Någon som provat Osprey?

Tjena!

Jag är på väg att köpa en ny stor ryggsäck (90+). Det jag är ute efter är en ryggsäck som har en dagturssäck inbyggd/med sig. Del slutliga valet har hamnat mellan en Bergans Alpenist II eller en Osprey Cresent 90 ( http://www.ospreypacks.com/crescent90.html ) vilket har ett liknande bärsystem som Arcteryx. Det som talar för Osprey är att den har en betydligt bättre dagturssäck om man byter ut den medföljande Solo till en Daylite som har fästen för skidor m.m. Någon som provat på att bära 25+ i en Osprey-säck? Hur är deras bärsystem? Eller är det någon annan som har generella erfarenheter av Osprey?

Tacksam för svar

M.v.h. Robert

superduper

jag har en osprey eclipse 32 som jag är väldigt nöjd med. osprey är en av få tillverkare som provar okonventionella konstruktioner på sin ryggsäckar. deras lösningar fungerar mycket bra tycker jag. det är konstigt vad ryggsäckstillverkare är konservativa, dom ser i pricip lika dana ut som för 100 år sedan. inte alla men dom flesta. mer annorlunda design åt folket!!
för övrigt en mycket skön och praktiskt ryggsäck, med öppning längs hela framsidan. köp!!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Osprey Crescent 110

rojo; sa:
Tjena!

Jag är på väg att köpa en ny stor ryggsäck (90+). Det jag är ute efter är en ryggsäck som har en dagturssäck inbyggd/med sig. Del slutliga valet har hamnat mellan en Bergans Alpenist II eller en Osprey Cresent 90 ( http://www.ospreypacks.com/crescent90.html ) vilket har ett liknande bärsystem som Arcteryx. Det som talar för Osprey är att den har en betydligt bättre dagturssäck om man byter ut den medföljande Solo till en Daylite som har fästen för skidor m.m. Någon som provat på att bära 25+ i en Osprey-säck? Hur är deras bärsystem? Eller är det någon annan som har generella erfarenheter av Osprey?

Tacksam för svar

M.v.h. Robert

Hej Robert!

Jag har en Osprey Crescent 110 inköpt för ett par månader sen. I dagsläget så har jag inte hunnit med någon flerdagars tur, men jag har burit 25+ med säcken. Mina erfarenheter av bärsystemet hitills är endast positiva. Lätt att justera under gång, och avbärarbältet är helt enelt det skönaste jag någonsin använt. Det enda som jag känner att säcken saknar är fästringar i avbärarbältet för pulkan eller sommartid snöret att fästa draglinan till hundarna ;-) Men å andra sidan så är det nog kanske bara Norrönas Para Ranger som har dom.

Som alltid med ryggsäckar så blir ju omdömena väldigt subjektiva, bara för att säcken passar min anatomi så är det inte säkert att den passar alla andra. Har du provat Crescent 90'an med lite last och den kändes bra så kan jag defenetivt rekomendera den. Att det dessutom finns två andra dagsturssäckar som kan fästas i huvudsäcken är ett klart plus.

För att avsluta lite försiktigare så har jag ju som sagt inte varit ute dagar i sträck med säcken, men dom två-tre mila vandringarna man gjort runt husknuten ger nog en ganska god bild av vad säcken går för. Har du några mer specifika frågor om 90'an så kan jag nog svara på dom, 110 och 90 är så när som på volymen nästintill identiska.

Mvh Jesper

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips