Glada amatörer vill ut, hjälp någon?

Hej,
Vi är ett sällskap på 4 personer med liten erfarenhet av fjällvandring. Har bara varit ute en gång så där.

Vi skulle vilja hitta en lagom lång tur här i Sverige (4-5 dagar ungefär) i något vackert (fjäll?)område.
Var hittar man information? Hur går man till väga? Vi har googlat massor, men hittar mäst turer med gudie...

Vi vill bo i tält och har tänkt genomföra den här turen i oktober.

Tack på förhand!
 
Ett förslag till er som nybörjare är att gå mellan stugor, hur ställer ni er till det, är det helt uteslutet?

Använd sökfunktionen här på Utsidan, här finns massor om nybörjarturer.
 
Fjäll och Oktober betyder snö och kallt.
Ni fâr börja söderifrân och se vad som erbjuds.
Förra hösten var jag en sväng i Grövelsjöfjällen i slutet av Oktober och vi hade rejält med snö och nâgra minusgrader.
Fulufjäll kan kanske vara hyfsat fram till mitten av Oktober, men det finns ju gott om stugor med kaminer där ifall det blir otrevligt för er med tält.
Jämtland och Härjedalen har redan nu fâtt första flingorna.

Kolla öppettiderna pâ fjällstationerna i Jämtland och ta en tur mellan dessa, visserligen inget tältande men en fin upplevelse ändâ.
Sök här pâ Utsidan efter "jämtlandstriangeln" t ex.
 
Ett förslag till er som nybörjare är att gå mellan stugor, hur ställer ni er till det, är det helt uteslutet?

Använd sökfunktionen här på Utsidan, här finns massor om nybörjarturer.

Tack för alla svar :D
Vi vill gärna bo i tält, så det är ganska uteslutet med stugor... Vi ska så klart skaffa utrustning som klarar kyla!
 
Har du någon länk? :)

Du hittar sökfunktion längre upp på sidan. Använd tex ctrl-F och sök sen efter sök så kommer du att hitta den.

Om det är svårt att hitta via sökfunktionen gå in i forumdelan Vandring/Fjällvandring och läsa rubrikerna. De borde finnas drösvis med trådar m likande rubriker som eran.

Kanske är ni beroende av restid osv när ni väljer ställe att vandra på. Åker ni bil eller kollektivt borde vägas in i beslute för vilken plats ni startar o slutar på.

Bestäm er ine exakt för hur ni ska gå. Chansa på nåt som folk rekommenderar i grova drag och skaffa sedan karta. Det kommer att bli mkt enklare att detaljplanera med den framför sig. Räkna med att ni går ca 1-1.5 mil / dag om ni inte jäktar på (andra har säkert andra uppfattningar om längden). Stugorn ligger oftast utplacerat ganska lagom avstånd.

Glöm inte att det blir mörkt tidigt den här tiden på dygnet och det är jobbigare att gå i snö än på barmark.
 
Ja sovsäck för sådär -8 bör väl va motiverat iaf.. Det är knappast ett problem att få tag i dricksvatten pga kylan men därimot kommer det vara lätt att blöta ner sig.. särskillt när det blåser. Svårt att torka saker som är blöta när det är lite halvkallt sådär också..
Och blåser det behöver man ett vettigt tält också, sommaren är en sak, hösten en annan..
Sen får man förbereda sig på att vandra när det är blött..

Det är fint i Jämtlandsfjällen och där finns ju stugor med jämna mellanrum, man behöver inte gå långt från stuga eller led för att slippa sällskap eller förbipasserande. :) Lätt att ta sig dit söderifrån också..

Det bör väl gå att använda gaskök, särskillt om det har slang, för kallt är det ju mest på natten, och det finns ju lösningar på kall gasflaska.. :)

Edit: Och ska ni ut i oktober så sikta på att komma ut tidigt i oktober, dagarna blir snabbt kortare och klimatet allt kallare.

Jag menar inte att måla fan på väggen, men riskerna (för en misslyckad tur) finns ju där och det måste man planera för, sen hoppas på solsken :)
Men ni slipper ju myggen iaf, och med lite tur finns det kvar höstfärger på träden :)

Edit2: På temperatur.nu kan man få en fingervisning om hur kallt det är och har varit..
Enafors är nära Åre och är den tågstation man kliver av på om man ska till storulvåns fjällstation.. Och det blir ju lite kallare än så uppe på fjället..

Såhär såg det ut under september och okbober i enafors förra året.. Vi har v 39 nu.
 

Bilagor

  • Capture.jpg
    Capture.jpg
    36 KB · Visningar: 715
Senast ändrad:
Jag vill inte verka för negativ men... Fjällstationerna i jämtlandstriangeln har stängt för säsongen redan nu och Grövelsjön stänger i helgen. Det kan vara en bra indikation på att vandringsäsongen är slut, i alla fall för nybörjare, även om ni inte planerat för att nyttja stugor eller stationer. Temperaturgrafen som visas ovan ger ju också en ganska tydlig brytpunkt ungefär nu.

Så mitt tips är att satsa på en trevlig låglandsled nu i oktober och börja planera för en fjällexpedition 2011 istället!

//Ala
 
Sedan kan man ju vandra 2-dagarsturer i närområdet några gånger för att testa utrustningen. Vandringsleder finns det gott om men det är inte fullt så roligt när man är hungrig och kall och inte vet hur man gör upp eld. Även erfarna vandrare testar utrustning på kortare sträckor. 15-35 kilometer kan bli en bra tvådagarstur beroende på när på dygnet man startar och om man inte avser att gå i mörker (ingen höjdare som nybörjare).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lina A Forsta fjallvandringen (Vindelfjallen), hjalp tips och glada tillrop efterlyses! Fjällvandring 4
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.