När är det höst i fjällen?

Hejsan alla!
Första inlägget här på forumet även om Utsidan varit en välbesökt sida länge. Kommer att vandra Abisko-Nikkaluokta under mitten av augusti. Hur ligger årstiderna i fjällvärlden vid den tiden? Har det hunnit bli höst eller är det fortfarande sommar? Vad ligger kvicksilvret på?
/M

Mitten av augusti skulle jag nog kalla sommar, om det inte är en tidig höst.
Temp 0-25, kan ev. vara någon minusgrad nattetid.

Som vanligt ett glasklart besked när det gäller fjällvädret :)

/Ulf

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
kan passa på och utöka frågan till om nån har varit i grövelsjöfjällen kring mitten/slutet av september. Hur långt har hösten/vintern kommit?

Mattoias, har du tur så har den första frostnatten hunnit inträfa och myggen har minskat. Men på dagarna kan det vara varmt fortfarande.

Se dock til att du har prylar med dig för kalla nätter, det kan lät bli minusgrader då.

I övrigt så är det en fin period, brukar vara klar luft då nattkylan kommer.

Tack för svaren. Var uppe i början/mitten av juli förra året och i Singi gick temperaturen ner under nollan. Men så var det inga mygg heller. Låter på svaren som att det är sommarliknande väder (vad är det?) att vänta även i augusti med förhoppningen om kalla nätter utan mygg.
/M

I svenska fjällen man kan alltid råkja ut för minus. Hade snöstorm i tarfala en gång i mitten av juli. Garanterat myggfritt det också.

Så ta med både mössa, myggmedel, sololja och en kamera så är du helgarderad.

skogsvakt; sa:
kan passa på och utöka frågan till om nån har varit i grövelsjöfjällen kring mitten/slutet av september. Hur långt har hösten/vintern kommit?

Jag kan bara berätta att jag var där den 18 september ett år och vaknade med 6cm nysnö utanför tältet. Det smälte bort under dagen men var inte vad jag var beredd på då.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips