När är det höst i fjällen?

Hejsan alla!
Första inlägget här på forumet även om Utsidan varit en välbesökt sida länge. Kommer att vandra Abisko-Nikkaluokta under mitten av augusti. Hur ligger årstiderna i fjällvärlden vid den tiden? Har det hunnit bli höst eller är det fortfarande sommar? Vad ligger kvicksilvret på?
/M

Mitten av augusti skulle jag nog kalla sommar, om det inte är en tidig höst.
Temp 0-25, kan ev. vara någon minusgrad nattetid.

Som vanligt ett glasklart besked när det gäller fjällvädret :)

/Ulf

kan passa på och utöka frågan till om nån har varit i grövelsjöfjällen kring mitten/slutet av september. Hur långt har hösten/vintern kommit?

Mattoias, har du tur så har den första frostnatten hunnit inträfa och myggen har minskat. Men på dagarna kan det vara varmt fortfarande.

Se dock til att du har prylar med dig för kalla nätter, det kan lät bli minusgrader då.

I övrigt så är det en fin period, brukar vara klar luft då nattkylan kommer.

Tack för svaren. Var uppe i början/mitten av juli förra året och i Singi gick temperaturen ner under nollan. Men så var det inga mygg heller. Låter på svaren som att det är sommarliknande väder (vad är det?) att vänta även i augusti med förhoppningen om kalla nätter utan mygg.
/M

I svenska fjällen man kan alltid råkja ut för minus. Hade snöstorm i tarfala en gång i mitten av juli. Garanterat myggfritt det också.

Så ta med både mössa, myggmedel, sololja och en kamera så är du helgarderad.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
skogsvakt; sa:
kan passa på och utöka frågan till om nån har varit i grövelsjöfjällen kring mitten/slutet av september. Hur långt har hösten/vintern kommit?

Jag kan bara berätta att jag var där den 18 september ett år och vaknade med 6cm nysnö utanför tältet. Det smälte bort under dagen men var inte vad jag var beredd på då.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips