Något stämmer inte, men vad? Hjälp önskas!!

Sitter och grejjar med min Magellan XL-gps. Alla programvaror fungerar som de ska och jag kan ladda upp Geocachar från datorn till GPS:en. Men det STORA problemet är just: Hur ska de laddas ner på datorn från nätet. Geocaching.com stöder ju GARMIN, har försökt ladda ner en plugin, men inte blev det någon skillnad. Har lyckats lägga ner 1st Cach så här långt, men det var mäst tur och nu lyckas jag inte upprepa nedladdning.

Hoppas på hjälp.
/Johan

Magellan Geocache Manager....

...heter ett PC-program som följde med på CD när jag köpte min Magellan Explorist XL. Jag geocachar väldigt sällan, så jag har inte testat programmet. Det låter dock på namnet som att den borde fungera för dig...

/Niklas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ladda ner geocachar till datorn

Du bör kunna göra på följande sätt:

På Geocaching.com sidan kan du klicka på "Hide and seek a cache" så får du möjlighet att söka geocachar runt en viss koordinat. Genom att välja lämplig koordinat, t.ex. din hemkoordinat så får du upp en lista med geocachar.
Om du inte var inloggad som medlem, så måste du göra det nu. Du får då upp klickbara fönster till höger om varje geocache. Genom att välja "Check all" och därefter "Download waypoints" så kan du spara dessa geocachar på datorn. Du kan därfter fortsätta till sida 2, 3 osv och välja "Download all" för resp. sida. OBS. Du måste REGISTRERA DIG SOM MEDLEM för att få denna möjlighet att ladda ner geocachelistor. Det är helt gratis att vara reguljär medlem.

Den sparade "*.loc" filen går att öppna i Mapsend Lite och därefter skicka över listan till GPSen.

Om du i stället väljer kartvyn för att visa cacharna så verkar det endast finnas Garminstöd för att skicka över cachekoordinaterna direkt till GPSenheten

Garmin:
Själv använder jag Mapsource och Garmin Map60CSx. I Mapsource finns det en snabbväg att hitta närliggande cachar utgående från det kartområde som visas i Mapsource. Man högerklickar i kartan och får då direkt upp listan från geocaching.com. Man kan därefter spara listan, öppna den i Mapsource och skicka över till GPSen.

/Bernt

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips