Myrmark

jo det var ju det jag var lite rädd för, mina kängor hade aldrig torkat om det hade gått över anklen på mig, men ska se över skovalet!
Bra stövlar som är avsedda för vandring (ex Nokian Finnjagd eller Tretorn Sarek) var mer eller mindre norm för fjällvandring för några decennier sedan och är fortfarande ett mycket bra val speciellt för vandringar i skog och blötare terräng.

Saknar gamla Tretorn Sarek! Fast jag skulle inte kunna ha såna nu ivf så.

Förstår inte att så många tycker myrar är så ofarliga. Djur kan ju gå ner sig, så varför inte människor? Våra instinker lär inte vara bättre.

Och människor fastnar visst också.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Förstår inte att så många tycker myrar är så ofarliga. Djur kan ju gå ner sig, så varför inte människor? Våra instinker lär inte vara bättre.
Finns olika varianter på myrar. Finns väldigt många myrar där jag bor och det är normalt oproblematiskt och faktiskt enkelt att gå över. Det kan dock finnas områden som är dåliga att gå över och som på orienteringskartor ritas som opasserbara.

Uppe på fjället tycker jag ofta myrar är oproblematiska.

Eftersom myr är ett slags mellanting mellan sjö och fast mark så kan det självklart finnas områden som är en närmare en överväxt sjö där man kan få bada eller områden där man sjunker ned djupt och faktiskt kan fastna.

Tror många har en överdriven tro på att myrar är svåra att passera och överdriver problemet med att bli blött om fötterna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips