När försvinner snön i Jotunheimen?

Hejsan

Jag och en vän har börjat planera för en vandring i Jotunheimen nästa år. Vi har varit där i september vid ett tidigare tillfälle, men den här gången tänkte vi ta oss dit på våren. Hur tidigt försvinner snön så att man kan gå där och det är för blött och blaskigt överallt?

//Askel

Jag vet inte mycket om vandring i norska fjäll, men Jotunheimen låter som högt uppe och snörikt. Men man kan ju jämföra med svenska förhållanden där jag är mer hemmastadd. Så även jag gissar att det är efter midsommar som gäller, eller rentav juli månad. Blir lite orolig när du skriver att ni tänkte er en tur på våren.........

Lycka till önskar Pelle

Olika år

Jag har varit i Jotunheimen flera gånger i juli och då har det inte varit några problem, Har konstaterat att det är mycket varierande hur mycket snö det är kvar på högre höjd beroende på temperatur och tidig/sen vår.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips