Någon som vandrat från Ritsem till Kvikkjokk

Hejsan alla glada!

Vad tror ni om att gå från Kvikkjokk till Ritsem? Är det någon som vandrat den sträckan förut och kan komma med några tankar.
Vi är några stycken som funderar på den sträckan i sommar. Några av oss är scoutledare och vana med vandring i fjäll och stökigare terräng. Vi är allesammans ganska vältränade, men gör inte dumdristiga saker för det.
Hur lång tid kan det ta, kan man räkna på 3km/tim? Finns det hinder som vi bör tänka på och vad ska vi särskilt se efter?
Är vi dumma om vi tänker oss den sträckan på ca 9 dagar.

Kram
Tomas
 

avslutad210712

Gäst
Googla på Padjelantaleden så finns det massor av upplysning att få. Den vägen bör dock inte vara några problem att gå på 9-10 dagar. Fast Ni tänkte kanske gå genom Sarek? Lättare att få svar ifall man är lite mer specifik i vilken väg man tänker gå.

3 km/tim kan jag utan problem gå på många ställen men inte på alla så den frågan är lite svår att svara ja eller nej på. Och inte klarar jag av att gå 3 km/tim i hur många timmar som helst så vilken fart man klarar av beror lika mycket på hur länge man skall gå med farten som på underlag och liknande.
 
Padjelandaleden är ganska enkel och 3km/h håller man som sagt utan problem.
Passa på att köpa rökt fisk och glödkaka (ta med ett paket Bregott), missa inte heller bastun i Staloluokta.

Ska ni tälta kan jag rekommendera att ni planerar att tälta en natt ungefär halvvägs mellan Arasluokta och Staloluokta (om det är bra väder) med utsikt över Sveriges vackraste sjö.

/Ulf
 
Japp men det var länge sedan. Rijtsem > Änonjálmme > Sjnjuvtjudisjávrásj > vadade Sjnjuvtjudisjåhkå (svårt vad) Ruohtesvágge > Skarja > Álgavágge > bron över Miellädno (finns inte med på all kartor men är repad 2005 enligt länstyrelsen) > Tjågnårisskajdde > Njoatsosvagge > upp vid Vássjatjåhkkå och in i Låptåvagge > Tjuoldvagge > Vallevagge > Prinskullen och Kvikjokk.

Jag föreslår ni går hela Njoatsosvagge till Boarek och därifrån till Kvikjokk.

Alternativt från Tjågnårisskajdde till Darreluopal (Tarraluopalstugorna) och ansluter er till padjelantaleden.

Jag gick på åtta dagar men jag var ensam, ung och stark. Räkna med elva dagar för att vara säkra.

Kommer ni tll Darreluopal kan ni meddela stugvärden att ni vill flyga så landar koptern vid dasset, om linjen är i gång. Kostar lite extra men vad gör det om man har brottom hem.
 
Har gått sträckan omvänt; Kvikkjokk - Pårek - Kaskasvagge - Skarja - västra sidan av Rapadalen till Skarja - Ruotesvagge - Ritsem. Jag tror det tog 8-9 vandringsdagar, men jag är en lat vandrare, som vill ha många 'slappardagar' att fylla ut med. Största utmaningen på den sträckan var vaden över glaciärjokkarna från Tielma/Ålkatj och vandringen ner genom Kaskasvagge. Nån annan får fylla på med hur det är att gå uppför Kaskasvagge..?

/Per
 
Tack för alla svar. Padjelantaleden hade vi faktiskt inte tänkt på, men det var en kul idé. Helt sant att jag borde ha sagt vilken väg vi tänkte gå. Tanken var väl att gå via Rapadalen och runda Akka. En dröm vore väl att gå upp på Akka, men jag är medveten om att Akka inte är något enkelt berg, så det kanske vi hoppar. Jag har ingen karta här, så mer precist än så kan jag inte säga. Behöver inte heller vara, då jag är öppen för förslag.

Kram på er
 
blomberg; sa:
Padjelantaleden hade vi faktiskt inte tänkt på, men det var en kul idé.
I somras var vårt vandrargäng överens om att i a f de första tre dagarna av Padjelantaleden (norrifrån) inte alls var någon kul idé. Kort sagt en rätt trist sträcka. Alternativa vägar rekommenderas.
 
Utemagasinet

Senaste numret som kom i min brevlåda i går har en skildring av just den rutten. Det gänget gick en del på glaciärer. Läsvärd artikel.

Thure
 
pery; sa:
Sen vet jag inte om jag håller med om att de norra delarna av Padjelantaleden är tråkig. Om något är tråkigt så är det väl de södra partierna i skogen i Tarradalen. Vaisaluokta - Kutjaure är enligt min uppfattning bättre än Akkastugorna - Kisuris
Kan mycket väl tänkas, just därför vek vi av från leden vid Tuottarstugorna in i Sarek via Njåtjosvagge istället för att fortsätta söderut ned i skogslandet. Från Njåtjos vidare till Pårtemassivet och sedan Kvikkis. En mycket rekommendabel tur, men man måste ha flyt (haha, svart humor) med vaden i centrala Njåtjosvagge, annars kan man bli kvar. Kan troligen vara riktigt svåra och t o m omöjliga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chilkoot Någon här som vandrat mellan Ritsem och Katterjåkk? Fjällvandring 15
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
Taliaferro Någon som vandrat på Senja eller i Lyngsalpene? Fjällvandring 13
Nån Någon som vandrat Basstavagge i år? Fjällvandring 0
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
Ringblom Någon som vandrat Abiskojaure-Stuor Kärpel Fjällvandring 7
leniz Någon som vandrat i fjällen kring Klimpfjäll? Fjällvandring 5
Kalle E Någon som vandrat i Alaska? Fjällvandring 0
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
HellenS Någon som gått nya Lapplandsleden? Fjällvandring 9
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Cuba Cola Någon som använder UL säckar som packpåse? Fjällvandring 5
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
JTTTOTW Någon i Kvickjokk som säljer Myggmedel? Fjällvandring 2
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Lasse Åbom Någon på LMV behagar skämta? Fjällvandring 13
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
pandaexplorer Vandringtips för någon med höjdskräck (Geiranger, Romsdal, SunnmorsAlpane) Fjällvandring 0
matjord Någon att vandra med Fjällvandring 4
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
afonga Tips på fjordvandring i Norge, någon? Fjällvandring 3
Isgren Kebnekaise på fre 28/7 någon som kör mot nikkaluokta Fjällvandring 3
Morgan Någon som känner igen sig? Fjällvandring 4
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
TruckerLeffe någon som vill vandra med mig v30? Fjällvandring 1
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
majkiiz Kebnekaise, någon? Fjällvandring 0
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3
CFGustavsson Kungsleden i Augusti, någon? Fjällvandring 9
CafT Glada amatörer vill ut, hjälp någon? Fjällvandring 9
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.