Något med protein

Lagring av protein

Det verkar vara ganska raktfram hur energin lagras i kroppen, dvs fett, kolhydrater, glykogen, glykos etc. Men vad gäller för proteinet? Vad har kroppen för reserver? Någon buffert måste det ju finnas och hur länge räcker den vid normala förhållanden? eller måste det finnas protein tillgångligt i tarmen för att kroppen inte ska börja bryta ner sitt eget?

Har även hört att vid långa uthållighetssporter är det bra att kombinera kolhydrater och protein (1/4) för att kolhydraterna ska tas upp bättre.
 
Protein bryts hela tiden ner i kroppen och måste alltså hela tiden ersättas. Det är alltså lite fel att prata om att det måste finnas tillgängligt för att kroppen inte skall bryta ner det.

Jag tror inte kroppen har några större förråd (protein transporteras ju inte som protein utan som aminosyror). De förråd som finns finns nog i blodet.

Det var nån för ett tag som som skrev vad kroppen gör vid svält, jag minns dock inte riktigt hela resonemanget (nu har jag hittat inlägget och rättar mig själv). Har dock för mig att det var enzymerna i tarmarna som kroppen bröt ner till energi först (matspjkälkningsenzymerna var det) och sen tror jag det var blodkroppar som den började bryta ner (och sist muskelmassa, eftersom den var svårast att bryta ner). (Det var fel, musklerna före blodet var det.) Och att denna nedbrytning (nedbrytningen av blodet!) leder till vätskeansamling i kroppen=>uppsvullen mage (tänk: svältande barn i Afrika).

[Ändrat av nermander 2002-12-11 kl 12:16]
 
Nu hittade jag det jag letade efter om protein:

Important Characteristics of Proteins

It's the amino acids in the protein we eat that are the true nutrients, not the protein itself.

There are about 20 different amino acids (20 different R gruops) that occur naturally in proteins.

Each protein has a specific arrangement of amino acids. So when we talk about a specific protein (i.e. human insulin) the sequence of amino acids in that protein will always be the same, regardless of what person't insulin we are referring to. We sometimes refer to this as the "Rule of Specificity." In other words, the arrangement of amino acids for each protein is specific for each species. Therefore, human insulin will always have the same exact amino acid structure within the human species but the structure or sequence of amino acids in chicken insulin may be different from human insulin.

Amino acids in a protien are not interchangeable. Your body cannot replace one amino acid for another. We refer to this as the "Rule of Non-replacement." It kind of relates back to the Rule of Specificity. In a very basic example, if your cells are trying to make some kind of skin protein which has the amino acid sequence A-B-C-C-D-A-F-G... and for some reason your cells don't have any amino acids "G", your cells cannot take amino acid "H" and put it in G's place. If there is no amino acid "G" available in the cells, that skin protein will not be synthesized.

The type of body protein is not influenced by the type of protein eaten. This is because proteins eaten are digested to amino acids. For example, if your major dietary source of protein is fish, you won't turn into a fish! However, the amount of protein eaten influences the amount of protein in the body). If you don't eat enough protein (regardless of the type of protein eaten) your cells won't be able to make proteins because there won't be any amino acids to make them with!

Most proteins contain all of these 20 amino acids (corn zein is an exception with only different 19 amino acids in it).

There is essentially no tissue storage of surplus protein (maybe a little in the circulation for a couple of hours after eating).

Some amino acids are essential (they are true nutrients). Remember, a true nutrient is one that cannot be synthesized in enough quantity by the body to meet our needs and therefore it MUST be supplied in the diet.


Notera näst sista punkten: Kroppen har inga proteindepåer så det är livsviktigt att varje dag (varje mål?) få i sig tillräckligt med protein.

Sen hjälper det inte att äta en massa extra protein eftersom kroppen inte kan tillgodogöra sig mer än 50-70 g protein per dag (om jag fattat rätt). 30 g per måltid vill jag minnas att jag sett nån siffra på.

Sen kan det ju vara intressant att veta att det går åt energi för att kroppen skall kunna ta upp protein, det är alltså en energikrävande process.
 
bash; sa:
Min fundering är kring protein..

Som idrottare inom en Japansk budostil går det åt en hel del protein, något som de flesta av mina kamrater trycker i sig via gainers, och Twinlab produkter.
Jag undrar om det finns något annat "sätt" där jag kan få i mig proteiner utan att dricka gainers..
Banan är ju en klassiker men är det tillräckligt?

