Något med protein

Min fundering är kring protein..

Som idrottare inom en Japansk budostil går det åt en hel del protein, något som de flesta av mina kamrater trycker i sig via gainers, och Twinlab produkter.
Jag undrar om det finns något annat "sätt" där jag kan få i mig proteiner utan att dricka gainers..
Banan är ju en klassiker men är det tillräckligt?

När jag åker telemark eller vandra är ju "jägarsnus" en klassiker som funkar..
 
Hej

En banan inehåller inga proteiner alls!!
Du menar kanske kolhydrater? Det är
kolhydrater som är kroppens primära
energikälla och i din sport behöver du
äta en hel del kolhydrater. Däremot är
jag tveksam till om du behöver äta mera
proteiner än normalt då du trots allt inte
vill bygga stora muskler alt håller på med
långa tävlingar(där musklerna bryts ned).
Bra proteinkällor är kött,ägg,soja m.m.
Bra kolhydratkällor är pasta,ris,potatis.
Efter träning är det bra med kolhydrater
som kroppen snabbt kan bryta ned och fylla
på dina tömda energidepåer med. Exempel på
sådana är banan, druvsocker, läsk, vitt bröd
m.m. Du kan väl skriva lite om din nuvarande
form , hur mkt du tränar och vilka mål du har
så är det lättare att ge konkreta råd!

MVH Erik
 
Detta med proteinbehovet är ju inte helt oomtvistat.. Helt klart verkar det dock vara att ett högt proteininnehåll i kosten inte är så bra. Vid mycket höga proteininnehåll får man njurpåverkan och en hög proteinbelastning ökar även insulinproduktionen med ökad fetma- och diabetesrisk som följd. Även ökad risk för ateroskleros har beskrivits. När det gäller fysisk träning har jag läst (läkartidningen nr1-2, 1996 s.38)att det är den negativa effekten på proteinomsättningen av energibrist vid träning som möjligen kan motverkas med ökat proteinintag och inte att träningen i sig innebär ett ökat proteinbehov.
Om detta stämmer vet jag för lite om, men en sak verkar klar.. det finns grova pengar att känna på olika proteintillskott och det verkar vara mycket "pärlor till svin" över det..

MVH
David
 
Jag trodde det var tvärtom?! Det är ju kolhydraterna(speciellt dom med högt GI)som gör att det frigörs insulin för att sänka blodsockret. Hög insulinnivå=hög inlagring av fett.Insulin är kroppens mest anabola hormon och bidrar till hög inlagring av näring i muskelcellerna=snabbare återhämtning efter träning.

MVH Erik
 
_Erik_; sa:
Jag trodde det var tvärtom?! Det är ju kolhydraterna(speciellt dom med högt GI)som gör att det frigörs insulin för att sänka blodsockret. Hög insulinnivå=hög inlagring av fett.Insulin är kroppens mest anabola hormon och bidrar till hög inlagring av näring i muskelcellerna=snabbare återhämtning efter träning.

MVH Erik

Jo, det stämmer. Dock så hävdar en del att det finns en koppling mellan högt proteininnehåll och diabetes och fetma. Det finns dock andra som hävdar tvärtom. Om du vill kan jag maila artikeln "hög proteinhalt i svensk mat, en hälsorisk?" från ett nummer av läkartidningen.
David Cederberg borde ha ett och annat att säga om det här om han läser det..
Jag kan för lite om näringslära, men jag tror ändå att allt för många vräker i sig för mycket protein och att många företag marknadsför sina tillskott som något man måste ha för att kunna träna. I själva verket kanske det räcker med en extra god biff då och då.. :)

