"Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen?

Hur många fler sådana här områden finns det och hur långt österut kan man finna dem?
Kul fråga. Som HasseQ tipsar om i #2 så är det nog bäst att kolla kartan för det verkar finnas många fjäll bredvid fjällen. En snabbkoll på https://skyddadnatur.naturvardsverket.se/ med filtren NMD2018 Basskikt och NMD2018 Låg björkskog ger att det östligaste kalfjällområdet kanske kan vara Halju/Jyrytunturi i Pessinki. Dom fjällen är klassade som 'Övrig öppen mark med vegetation'. Vill man ha 'Övrig öppen mark utan vegetation' kan man söka lite västerut som till exempel Tunturits naturreservat nordöst om Gällivare.
 
Kul fråga. Som HasseQ tipsar om i #2 så är det nog bäst att kolla kartan för det verkar finnas många fjäll bredvid fjällen. En snabbkoll på https://skyddadnatur.naturvardsverket.se/ med filtren NMD2018 Basskikt och NMD2018 Låg björkskog ger att det östligaste kalfjällområdet kanske kan vara Halju/Jyrytunturi i Pessinki. Dom fjällen är klassade som 'Övrig öppen mark med vegetation'. Vill man ha 'Övrig öppen mark utan vegetation' kan man söka lite västerut som till exempel Tunturits naturreservat nordöst om Gällivare.

Kul att någon annan också är lite nyfiken på det här. Karttjänsten du länkade var också mycket bra och är ett fint komplement till Lantmäteriets! :)
 
I det allmänna medvetandet utgör de dock den sydligaste utlöparen av fjällkedjan på den svenska sidan och kan knappast beskrivas som "okända". Jag letar efter områden med fjäll/fjällartad natur som ligger på ställen där man kanske inte tar för givet att de skall finnas. Det finns uppenbarligen några exempel på detta så det är inte rent önsketänkande från min sida. Frågan är bara hur många fler, om några, och var.

Egentligen skulle jag lika gärna kunna ställa frågan, "Vilka är Sveriges östligaste belägna fjällområden?" och vara rätt snäll i min definition av vad ett fjäll är.

Ja, Sälen uppfyller knappast kravet på att vara okänt, tänkte mest på att det låg en bit söder om den mer sammanhängande fjällkedjan.
Letade lite på Google Maps och jämförde med Terrängkartan och hittade några bättre kandidater.
Avvakko tunturi/Giehppu vid Avvakko strax sydväst om Skaulo. Det ser på kartbilder ut att ha kalfjäll.
Så även Ylinenlaki,Keskinenlaki och Alanenlaki som ligger sydost om Svappavaara.
Naankitunturi 12km söder om Vittangi har en liten kalfjällszon markerad på kartan, ser dock ut som att det kan vara pga klipphällar när man tittar på flygfoto.
Absolut ostligaste området med kalfjäll på kartan som jag kan hitta är Halju som ligger 23km Nordväst om Lainio. Lyckas dock inte bekräfta om det faktiskt finns en kalfjällszon där.
 
Ja, Sälen uppfyller knappast kravet på att vara okänt, tänkte mest på att det låg en bit söder om den mer sammanhängande fjällkedjan.
Letade lite på Google Maps och jämförde med Terrängkartan och hittade några bättre kandidater.
Avvakko tunturi/Giehppu vid Avvakko strax sydväst om Skaulo. Det ser på kartbilder ut att ha kalfjäll.
Så även Ylinenlaki,Keskinenlaki och Alanenlaki som ligger sydost om Svappavaara.
Naankitunturi 12km söder om Vittangi har en liten kalfjällszon markerad på kartan, ser dock ut som att det kan vara pga klipphällar när man tittar på flygfoto.
Absolut ostligaste området med kalfjäll på kartan som jag kan hitta är Halju som ligger 23km Nordväst om Lainio. Lyckas dock inte bekräfta om det faktiskt finns en kalfjällszon där.

Så kanske det ligger till som så att Norrbotten (landskapet, ej länet) också har fjäll, om än gränsfall? Kul i sådana fall. Nordöstra Finland har ju "fjäll" redan kring 500-600 m.ö.h. så det är kanske inte så konstigt men jag kände inte till det, även om jag misstänkte det.

Dessvärre ser jag inte ut att hitta det jag söker i mitt eget närområde här i västerbottniska Lappland. Blaiken hade kunnat vara det jag sökte men det området är förstört och det närmsta motsvarande området ser ut att gå samma öde till mötes inom en inte allt för avlägsen framtid :(
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
S.Hellman Lill- eller storsylen Fjällvandring 5
xolacaa Genväg eller senväg? Fjällvandring 4
Klofver Vandringsstavar eller inte? Fjällvandring 12
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.