Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.)

Det är förvånansvärt lättvandrat däruppe, med mestadels klappersten och grus som underlag.
[...]
Nerförsbacken på norrsidan av massivet är väl det som jag tycker känns mest osäkert. Jag tror att det går att hitta vägar ner som inte kräver klättring, men det är kanske inte helt enkelt när man kommer uppfrån.
[...]

Jättetack för all denna matnyttiga info! Min tanke är att gå över glaciärtungorna för att passera Oalgasjjågåsj och Jågåsjgaskajågåsj, men att i övrigt "hålla österut" så mycket jag behöver för att undvika glaciärerna, då jag inte har glaciärvana och vandrar ensam.

Vad gäller nedgången på norrsidan så har det ställt till huvudbry för mig också, då jag å ena inte ser någon uppenbart lätt väg ned där; kanske är det helt enkelt för brant där jag markerat. Min tanke var här att se hur det ser ut när jag kommer dit, och sedan, om det är för brant, vandra västerut mellan 1200 och 1300-nivån tills det blir lite mindre brant. Men det ser å andra sidan ut att i värsta fall kunna bli en ganska lånt tur västerut på skrå - ja kanske ända tills renstängslet, där det ju onekligen verkar flackare - innan jag kommer ner i dalen och kan gå mot Skarja. Möjligen är det kanske ett säkrare val att vika upp till Jågåsjgaskatjåhkkå, njuta av utsikten både över Rapaselet och nordöstra Oalgásj, och sedan ta sig ner i dalen (enligt typ sträcka 36 i Neregårdsutklippet ovan). Då blir det ju tyvärr en hel del videsnår till Skarja ändå, men det kanske är att föredra om alternativet är att jag ofrivilligt rullar nedför norrberget. Eller har du något förslag på nedgång närmare Skarja?
 
Här kommer ett ganska dåligt foto längs ravinen direkt nedanför Skárjá där det också går att se lite av andra dalsidan där du har ritat din nerfart. Det ser väldigt brant ut, ja, men kanske inte helt omöjligt. Om det inte går att få överblick uppifrån så är risken uppenbar att det kan ta stopp vid något stup och det enda valet blir att vända uppåt igen.. Torr väderlek är givetvis ett måste...
Picture 094.jpg
 
Här kommer ett ganska dåligt foto längs ravinen direkt nedanför Skárjá där det också går att se lite av andra dalsidan där du har ritat din nerfart. Det ser väldigt brant ut, ja, men kanske inte helt omöjligt. Om det inte går att få överblick uppifrån så är risken uppenbar att det kan ta stopp vid något stup och det enda valet blir att vända uppåt igen.. Torr väderlek är givetvis ett måste...Visa bilaga 32916
Hmm, ja det ser onekligen potentiellt vådligt ut...
 
Jag såg smux bild av Guohperjåhkå nere vid Skarja. Den påminde mig om en bild jag tog för många år sedan. Vi kom från Sarektjåhkkå, vadade Guohperjåhkå och tältade vid Álggavágges mynning. Vädret var fantastiskt och Guohperjåhkå såg ut som på smux bild, men mitt i natten kom ovädret. Så här såg det ut på morgonen

Visa bilaga Guohperjåhkå.jpg
 
Kul diskussion, ingen erfarenhet av området, men baserat på kartan och Smux sista foto så kanske detta funkar ??
.
Visa bilaga 32935

Ser ut som ett bra förslag! När jag drog (fantiserade) ihop min första sträckning så ville jag helst undvika en alltför ’central’ vandring då jag är osäker på glaciärernas faktiska sträckning och ogärna vill stega för mycket på dem utan särskild utrustning. Men är vägen mellan glaciärerna fri så ser det ju mycket bra ut. Visar sig vägen längs jokken som du markerat för brant så kan jag ju alltid hålla väster till renstängslet: det känns ju mindre som en jätteomväg i detta alternativ. Och så kan jag ju passa på att hoppa upp på 1658 också — jag älskar toppar!
 
Du skriver: ”Möjligen är det kanske ett säkrare val att vika upp till Jågåsjgaskatjåhkkå, njuta av utsikten både över Rapaselet och nordöstra Oalgásj, och sedan ta sig ner i dalen (enligt typ sträcka 36 i Neregårdsutklippet ovan). Då blir det ju tyvärr en hel del videsnår till Skarja ändå, men det kanske är att föredra om alternativet är att jag ofrivilligt rullar nedför norrberget.” Och paerl skriver ”Jågåsjgaskajågåsj har jag aldrig följt så långt uppströms, så jag vet inte hur det ser ut där den kommer ut ur glaciären. Den kan säkert vara svårvadad ibland och det ser ut som om det är rätt branta dalsidor också, så man kanske måste upp lite på glaciären.”.

Västra övre Rapadalen tycker jag är ett fantastiskt område nere i dalen. Själv har jag bara gått halva nedre delen några gånger och där var det inga problem med videt. Nedgången via Jågåsjgaskajågåsj ser dock lite knepig ut. Här får du två bilder nerifrån dalen som kanske kan vara till lite hjälp.

Från östra sidan:

JågåsjgaskajågåsjFrånÖstraSidan .jpg


Från västra sidan där det går att skymta Jågåsjgaskajiegŋa:

JågåsjgaskajågåsjFrånVästraSidan .jpg


Björn
 
Senast ändrad:
...
Västra övre Rapadalen tycker jag är ett fantastiskt område nere i dalen. Själv har jag bara gått halva nedre delen några gånger och där var det inga problem med videt. Nedgången via Jågåsjgaskajågåsj ser dock lite knepig ut. Här får du två bilder nerifrån dalen som kanske kan vara till lite hjälp.
...

Tack för bilderna, ser ju helt klart ut som ett vad som ibland kan vara rätt bökigt. Min plan, om jag alls tar mig ner i Rapadalen, är att passera både denna jokk samt nästa (Oalgasj-) via glaciärtungan för att sedan ta mig ned längs den senare in i dalen.

Jag förstod inte riktigt det du sa om västra övre Rapadalen: vilken del hade du gått, mer exakt? Jag frågar eftersom jag som sagt tycker det verkar rejält snårigt (videsnår är typ det underlag jag tycker värst om i hela Sarek, ge mig hala stenar och skrågång any time).
 
Förr i tiden fanns en roddled över Rapaälven vid Sjiemágiedde. Därifrån gick jag söderut. Växtligheten där är öppen med björkskog, den liknar Södra Rapadalen. Hade jag planerat en tur idag skulle detta område vara mitt första val och jag skulle ha stannat där flera dagar. Jag har beskrivit lite av detta här - https://www.utsidan.se/blogs/bees/sarek-1975-en-livsvandring.htm. Du får en bild av hur det såg ut (i unga år). Men jag vet ju inte hur det ser ut norrut. Det borde finnas personer här på utsidan som vet mer, men min tanke är att det borde kunna gå att hitta bra vägar nära älven fram till Skarja. Vadet över Jågåsjgaskajågåsj nära älven tror jag är överkomligt. Du ser på mina bilder att den grenar sig lite högre upp. Då pratar jag inte om vadning uppe vid glaciärerna utan att du tar dig ner tidigare.
56.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
HellenS Någon som gått nya Lapplandsleden? Fjällvandring 9
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Cuba Cola Någon som använder UL säckar som packpåse? Fjällvandring 5
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
JTTTOTW Någon i Kvickjokk som säljer Myggmedel? Fjällvandring 2
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Lasse Åbom Någon på LMV behagar skämta? Fjällvandring 13
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
pandaexplorer Vandringtips för någon med höjdskräck (Geiranger, Romsdal, SunnmorsAlpane) Fjällvandring 0
matjord Någon att vandra med Fjällvandring 4
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
afonga Tips på fjordvandring i Norge, någon? Fjällvandring 3
Isgren Kebnekaise på fre 28/7 någon som kör mot nikkaluokta Fjällvandring 3
Morgan Någon som känner igen sig? Fjällvandring 4
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
TruckerLeffe någon som vill vandra med mig v30? Fjällvandring 1
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
Chilkoot Någon här som vandrat mellan Ritsem och Katterjåkk? Fjällvandring 15
majkiiz Kebnekaise, någon? Fjällvandring 0
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3
CFGustavsson Kungsleden i Augusti, någon? Fjällvandring 9
Taliaferro Någon som vandrat på Senja eller i Lyngsalpene? Fjällvandring 13
CafT Glada amatörer vill ut, hjälp någon? Fjällvandring 9
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
mcar Någon som vill vandra i Kirunafjällen Fjällvandring 2
Gustav Cronhamn Någon som varit på Rysy i Polen? Fjällvandring 2
chnaon Storulvån-Helags mm Någon mer nu i veckan som kommer? Fjällvandring 2
Nån Någon som vandrat Basstavagge i år? Fjällvandring 0
Wilde Sau Någon som bestigit Saitaris eller Pierikpakte? Fjällvandring 0
Angy Någon som vill fjällvandring i sommar? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.