Någon som har koll på Tjäktapasset nu?

Hej,
om en vecka (20/6) åker vi till Abisko och inleder vandringen mot Nikkaluokta. Sist vi var där uppe (2008) kunde vi inte passera Tjäkapasset pga. av de stora mängderna snö. I slutändan blev det då Vistasdalen ut.

Sitter nu och kollar på kartan och SMHI och gissar. Tänkte jag skulle chansa och fråga här också.
Kanske har någon gått där i år, eller har tidigare erfarenhet av snömängden så här års.

Någon som har koll?

MVH/Anders
 
Vet inget om det exakta snöförhållandet idag, men det brukar vara mycket snö i Tjäktja-passet den här tiden.
 
Tack för alla svar!

Man får väl se vad som gives. Vill helst undvika Vistasdalen igen, men vet inget annat riktigt bra alternativ om man skall gå till Nikkaluokta från exempelvis Alesjaurestugan.


MVH/Anders
 
För fem år sen hoppade jag och polaren små grodorna runt en kryssmarkering på väg upp mot Tjäktja på midsommarafton. Själva krysset stack precis upp ur snön. (och den vintern hade varit snöfattig)
 
Jo, vi kom igenom. I allmänhet är snön hopsjunken så den bär. Det krångliga kommer i närheten av bäckar. Det finns stråk i snön som är genomblöta (ser blåfärgade ut på håll) Och där sjunker man ner... rejält!

Ytterligare ett problem med junivandring är att det är fruktansvärt fuktigt. Avdunstningen från de blöta markerna är stor och när den fuktiga luften tvingas upp mot de snötäckta passen kyls den av och det börjar regna. Så hur bra vädret än verkade vara på morgonen hade vi alltid ihållande eftermiddagsskurar.
 
Ok, det var ändå ganska uppmuntrande.

Vi är båda fågelskådare och juni är då det enda intressanta alternativet. Vadarna börjar flytta söderut redan i juli och i augusti det är det rätt tomt. Vi har varit i området tidigare för att inventera häckfåglar inom ramen för ett forskningsprojekt i Lund, men då var det en smula tidigare. Vi gick ut den 16/6. Jag hoppas att några extra dagar av "värme" skall ge snösmältningen en chans.

Drömmen vore att hänga in Nordsångare och lite annat smått och gott.

Igen - tack för alla svar!

/Anders
 
Hej!

Vi ska upp en vecka senare, fast gå åt andra hållet, från Nikka till Abisko, så jag är också mycket intresserad av hur förhållandena brukar vara såhär års.

/Klas
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...