Någon som vandrat på Senja eller i Lyngsalpene?

Hej

Jag och en kompis planerar en tur i Norge på 4-5 dagar i på ön Senja eller Lyngsalpene i mitten av juli i sommar. Har nu tittat igenom internet i ett par dagar men hittar inte så mycket information om turer man kan gå som är några dagar långa.

Senja kan vara intressant för att det är så nära havet och Lyngsalpene verkar vara riktigt spännande för att topparna där är lite högre än de på Senja. Det jag oroar mig för är att det kan vara svårt att hitta bra sammanhängande leder i områdena då det finns byar och bilvägar på båda platserna.

Nån med erfarenhet eller rekommendationer?
 
Lyngsalpene tror jag definitivt kan vara mer spännande på grund av de högre topparna. Finns en bra virituell topografisk karta över i stort sätt hela norge här: http://www.inatur.no/ (Karta längs ner till höger). Bra tips även för er som inte funderar på att vandra i området. Problemet är att det saknas historier online om personer som vandrat flera dagar i just Lyngsalpene. Detta kan tyda på att området inte lämpar sig för det.

Har redan kollat in hemsidan om Senja och många fler. Finns inte mycket information om turer på över en dag där. Hittat lite information på visitnorway.no där de rekommenderar en vandring tvärs över Senja som ligger på 70 km.
 
Ja, det du vill gøra ær att vandra på stællen med vældigt alpin karaktær med vassa tinnar och torn. Har ingen lokal kænnedom men nær jag var på Senja och i Lyngsalperna kænde jag att fotvandring skulle vara svårt, kanske omøjligt utan en vældig massa rekognosering. Har en kollega från Senja men han ær tyværr inte på jobbet just nu.
 
Skulle vara riktigt grymt att höra vad din kollega har att säga om området! Tror du att han/hon har möjlighet att maila mig (thomas.taliaferro@gmail.com), eller att du skulle kunna skriva ner ett par rader kring vad han/hon tror om vandring i området.
 
Lyngen

Jag och ett gäng gick en knapp vecka i Lyngen i somras. Åk dit. Det är varierande terräng, branta toppar, glaciärer nära havsnivå, fantastiska vyer och i princip helt folktomt. Fyra-fem dagar räcker hyfsat men har ni möjlighet så förläng lite. Kanske ta en vilopaus i en mysig hytte efter halva tiden?

Såhär gick vi: http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=739547
 
Mina tankar

Det är några bra inlägg här, men känns som jag bör komma med min input också.

Jag har bott i Tromsø i 9 år nu och har varit en del både i Lyngen och på Senja. Och det jag har kommit fram till är att om jag vill ha flerdagarsvandring bortom civilisationen, i svensk Kungsledenstil, så är det närmaste efter mina krav inre Troms (Divialen och runt där) och områdena nära svenska gränsen som gäller. Eller bara dra till norra Sverige helt enkelt.

Men, både Lyngen och Senja är fantastiskt fina områden, om än av lite olika karaktär.

Lyngen:
Om ni gillar "alpin stil", lättpackning, glaciärutrustning osv och inte bryr er så mycket om ni får se vägar/hus och komma ned till "civilisationen" emellanåt så är ju Lyngen ett bra alternativ. (Turförslaget i ett tidigare inlägg tycker jag för övrigt ser bra ut)

Senja:
Om ni vill ha mer traditionell flerdagars fjällvandring, kanskje med fiskspö?, ägnar sig nog Senja bättre. Gå genom Ånderdalens Nasjonalpark till exempel.

Men, om ni är bilburna, gillar toppturer och vill få med er det bästa av områdena? Då skulle inte jag ha fokuserat på flera dagars sammanhängande tur, utan hellre försökt acceptera synen av vägar och hus och gjort det till en kombinerad topptur/tältningstur på "Yttersia" (utsidan, alltså på västra kusten) av Senja (som är otroligt vacker), eller i norra delen av Lyngen. Sova vid havet, gå toppturer på dagarna, eller kombinera med en övernattning lite längre in i fjället.

Annars kan jag rekommendera kartan på denna site:

http://www.godtur.no

Där finns alla Turkart i skala 1:50000. Otroligt praktisk.
 
Tack för alla riktigt bra tips. Uppskattas verkligen! Tror att det blir Lyngsalpene i sommar.

Nästa steg blir att försöka ta sig dit. Att visa respekt vår vår planet och naturen är viktigt för mig och på grund av det vill jag absolut inte flyga. Jag såg att tåg ska gå från Stockholm till Narvik och att man därifrån kan ta bussar till Tromsö. Detta borde betyda att bussar även går till Lyngsalpene.

Hur tar man sig från Stockholm till Lyngsalpene på bästa sätt utan flyg?
 
Bussar

Tror dom håller på å byter bussbolag häruppe, i alla fall i Tromsø, så det blir lite sketchy att rekommendera en specifik operatör.. Men när det gäller allt av kommunal trafik, bussar, färjor osv så skal "Ruteopplysingen 177" ha aktuella turtabeller. Kan också bara ringa 177 när som helst för att få hjälp där (men kanske inte från svenskt abb när jag tänker efter..)

http://www.177nordland.no/

Sök efter antingen

Narvik Rutebilstasjon (där omkring stannar tåget)

eller

Narvik Amfi (köpcenter, några minuters promenad, lätt att hitta)

till

Lyngseidet

Nån buss från Narvik har i alla fall tidigare korresponderat med tåget. Men om ni inte får studentpriser och/eller kan beställa biljetter tidigt så kan det faktiskt bli dyrare med tåg + buss än att flyga. Bussarna är dyra.. Nåt att tänka på det också kanske?

Lycka till!

N
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chilkoot Någon här som vandrat mellan Ritsem och Katterjåkk? Fjällvandring 15
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
Nån Någon som vandrat Basstavagge i år? Fjällvandring 0
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
Ringblom Någon som vandrat Abiskojaure-Stuor Kärpel Fjällvandring 7
blomberg Någon som vandrat från Ritsem till Kvikkjokk Fjällvandring 12
leniz Någon som vandrat i fjällen kring Klimpfjäll? Fjällvandring 5
Kalle E Någon som vandrat i Alaska? Fjällvandring 0
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
HellenS Någon som gått nya Lapplandsleden? Fjällvandring 9
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Cuba Cola Någon som använder UL säckar som packpåse? Fjällvandring 5
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
JTTTOTW Någon i Kvickjokk som säljer Myggmedel? Fjällvandring 2
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Lasse Åbom Någon på LMV behagar skämta? Fjällvandring 13
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
pandaexplorer Vandringtips för någon med höjdskräck (Geiranger, Romsdal, SunnmorsAlpane) Fjällvandring 0
matjord Någon att vandra med Fjällvandring 4
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
afonga Tips på fjordvandring i Norge, någon? Fjällvandring 3
Isgren Kebnekaise på fre 28/7 någon som kör mot nikkaluokta Fjällvandring 3
Morgan Någon som känner igen sig? Fjällvandring 4
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
TruckerLeffe någon som vill vandra med mig v30? Fjällvandring 1
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
majkiiz Kebnekaise, någon? Fjällvandring 0
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3
CFGustavsson Kungsleden i Augusti, någon? Fjällvandring 9
CafT Glada amatörer vill ut, hjälp någon? Fjällvandring 9
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.