Någon som provat Osprey?

Tjena!

Jag är på väg att köpa en ny stor ryggsäck (90+). Det jag är ute efter är en ryggsäck som har en dagturssäck inbyggd/med sig. Del slutliga valet har hamnat mellan en Bergans Alpenist II eller en Osprey Cresent 90 ( http://www.ospreypacks.com/crescent90.html ) vilket har ett liknande bärsystem som Arcteryx. Det som talar för Osprey är att den har en betydligt bättre dagturssäck om man byter ut den medföljande Solo till en Daylite som har fästen för skidor m.m. Någon som provat på att bära 25+ i en Osprey-säck? Hur är deras bärsystem? Eller är det någon annan som har generella erfarenheter av Osprey?

Tacksam för svar

M.v.h. Robert
 
superduper

jag har en osprey eclipse 32 som jag är väldigt nöjd med. osprey är en av få tillverkare som provar okonventionella konstruktioner på sin ryggsäckar. deras lösningar fungerar mycket bra tycker jag. det är konstigt vad ryggsäckstillverkare är konservativa, dom ser i pricip lika dana ut som för 100 år sedan. inte alla men dom flesta. mer annorlunda design åt folket!!
för övrigt en mycket skön och praktiskt ryggsäck, med öppning längs hela framsidan. köp!!
 
Osprey Crescent 110

rojo; sa:
Tjena!

Jag är på väg att köpa en ny stor ryggsäck (90+). Det jag är ute efter är en ryggsäck som har en dagturssäck inbyggd/med sig. Del slutliga valet har hamnat mellan en Bergans Alpenist II eller en Osprey Cresent 90 ( http://www.ospreypacks.com/crescent90.html ) vilket har ett liknande bärsystem som Arcteryx. Det som talar för Osprey är att den har en betydligt bättre dagturssäck om man byter ut den medföljande Solo till en Daylite som har fästen för skidor m.m. Någon som provat på att bära 25+ i en Osprey-säck? Hur är deras bärsystem? Eller är det någon annan som har generella erfarenheter av Osprey?

Tacksam för svar

M.v.h. Robert

Hej Robert!

Jag har en Osprey Crescent 110 inköpt för ett par månader sen. I dagsläget så har jag inte hunnit med någon flerdagars tur, men jag har burit 25+ med säcken. Mina erfarenheter av bärsystemet hitills är endast positiva. Lätt att justera under gång, och avbärarbältet är helt enelt det skönaste jag någonsin använt. Det enda som jag känner att säcken saknar är fästringar i avbärarbältet för pulkan eller sommartid snöret att fästa draglinan till hundarna ;-) Men å andra sidan så är det nog kanske bara Norrönas Para Ranger som har dom.

Som alltid med ryggsäckar så blir ju omdömena väldigt subjektiva, bara för att säcken passar min anatomi så är det inte säkert att den passar alla andra. Har du provat Crescent 90'an med lite last och den kändes bra så kan jag defenetivt rekomendera den. Att det dessutom finns två andra dagsturssäckar som kan fästas i huvudsäcken är ett klart plus.

För att avsluta lite försiktigare så har jag ju som sagt inte varit ute dagar i sträck med säcken, men dom två-tre mila vandringarna man gjort runt husknuten ger nog en ganska god bild av vad säcken går för. Har du några mer specifika frågor om 90'an så kan jag nog svara på dom, 110 och 90 är så när som på volymen nästintill identiska.

Mvh Jesper
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Någon som provat Victor? Transportera 1
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
såg Vet någon vilka som säljer ramsäckar Transportera 3
johanberg1_yahoo.se Någon som testat Cactus climbing ryggsäck? Transportera 0
undvall Någon som testat Acapulka? Transportera 2
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
EvaR Haglöfs backup - någon som har? Transportera 2
marnit Haglöfs LIM. Någon som har några erfarenheter? Transportera 5
thor80 Bask Berg 100, någon som har erfarenhet av den? Transportera 4
prylManne Haglöfs Climber 50? någon som testat? Transportera 0
Joakim Ambrosson Veolia-tåget den 5:e, någon på det? Transportera 0
Tranan Friluftsvarors Kailua - någon som provet? Transportera 5
fiskematte Haglöfs Matrix 60? någon testat? Transportera 30
keski79 Någon som testat nya Haglöfs LIM? Transportera 4
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
DraZ Någon ägare av Atlas i lund? Transportera 1
Onedge Någon som testat Mammut Extreme säcken? Transportera 6
Kamelkungen Någon med erfarenhet av Everest Advance 650 Pro Transportera 1
Sellberg någon som kan ge tips om en ryggsäck 40-50 Transportera 10
Guz Någon med erfarenhet av NorthFace-säckar Transportera 2
KAn någon förklar fördelarna med att packa utanpå ? Transportera 23
m99an0jo Någon som testat Victor 7585 Transportera 0
Gaban Provat Scree/Arro/Spear? Transportera 1
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
FlyerSword Osprey Exos 58 vs Lumina 60 vs Levity 60? Transportera 2
wajder Osprey kestrel 38 som handbagage...? Transportera 1
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
egs Osprey återkallar bärstolar Transportera 5
Still Alive Trasig Osprey Argon Transportera 1
Glännman Osprey Kestrel 28 som handbagage ? Transportera 5
Ringnes Osprey Aether 70 Transportera 7
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
LMP Osprey Xenith små storlekar? Transportera 4
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
Tord Hoppe Osprey Exos 58, ficka för vattenblåsa? Transportera 2
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
AnteÅ Pris för en Osprey Crescent 75L? Transportera 8
Gun-valld Osprey manta 30 vs Haglövs gram 25 Transportera 1
tomiso Osprey Atmos 65 finns men finns ändå inte Transportera 2
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
skaidde Osprey exos 46 vs exos 58 Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.