inte mig, därför gjorde jag en liten omväg som tar 1 - 1,5 dagar extra: svände norrut förbi Sommarlappastugan och sedan österut upp genom Slihtavagge, därefter mot SO över Ruonasvagge och skråade upp mot Vallevagges västra mynning. Tältade vid en liten tjärn 1km S Habres på 1000-metersnivån med fin utsikt över en avsevärd del av Sareks högsta toppar.
Sista etappen genom Vallevagge och över Prinskullen ner mot Kvikkjokk, en ståtlig avslutning! Att få kontakt med båtfolket på andra sidan älven var inget problem, dom håller uppsikt över anländande vandrare.
Hoppas Petras sällskap och Bert får lika blå himmel som jag hade här i aug -99
 
Grattis - ni får se jordens vackraste plats!

Jag satt som stugvärd två säsonger i Sårjåsjaurestugan 93 och 94 och gratulerar er till ert turval. Mina 80-90 dagar runt Sulitelma sätter sina spår. Min varma
rekommendation är att stanna till runt Sårjåsjaure, vackrare plats finns inte. Tältplatserna runt stugan är idealiska och alla som får chansen att vakna där i gott väder med vyn över glaciärerna, sjön och de gröna ängarna kommer att ha det etsat för resten av livet. Planera för en extra dag, vänta in gott väder missa inte vyerna runt Sulitelma.
(Visste ni att FN.s tidigare generalsekreterare Dag Hammarsköld bott vid Sårjås och kallat det en av jordens vackraste platser).
Jag gick själv ena året ned från Sårjås via Pieskehaure och tog vägen närmast Sulitelma, lätt att vandra och inga vattenproblem, åtminstone det året (har för tillfället ingen karta tillgängligt, men kan återkomma om vägval). Upplevelsen av platsen formas så mycket av humör, ork och väder, Vaimok är tyvärr för mig bara en enda stenoas. Jag var trött och regnet lågt tungt när jag passerade.
Mina absoluta rekommendation är att ha utrymme för extra dagar. Tänkte själv ta mig upp till Sårjås i sommar via Silvervägen och Pieske så vi kanske ses!
 
Bilder

Visst är det sant att väder, ork och humör är avgörande för ens upplevelser. Som tröst för några av er som haft dåligt väder så har jag lyckats lägga in lite bilder på min profil som visar det jag skrivit om i detta inlägg.
Intressant färdväg Ulf, det är från en sådan vandring jag berättat, men jag följde inte den stora leden utan gick längs gränsen från Silvervägen till Sulitelma och fick på det viset en massa fina upplevelser. Vill du veta mer detaljer så kan du maila mej, det finns en hel del att berätta. Medlemmar i Svenska Fjällklubben har kunnat läsa lite om det i klubbtidningen.
 
Heliga dörren

Mellan Tarrekaise och Njunjes finns en offerplats. Passeuksa,den heliga dörren på svenska,den finns på klippväggen till vänster om leden om man kommer från Tarrekaise.Den kan vara värd att titta närmare på tycker jag.
Lycka till önskar Yvonne!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rogera1 Måsten i Chamonix Fjällvandring 4
krustofski_gmx.com Måsten i Sarek Fjällvandring 13
HellenS Sulitjelma runt Fjällvandring 5
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
DanielErik Njupeskär året runt! Fjällvandring 0
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Qwerty_123 Vattenläge runt Lunndörren i allmänhet, Tronnan specifikt Fjällvandring 3
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
Kicki J Blåhammarfjället runt Fjällvandring 0
superdupermarcus Femundsmarka runt Hängmatta Fjällvandring 6
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Yve Sylarna runt? Fjällvandring 4
lawe Snö på topparna runt Åre nu? Fjällvandring 4
iceman123 Idéer för turer runt lofoten/tromsö Fjällvandring 4
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
fridapaulina Toppturer runt Pastavagge/Pielaslätten Fjällvandring 3
Andreas84 Sylarna runt Fjällvandring 7
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
Concor01 Kebnekaise runt Fjällvandring 9
Mattias70 Sarek runt midsommar. Fjällvandring 18
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
Mange_S Ahkka - runt Gisuris - Ahkka Fjällvandring 3
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Cloyanz Möjligt att vandra runt Amasjavree´s kant till hellemoboten Fjällvandring 3
Höstlöv Vadplatser i och runt västra Padjelanta Fjällvandring 17
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
Lomma47 Myggläget runt Blåhammaren? Fjällvandring 5
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
Zephyria 5 heldagar runt Riksgränsen/Narvik/Abisko Fjällvandring 5
souciance Att göra runt grövelsjön Fjällvandring 1
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
PZON_390 Tidig vandring runt Funäsdalen... Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.