MVH
David
 
Jag har tränat en hel del styrketräning och under den
tiden åt jag väldigt mkt protein. Under deff-perioder
har jag tex haft ett näringsintag på 350g protein
och ca 60gram fett/dag till det max 20gram kolhydrater. Det funkar ju men man mår väldigt dåligt
under tiden och när man avslutar deffen så sväller man
upp väldigt fort(fett och vätska). Generellt kan man
säga att jag åt minst 300g protein om dagen ett bra tag(2.5år) fett och kolhydrater varierade. När jag skadade ett knä och tappade motivationen och formen pga det så tröttnade jag och slutade äta extrem mat.
När jag sedan kom igång med träningen igen märkte jag att det faktiskt gick lika bra att träna och att resultaten var likvärdiga UTAN att jag behövde köpa proteinpulver för 2000kr i månaden. Jag mår mkt bättre numera dessutom. Så mina egna erfarenheter
säger ungefär som du skrev.
Maila gärna artiklen.

MVH Erik
 
Min träning, angående proteiner..

Jag vill först tacka för alla informativa och bra svar!!!

Min träning sträcker sig för tillfället till runt 3-4 dagar i veckan. Då minst tre av passen innehåller ”Budo/kamp-träning”. De flesta kampsporter, även inkluderat den stilen jag tränar, innehåller många expolisiva moment. Snabba sparkar, explosiva slag, kroppsrörelser och fotarbete som håller högt tempo. Själva träningen varar i drygt 2-2.5 Timme, ibland mer beroende på dagsformen.
Det jag hade fått berättat för mig var att protein behövdes för att öka musklernas ”explosivitet” , något som jag tyckte lät underligt..
Därför gick denna fråga ut på detta forum..

Utöver den kampkonst jag tränar så försöker jag även köra en hel del backträning och mjölksyreträning, det är dock mest inriktat mot min telemarksåkning.
Min målsättning med min fysiska träning inom ”Budo” är att bli så bra jag kan bli. Ett svävande mål kan tyckas men jag ser den potential jag har att bli en duktig utövare, det i sig är en stor individuell seger och ett bra mål..
 
_Erik_; sa:
Jag trodde det var tvärtom?! Det är ju kolhydraterna(speciellt dom med högt GI)som gör att det frigörs insulin för att sänka blodsockret. Hög insulinnivå=hög inlagring av fett.Insulin är kroppens mest anabola hormon och bidrar till hög inlagring av näring i muskelcellerna=snabbare återhämtning efter träning.

En, insulin leder väl inte till inlagring av fett?? Insulin leder väl till inlagring av glukogen? Och anledningen är ju att högt blodsocker (hyperglukemi?) är nästan lika illa som lågt (hypoglukemi?).
 
nermander; sa:
En, insulin leder väl inte till inlagring av fett?? Insulin leder väl till inlagring av glukogen? Och anledningen är ju att högt blodsocker (hyperglukemi?) är nästan lika illa som lågt (hypoglukemi?).

Jo faktiskt. Insulin medverkar helt riktigt till överföring av glukos till muskelcellerna, där den sedan lagras som glykogen, men insulin gör samma sak med glukos till fettcellerna och där lagras den istället som fett (triglycerider). Dessutom bildar levern fett (när dess glykogenlager är fullt) om blodsockernivån är för hög. Vid den produktionen krävs inget insulin.

/Kristian
 
Lite mer om protein

Hej!
Ja, det stämmer att överskottsglukos kommer att bli såväl fett som glykogen. Detsamma gäller naturligtvis för protein - dvs. det som kroppen inte behöver till just protein, kommer att ombildas till fett och även till glykogen om detta är en bristvara. Man kan i princip kalla en aminosyra (del i protein ju) för en bit kolhydrat med en kvävegrupp. Det är kvävegruppen som ställer till problem då man äter för mycket av protein. Kvävet måste då utsöndras med urinen, och detta kostar både vatten och är i stora mängder garanterat skadligt för njurarna. Personer med konstant hög aktivitet under dagen kan tänkas behöva ända upp till ca 1.8 g protein/kg kroppsvikt/dygn för att totalt kompensera för slitaget på kroppen. Allt över detta, kan man ganska säkert säga, kommer endast att påverka kroppen negativt ofta med njurskada som följd.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.