Några dagar i Abisko

Jag skall tillbringa tre dagar i Abisko. Tänkte gå några kilometer och upprätta ett basläger för dagsutflykter. Nu undrar jag om ni har tips på var jag kan slå upp mitt tält. Gärna vid någon sjö eller vattendrag. Vad jag förstår får man inte tälta i nationalparken? Alla tips på fina baslägerplatser mottages tacksamt.
Jag utgår altså från turiststationen och tänker gå några km.

Senast ändrad:

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Frippes fall! Ta liften upp och följ kanten på Gorsavagge. Perfekt utgångspunkt för flera dagsturer. Är du dessutom där runt den 10 juli har du chansen att få möta "Frippe" i egen hög (nåja) person.

:) HåkanF

Frippes fall! Ta liften upp och följ kanten på Gorsavagge. Perfekt utgångspunkt för flera dagsturer. Är du dessutom där runt den 10 juli har du chansen att få möta "Frippe" i egen hög (nåja) person.

:) HåkanF

Tackar! Låter ju lockande efter alla trådar här om Frippes fall :)

Ta linbanan upp på Nuolja, följ leden in mot Korsavagge, tälta vid bron över Korsajokka (just utanför nationalparken)
Dagsturer till Korsajökeln, Frippes fall, Låktastugan

/M

Finns kanonfina tältplatser i andra änden av Lapportsdalen och själva lapporten är rätt snygg från andra hållet också.

Nissoncorru

Nu har jag inte tältat där men varför inte, precis som ojm säger är det jättefint även från andra hållet. Men ett annat förslag är att gå upp på Nissoncorru från Nissonvagge

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips