Mynningsskydd

Jeobald!
Du skrev på annan plats att det fanns kommersiella mynningsskydd att köpa, vart då?
Är det den typen som skidskyttar har, eller är det nån sorts plastgrej?
Själv kör jag med smörgåsplast som jag hitills alltid haft tid att ta av.
/BAX
 
Var inne och köpte mig en kniv hos August Vapen här i Göteborg idag, såg då att de hade mynningskydd i plast till salu. Antar att det finns i de flesta vapenbutiker, hör efter med din handlare har han inte så kan han säkert ta hem.
Skyddet var gjort i plast, typ som militärens, och enligt reklamen skulle man kunna skjuta genom dem. Är dock lite osäker på hur det påverkar haglen om man gör det, någon som vet?
/Henke
 
Luftpelaren framför laddningen,kulan knuffar bort mynningsskyddet.
Dylika som sitter fast runt kornfoten och tillverkade av stål ger rätt stor avledning på kulan, do av plast ger mindre avvikning.
Cigarettpaket, tablettaskar brukar göra rätt bra mynningskydd...eller gör ett själv som passar i silicongummi.

Glöm inte skytteglasögonen för synens skull.

Go jakt

Johan K
 
Varför göra det så besvärligt?

En tapebit fungerar utmärkt, eller en måltavlelapp.
Jag har själv använt båda sorterna, beroende vad som råkat finnas närmast till hands, och det går utmärkt att skjuta igenom.

Skydd som måste tas bort före skott skulle jag inte rekomendera. Vid en hastig situation glömmer man lätt i ivern att ta bort skyddet och följderna av det kan bli allvarliga.
 
Johan,
alla de genomskjutna mynningskydd som jag sett på skjutbanor och övningsfält under värnplikten gör att jag undrar lite om skyddet alltid flyger av. När man skjuter med kula kanske det inte händer så mycket men hur blir det med hagel, spridning, effekt osv?
Ha det bra
/Henke
 
Angående mynningsskydd och hur det stör kulans bana om man skjuter igenom det så fick jag lära mig följande under min tid på Svalbard då det gäller att skydda sig från isbjörn och att få snö in i pipan:

Har man ett skydd som inte släpper igenom luft typ plast så kommer detta störa kulan såpass mycket att det på långa avstånd ger avvikande kurs men detta spelar inte någon roll på "isbjörnsavstånd" typ 10-15 m. Har man något luftgenomsläppligt typ tyg blir de mycket mindre avvikande och samtidigt inte någon större risk för rost i loppet.

Fast ni har väl inte mynningsskyddet mest för snö? Eller? JAg är inte ett dugg insatt i jakt...
 
Ang. mynningsskydd.

Efter att ha jagat ett antal år under de blötaste förhållande, tycker jag att det finns ett väldigt enkelt mynningsskydd som verkar ha förbisetts i den här diskussionen - En helt vanlig kondom !!

Det hela låter helt absurt, men det funkar kanon.(fråga varenda Kustjägare).

Ingen ballistisk påverkan, helt tätt och inga problem att skjuta genom ..........

Prova !!
 
Jag ser att tråden blivt flyttad hit sedan jag var här sist (på utsidan, alltså). Har varit bortrest utan internettillgång, men nu så...
Kondomer är vansinnigt bra som mynningsskydd till hagelvapen (kulpipor är lite tunna); ganska billiga och effektiva, dessutom går det alldeles utmärkt att skjuta genom om och när skottilfälle uppstår.

//B
 
Genomskjutna mynningsskydd

Genomskjutningen på påträdda mynningsskydd sker oftast en bit framför mynningen. Eftersom kulan har även främre delen av myningsbubblan att passera så blir det en del avvikning av den önskade banan. På korta håll spelar detta liten roll men redan på toppfågelshåll är det såpass mycket att om man har osis så kan man missa.
Jag fick en gång en påse mynnindsskydd i hårdplast till en studsare. Jag prövade då att skjuta genom skyddet i syfte på att undersöka avvikningen. Målet var en C20 på en gevärstavla på 100 m. Resultatet visade att missar förekom i ca 1/2 av tillfällena. Normala träffbilden, liggande med stöd, var ca 25 mm. Slutsatsen var given, ta av mynningsskyddet. En gummifingertuta, finns i kontorsbutiken, är ett ypperligt mynningskydd för studsare, rött så att man ser det och tar av det och det sitter inte hårdare än att de far av med luftpelaren. För hagelvapen är en tejpbit eller en kådis utmärkt. En test med genomskjutningar av tejp, tablettaskar mm med hagelvapen jag läste för många år sen kom fram till att randhaglen spred mer - som väntat - medan kärnhaglen höll ihop.
Bättre det än en pipsprängning!

Go jakt!

Johan K
 
Re: Ang. mynningsskydd.

johannordh; sa:
Efter att ha jagat ett antal år under de blötaste förhållande, tycker jag att det finns ett väldigt enkelt mynningsskydd som verkar ha förbisetts i den här diskussionen - En helt vanlig kondom !!

Det hela låter helt absurt, men det funkar kanon.(fråga varenda Kustjägare).

Ingen ballistisk påverkan, helt tätt och inga problem att skjuta genom ..........

Prova !!

Jag är inte jägare så jag har ingen kunskap i ämnet.

Dock lite kuriosa. I boken Guds Vrede, av Frederick Forsyth, beskrivs hur de brittiska trupperna, till amerikanernas förvåning, får levererat kondomer mitt ute i den Saudiska öknen (Kuwait kriget). Hemligheten avslöjas när marktrupperna sätts i rörelse och britterna plockar fram sina välrensade och infettade vapen, lämpligt "konserverade", medan amerikanerna fått ägna sig åt daglig vapenvård :)

Ta't för vad det är (fiktion), men rätt rolig läsning faktiskt.

/mats
 
Billigt och effektivt !

Du har fått månag bra førslag men omstændiga och dyra. Har du råd att køpa bøssa och jaga har du sækert också råd med några paket extra kondomer. Jag tycker dæremot att det låter omstændigt att efter varje skott leta i fickorna och børja fippla med en kondom som skall tejpas fast på pipan (det beror i och før sig sækert på erfarenhet).
Ett bra och billigt tipps ær en hudvænlig tæjp, tex Micropore som ær gjord av tunnt papper. En liten bit tejp før mynningen skyddar mot barr och snø om du går i skogen som en vanlig jægare. tejpen går dessutom att skjuta igenom utan problem och ændrar inte træffbilden så att det påverkar ditt jaktresultat. Ska du dæremot krypa långt ner i blåbærsriset eller under vattenytan så ær nog någon av de extra tjocka kondomerna sækrare. Ett par varv av tejpen runt pipan några centimeter bakom mynningen så har du tæckt upp mynningskyddsbehovet får hela jaktåret.
God jaktlycka.
 
Kondomen är ju ett gammalt beprövat knep! Som nämnt ovan främst för hagelbössan.
På studsaren brukar en liten bit maskeringstejp duga gott. Om man inte springer i för tät snårvegetation så räcker det att sätta den rakt framifrån på mynningen och låta någon centimeter sticka rätt upp. Då kommer man ihåg den när man ska skjuta (syns suddigt i kikarsiktet och skymmer helt för öppet riktmedel.)
Då kan man ju rycka loss den om man vill eller tror det behövs.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.