När jag åker telemark eller vandra är ju "jägarsnus" en klassiker som funkar..

Olika gainers innehåller olika blandningar protein/kolhydrater. De flesta, iaf gymknuttar äter gainers med mycket protein tills det dammar ur munnen på dem. Men du yrar ;) om bananer och jägarsnus så det kanske är snabba kolhydrater du vill åt...
Bra proteinkällor är magert rött kött, kyckling, kalkon,ägg (äggvitan är nästan rent protein), fisk och mjölkprodukter. Soja(tex bönor) är en fettfritt vegetabiliskt källa. 1g protein per kilo kroppsvikt och dag har jag hört som rekommendation-men vad vet jag?!

/Ola
 
En liten sammanfattning..?

För att förtydliga lite Peters inlägg och sammanfatta lite.. kroppen behöver 20 aminosyror för att bygga proteiner, som är kroppens biokemiskt aktiva molekyler. 10 av dessa aminosyror är sk essentiella. De måste tillföras i kosten. De övriga 10 kan kroppen syntetisera själv.
De proteiner man får i sig med födan bryts ned till aminosyror som kroppen sedan använder för att bygga nya proteiner. Överskottet av aminosyrorna kan inte upplagras utan bryts ned - aminogruppen (med kväve) plockas bort medan resterande kolskelett assimileras i kolhydrat- eller fettmetabolismen.
Aminogruppen bryts ned och bildar urea, en energikrävande process. (Proteinmetabolismen kräver därför mer energi än kolhydratmetabolismen, vilket är anledningen till att bantningskurer brukar ha en hög andel energi från protein.) Urea utsöndras som ammoniumjoner med urinen och motsvarar ca 10% av den dagliga omsättningen av aminosyror och det är denna mängd som kroppen måste få i sig igen, alltså dagsbehovet. Kroppen har alltså ett effektivt sätt att återutnyttja aminosyror.
Det som reglerar aminosyremetabolismen är hormoner, och det är här anabola steroider (och vissa tillväxtfaktorer) kommer in i bilden. De stimulerar nämligen inkorporering av aminosyror i muskelprotein. Även insulin är ett anabolt hormon men verkar snarare genom att förhindra nedbrytning av protein. Katabola hormon är tex glukagon och kortison som ökar nedbrytning av muskelprotein.
Kroppen har alltså en maximal nivå för utnyttjande av dietära proteiner och mer protein innebär inte i sig mer muskler. Överskottet omvandlas till glykogen eller fett samt utsöndras via njurarna (urea). Det minsta dagliga intaget av protein ligger på ca 30 gram men de flesta rekommendationer ligger på ca 60-75 gram eller ca 1g/kg kroppsvikt. Långvariga ansträgningar med ökat slitage kan kräva högre intag. Vid normal eller medelhård träning ser jag dock ingen anledning till att köpa dyra proteinpreparat.

Enkelt sett tror jag det ligger till på detta sättet..

MVH
David
 
Protientillskott - Äckligt?!

Min bror jobbade på slakteri. Där hade de en tunna där de slängde alla gamla grisöron, klövar, skinnslamsor och allt annat som inte gick att sälja till konsumenter. Sedan var det någon som gjorde proteintillskottabletter av sörjan.

Vanlig mat verkar ju som en smakligare lösning på "proteinproblemet"...
 
haha

Vaddå en som jobbade på slakteriet?
Det låter som om de råvarorna innehåller
mest fett och väldigt lite protein.
Men många proteinpulver smakar äckligt..!!!
Speciellt dom med soja
 
Vassle...

De flesta proteintillskott som finns ute i handeln nu är baserade på vassle (s.k. 'Whey'-tillskott), eftersom det proteinet har ett väldigt högt biologiskt värde (115 i index, där ägg har index-värdet 100 och soja 80). Har en polare som jobbade på Milko-mejeriet, å han sa att de exporterar massvis med vassle till tyskland, där Twinlab gör om det till tillskott...
Anledningen till att man använder sojatillskott, är för att det är fullvärdigt - d.v.s. det innehåller alla de nödvändiga aminosyrorna - alltså behöver man inte komplettera med mat (jmfrt med om man käkar 'vassle'), för att få ett allsidigt tillskott...

Att någon skulle göra proteintillskott av slakterirester låter föga troligt... snarare kattmatt eller något sådant. Fast kissarna behöver ju sisådär 10ggr med protein än människor, jämfört med kroppsvikten.

Danne - dubbel kattägare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.