när kassera rep?

tjena!

jag vet att detta har diskuterats en del här tidigare, men jag kunde ändå inte hitta några bra tumregler när jag sökte i forumen.

så när är det dags att kassera sitt rep? själv har jag ett roca free (2år gammalt, 10.5mm) som använts kanske 15dagar/år. det kan väl knappast anses vara mycket använt? på en dags klättring kanske det tar i genomsnitt 1-2 ledfall (max fallfaktor 0,4-0,5). däremot hängs det lite mer i repet när man fegar och vilar inför att försöka sig på det där tunga movet 1,5m över översta bulten:)

nu sportklättrar jag iofs bara, men det man skulle vara rädd för är väl att det blivit mindre dynamiskt så att det kan bli farligt att trad-klättra. det känns dock ändå som att den användning jag beskrivit inte borde ge skäl för oro, eller?

gör jag rätt i att tycka att det är ok att sporta på det nåt år till?
och om jag skulle få för mig att trad-klättra, ska jag då omedelbums köpa nytt rep?

mvh / alex

ps. repet förvaras mörkt och torrt, och kollas efter skador i kärnan lite då å då
 
Det finns väl en tumregel som säger att alla textilier man klättrar med ska bytas åtminstone var femte år. Det är i alla fall vad jag har lärt mig. Men vad gäller rep tycker jag inte att det stämmer. Med ledrep tycker jag att man ska gå efter hur det känns. Känns det stelt, kasera det, åtminstone om du ska tradklättra, eftersom säkringarna har en tendens att floppa mer ju stelare repet är. När det gäller sportklättring är det kanske en lite annan sak då varje säkring håller för en Merca och man faller heller sällan särskillt långt.
När jag köper ett nytt rep testar jag det, jag faller i det på olika sätt och olika långt för att få en känsla för hur repet "ska" kännas. Har man den "bilden" av hur det ska kännas att falla i det, så märker man när det börjar strama ihop sig. Och då är det dags att kassera. Det är min egen tumregel.

Jag hade just ett Roca Free för ett par år sedan, och enligt mig är det ett rep som har ungefär lika lång hållbarhet som ett paket smör. Det tog inte mer än ett och ett halft år innan jag tyckte det var för stelt för att klättra med, och då klättrar jag för det mesta trad och faller sällan.

Det låter kanske lite flummigt, men jag tycker att du ska gå efter din magkänsla, är du trygg med repet så kör på, är du tveksam och otrygg med det, kassera och köp ett nytt. Rep håller för det mesta för oerhört mycket mer än vad man utsätter dem för, så problemet är till stor del psykologiskt. Go with your gut!

Mac.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Använd även gärna ditt sunda förnuft...
Ett rep som ser helt oanvänt och nytt ut är knappast en säkerhetsrisk. Om du hänger och firar mycket blir repet mindre dynamiskt men det skadas inte.
Det skall många år till för att rep skall tappa brottstyrka.(om det ligger i garderoben)
Jag kasserade ett av mina helrep för några veckor sedan och det är tillverkat 1999.

Det är alltid en riskbedömmning man gör med klätterutrustning och risktagande i samband med klättring som ingen annan än du själv kan göra.
Om du känner dig obehaglig med ett tre år gammalt rep så byt, då klättrar du lugnare och mer avslappnat och höjer säkerheten genom det med stora mått.
 
neh, när jag bad om en tabell då tänker jag slaviskt gå efter den. nåt sund förnuft tänker jag absolut inte använda. mitt sunda förnuft har tyvärr ingen a priori kunskap om repkonstruktion eller material. det skulle ändå bara diktera att jag byter köper nytt rep varje dag, så jag struntar i det vettu.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips