När man kommer fram?

Hej hej,

tänkte åka på en veckotur i lapplandsfjällen i slutet av mars/början av april. Det blir sannolikt väldigt kallt på kvällarna och jag hade tänkt bo i tält. Min fråga lyder: vad har man på fötterna när man kommer fram och har slagit läger, min erfarenhet säger mig att pjäxorna blir väldigt kalla.

Tack på förhand för matnyttiga tips.

Kanske skulle tillägga att jag är ute efter ett alternativ till att släpa med mig jordens kängor eller att köpa nya svindyra skidpjäxor.

Är det kallt blir det enklare, värre vid tö.......
Isolering i form av loffor, innerskor med högt loft, om det sen är skohö, dun eller ull spelar inte så stor roll, blötläderskor både väger lite och har fungerat i ett par tusen år....
Blr det tö gäller det att hålla fötterna torra, neoprenstövlar fungerar, men så gör även FMs 90 stövel.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Eller sy ett par enkla överdragssockar av vattentätt tyg!

Jag brukar ta ur innerskorna från pjäxorna och ha i överdragssockorna, men det går också fint att slakta ett gammalt liggunderlag och "fodra" med eller göra sula av.

avslutad210712

Gäst
Har själv valt att sätta på en damask med hel gumminederdel för att förhindra att pjäxorna blir blöta utifrån. Tyvärr är det inte bara utifrån man blir fuktig utan även inifrån i form av svett. Har funderat på "skor" liknande de som nämts ovan men struntar i det.

http://www.chrisgwilliams.co.uk/userimages/BerghausYetiExtremGaiter.jpg

Tycker inte att pjäxorna är för kalla utan det är fukten som ställer till problem morgonen efter när pjäxorna fått frysa till men damaskerna hjälper till att hålla pjäxorna mindre blöta när man plumsar omkring tältet medans man slår upp det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips